عصر بازار

دو پیش‌نمایش بازار مسکن با حضور ترامپ

عصر اعتبار- به دلیل ماهیت نقش‌پذیری "دیرهنگام" بازدهی مسکن در بازارهای جهانی، تحلیل تاثیر انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا بر این بازار در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست؛ با این حال عملکرد مرد شماره یک کاخ سفید می‌تواند راندمان سرمایه در بخش املاک کشورهای جهان را مثبت یا منفی کند.

دو پیش‌نمایش بازار مسکن با حضور ترامپ
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، روز چهارشنبه به دنبال انتخاب غیرمنتظره ترامپ به عنوان رییس جمهور اولین اقتصاد جهان، بازارهای سهام، طلا، ارز و نفت دچار شوک شدند اما برخی کارشناسان می‌گویند طول عمر هیجان ایجاد شده در این بازارها نمی تواند به بازار مسکن برسند.

    با این وجود کارشناسان دو پیش نمایش را بعد از قدرت گرفتن ترامپ در آمریکا برای بخش مسکن متصور می‌شوند. اولین نظریه این است که ترامپ مواضع تند خود را تعدیل کند و اجازه دهد تا اقتصاد جهانی ازجمله پروژه های املاک و تجاری گام‌های لرزان رو به رشد خود را طی کند. دومین نظریه نیز که بعید به نظر می‌رسد این است که ترامپ بر مواضع تند و جنگ طلبانه خود اصرار ورزد و در این صورت بازارهای املاک در کشورهای جهان به دلیل ماهیت "غیرنقدشونده" خود در شرایط اضطرار دچار سقوط خواهد شد.

    در اولین روز پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شاخص کل بازار سهام ایران با 1.8 درصد ریزش به میزان 1460 واحد سقوط کرد و از 79 هزار و 871 واحد به 78 هزار و 412 واحد رسید. این میزان سقوط در شاخص کل بازار سرمایه آن هم تنها به فاصله چند ساعت از اعلام نتایج انتخابات در آمریکا، به گفته کارشناسان بازار سرمایه، ریزشی کم‌سابقه و شدید محسوب می‌شود. همچنین قیمت دلار در روز چهارشنبه از سه هزار و 637 تومان به محدوده سه هزار و 660 تومان افزایش یافت. نرخ طلا نیز در بازارهای جهانی با افزایش حدود پنج درصدی همراه شد. شاخص نفت و گاز اروپا نیز 2.2 درصد کاهش یافت که منعکس‌کننده کاهش شدید قیمت‌های نفت بود.

    با اینکه این صعودهای انتخاباتی به سرعت فروکش کرد و بازارهای سرمایه‌ای تا حدودی متعادل شد، اما اقدامات جنگ طلبانه احتمالی ترامپ می‌تواند موازنه را به نفع بازارهای نقدشونده طلا و ارز و به ضرر بازارهای سرمایه‌ای و مسکن تغییر دهد. در این صورت رکود بخش مسکن در ایران‌می تواند ادامه پیدا کند؛ احتمالی که کارشناسان آن را بعید می‌دانند.

    بخش مسکن از ابتدای سال جاری در تهران صعود ملایمی را در معاملات تجربه کرده و پیش بینی رییس اتحادیه مشاوران املاک این است که این روند به شهرستانها نیز تسری یابد. البته تعداد معاملات مسکن کل کشور تقریبا در تمام ماهها نسبت به مدت مشابه سال قبل نصف شده است. در شرایطی که فعالان حوزه مسکن انتظارمی‌کشند تا این بخش از رکود خارج شود، انتخاب ترامپ معادلات را مقداری به هم زد؛ بخصوص که او واکنش‌های منفی نسبت به برجام داشته است. همچنین مواضع ضد و نقیض ترامپ درخصوص سیاست خارجی نشان‌می دهد، بی‌برنامگی او بازارهای دیربازده همچون مسکن را در هیجان و انتظار باقی خواهد گذاشت.

    یک کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه معمولا بازار مسکن به دلیل ماهیت ویژه خود همواره با تاخیر زمانی چند ماهه نسبت به بازارهای با قابلیت نقدشوندگی سریع از تحولات مهم سیاسی و اقتصادی تاثیر می‌پذیرد، خاطرنشان کرد: طول عمر هیجان ایجاد شده در بازار طلا و بورس به اندازه‌ای نیست که دامنه آن به بازار مسکن کشیده شود؛ به عبارت دیگر عمر این هیجانات به حدی نیست که بتواند در طول زمان در بازار مسکن تاثیر محسوسی ایجاد کند.

    سلمان خادم المله اظهار کرد: تغییر محسوس قیمت در بازار مسکن تحت تاثیر این نوسانات منتفی است. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود سایر بازارهای موازی مسکن نیز با گذشت چند هفته به حالت تعادل برگردند. ضمن اینکه محتمل‌ترین اثر بلند مدت انتخابات آمریکا می‌تواند در شکل افزایش نسبی درآمدهای نفتی و تاثیر آن بر بازار مسکن بروز کند.

    وی توضیح داد: با توجه به اظهارات قبلی دونالد ترامپ در مورد عربستان سعودی، اگر رابطه آمریکا با این کشور در قالب روابط سختگیرانه بازتعریف شود می‌تواند در افزایش درآمدهای نفتی ایران تاثیر بگذارد و از آنجا که همواره افزایش درآمدهای نفتی یکی از عوامل فرابخشی ایجاد رونق و به خصوص تغییر قیمت در بازار مسکن محسوب می‌شود، بازار مسکن کشور می‌تواند از این ناحیه تحت تاثیر قرار بگیرد.

    همچنین یک عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان گفت: انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده به دلیل تمرکز او به داخل آمریکا و خودداری احتمالی از نزاع‌های بین‌المللی فرصتی را به ایران می‌دهد تا در شرایط پسابرجام اقتصاد خود را شکوفا کند و بخش مسکن را از رکود درآورد.

    محمدمهدی مافی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: انتخاب ترامپ ابتدا سریعا بر روی بازارهای بورس، طلا و نفت تاثیر گذاشت، اما اثر این انتخاب بر بازار املاک در کشورهای مختلف دیرتر خود را نشان می‌دهد؛ زیرا این بازار تحت تاثیر اقتصاد کلان قرار دارد و به دنبال آن حرکت‌می کند.

    وی افزود: در شرایطی که احتمالا ترامپ به دلیل روحیه اقتصادی، توجه خود را به رقابت اقتصادی با اروپا و چین معطوف خواهد کرد، فرصت استفاده از فضای پسابرجام برای ایران مهیا می‌شود و ‌می‌تواند یکی از اهداف اقتصادی خود در سال 1405 یعنی رساندن انتظار خانه‌دار شدن افراد جامعه از 12 به هشت سال را محقق کند.

    مافی با اشاره به افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی در بخش مسکن گفت: در شرایط پسابرجام شرکت‌های خارجی متعددی برای سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان در ایران اعلام آمادگی کردند که امیدواریم گام‌های عملی این همکاری در سال آینده برداشته شود. هم اکنون شرایط برای رونق بخش مسکن فراهم شده است. در طی 3.5 سال گذشته تورم حدود 15 درصد بود و قیمت مسکن ثابت ماند. به بیان دیگر قیمت مسکن حدود 55 درصد کاهش یافت و از نظر اقتصادی، زمان برای رونق بخش مسکن مهیا است.

    به گفته مافی، هم اکنون فقط نیاز به شرایط روانی و تصور بازار بهتری از سوی مصرف کننده و تولیدکننده داریم که نتیجه انتخابات آمریکا می‌تواند این شرایط روانی را ایجاد کند. اینکه مردم فکر کنند آینده بهتری وجود دارد باعث‌ می‌شود که مصرف‌کننده و تولیدکننده برای ورود به بازار مسکن تشویق شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو