عصر بازار

اونس، بازیگران آتی سکه را غافلگیر کرد

عصر اعتبار- در شرایطی که پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تحلیلگران بازار جهانی از صعود طلا حداقل برای چند روز متوالی خبر می دادند، اما در کمال حیرت سرمایه گذاران اونس تنها در یک روز سر به فلک کشید و در روز بعد با کاهشی چشمگیر روبه رو شد.

اونس، بازیگران آتی سکه را غافلگیر کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بورس کالای ایران، در پی نوسانات بهای طلا در بازار جهانی، روز گذشته حجم معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران  به 18 هزار و 809 قرارداد و ارزش آن به بیش از دو هزار و195 میلیارد ریال رسید که نسبت به معاملات پنج شنبه گذشته رشد 93 درصدی داشته است.

    با وجود این که  معامله گران در معاملات روز جمعه، آمادگی افت اونس را نداشتند، ولی پس از تطبیق خود با این روند نزولی، قیمت در بازار داخلی کاهش بیشتری را تجربه کرد؛ در این بین با توجه به پیش بینی ها و نظر سنجی های مثبت از بازار جهانی طلا در هفته های آینده تقاضا برای سکه افزایش پیدا کرد.

    بر این اساس قیمت آتی سکه روز گذشته در سررسید آبان ماه با نرخ یک میلیون و 104 هزار تومان معامله شد و کاهش 1/95 درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی ماه با افت 2/11 درصدی به قیمت یک میلیون 118  هزار تومان رسید. از سویی قرارداد تحویل اسفند نیز با قیمت یک میلیون و 132 هزار تومان معامله و با کاهش 2/26 درصدی رو به رو شد.  سکه تحویل اردیبهشت سال آتی با افت قیمت 2/37 درصدی با نرخ یک میلیون و 148 هزار تومان به فروش رسید. همچنین سررسید  تیر سال آینده با نرخ یک میلیون و 169 هزار تومان معامله شد و کاهش 2/25 درصدی را به ثبت رساند و در پایان نیز سر رسید شهریور ماه با کاهش 2/41 درصدی با قیمت یک میلیون و 188 هزار تومان معامله شد.

    در بازار نقدی چه گذشت؟

    در اولین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی متناسب با افت اونس در بازارهای جهانی کاهش پیدا نکرد تا یک رکورد جدید در بازار طلای داخلی به ثبت برسد. روز شنبه، سکه تمام با 17 هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 107 هزار تومان رسید. به این ترتیب، سکه در یک روز حدود 5/ 1 درصد از ارزش خود را از دست داد، این در حالی بود که بهای اونس روز جمعه تا قیمت هزار و 228 دلار پایین رفت تا نسبت به ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه حدود 4 درصد از ارزش خود را از دست داده باشد. به این ترتیب، کاهش 5/ 1 درصدی سکه در مقایسه با افت 4 درصدی طلای جهانی موجب شد که حباب فلز گرانبهای داخلی به بالای 40 هزار تومان برسد. در واقع، روز شنبه، قیمت بازاری سکه 40 هزار تومان بالاتر از ارزش ذاتی آن بود، موضوعی که از شهریور 92 سابقه نداشت. در این شرایط، برخی فعالان اعتقاد دارند، قیمت سکه در روزهای آینده به‌دلیل حباب یاد شده افت بیشتری خواهد کرد، حال آنکه عده دیگری باور دارند سکه‌بازان تا جایی که بتوانند در مرز یک میلیون و 100 هزار تومان از دارایی خود حمایت خواهند کرد.

    معامله 23سکه در قالب گواهی سپرده

    همچنین حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران طی معاملات امروز به 23 سکه به ارزش 253 میلیون ریال رسید.

    نگاهی به تابلوی معاملات نیز نشان می دهد که آخرین سفارش خرید سکه در سامانه بر خط سهام یک میلیون و 103 هزار تومان و آخرین سفارش فروش درج شده در سامانه یک میلیون و 110هزار تومان ثبت شده است.

    معاملات سکه در کنار سهام در سامانه برخط معامله گران سهام یکی از جذابیت معاملات گواهی سکه در بورس کالاست به طوریکه سرمایه گذاران می توانند سکه و سهام را در کنارهم در پرتفوی خود مشاهده کننده و در هر لحظه از نوسانات و سود و زیان خود مطلع شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو