عصر بازار

موضع بانک مرکزی درباره حذف صفر از پول ملی

عصر اعتبار- به دنبال طرح مجدد طرح حذف سه صفر از پول ملی، مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد که این طرح فعلا در دستور کار بانک مرکزی قرار ندارد، اما زمینه های لازم برای آن از قبل فراهم شده و با اطمینان از ثبات شاخص های اقتصادی و نظر مقامات پولی اجرایی خواهد شد.

موضع بانک مرکزی درباره حذف صفر از پول ملی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، طرح حذف صفر از پول ملی که از دولت قبل به جریان افتاد، در بانک مرکزی فعلی برای دوره‌ای منتفی اعلام شد. رئیس کل بانک مرکزی در دوسال گذشته اعلام کرد که با وجود اینکه مخالفتی با این موضوع ندارد، اما تا زمانی که شرایط  لازم  فراهم نشود در این باره اقدامی انجام نخواهد شد. وی معتقد بود که تورم 40 درصدی حاکم بر اقتصاد و بی ثباتی که بر سایر شاخص‌های کلان حاکم بود، توان ورود به حذف صفر از پول ملی را به حداقل رسانده است. از این رو سیف، تاکید داشت تا زمانی که ثبات به اقتصاد بر نگشته و تورم تک رقمی پایدار نشده است، اجرای این طرح منتفی خواهد بود.

    به هر حال اکنون در ماه های آخر دولت یازدهم، بار دیگر طرح حذف صفر از پول ملی از سوی قضاوی- معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد- مطرح و البته وی نه از موضع  این وزارتخانه بلکه شخص خود که زمانی در بانک مرکزی به عنوان معاون اقتصادی این موضوع را بررسی و پیگیری کرده است، اعلام کرد که به نظر وی اکنون زمان حذف صفر فرا رسیده و می‌توان در این باره اقدام کرد.

    این اعلام قضاوی، هر چند که در مجموع از نظر سایر مقامات پولی و بانکی مورد تایید است، اما در مورد زمان فعلی آن اجماعی نیست و در برخی موارد نظرات متفاوتی وجود دارد.

    این در حالی سالی است که وزیر اقتصاد در توضیحات خود به ایسنا گفته که با اینکه حذف سه صفر را اصلاحی ضروری می‌داند که باید در آینده انجام شود، ولی اکنون زمان آن فرا نرسیده است. طیب نیا، تاکید کرده که زمان حذف صفر از پول ملی وقتی فرا می‌رسد که بتوان تورم اقتصاد ایران را مهار کرده و به یک وضعیت پایدار رساند،  از این رو زمانی که به وضعیت پایدار رسیدیم در این باره اقدام می شود، ولی اکنون زمان آن نیست.

    حذف صفر فعلا در دستور کار بانک مرکزی نیست

    اما  بعد از طرح مجدد این تغییر، واکنش بانک مرکزی و برنامه‌های آن به عنوان سیاست‌گذار پولی و عامل اصلی ورود به طرح حذف صفر از پول ملی مورد توجه خواهد بود، موضوعی که ابوالفضل اکرمی –مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی- در گفت‌وگویی با ایسنا، در این باره توضیحاتی ارائه کرده است.

    مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی، با تاکید بر اهمیت ابعاد اجرایی شدن حذف صفر از پول ملی گفت: قرار نیست با حذف سه صفر، اتفاق بنیادی در اقتصاد بیفتد، تنها تعدادی از صفرهای پول ملی حذف می شود. به عبارتی  اینگونه نیست که حذف سه صفر  اتفاقی ایجاد کرده و یا اصلاحات خاصی انجام دهد،   مگر اصلاح مبادلات، یعنی مردم راحت‌تر و پول کمتری خرید و فروش کنند، با این حال موضوع به شدت مورد توجه است.

    وی با بیان اینکه در زمانی که آقای قضاوی، معاون اقتصادی بانک مرکزی بودند اقدامات برای بررسی طرح سه صفر پول ملی با جدیت بیشتری پیش رفت، افزود: اما قبل از آن هم کارهایی انجام داده بودیم که در مسیر به ماجرای حذف یارانه‌ها، بحران ارزی و تورم‌های آن برخورد کردیم. این در حالی است که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها شوک قیمتی حدود 12 تا 13 درصدی را بابت حذف یارانه‌ها به اقتصاد وارد کرد که تا سال 1390 هم ادامه داشت، بنابراین لازم بود تا شرایط با ثبات داشته باشیم که بتوان برای حذف سه صفر اقدام کرد. این در حالی است که کارشناسان و اساتیدی هم که برای بررسی موضوع دعوت شده بودند تاکید داشتند که آن دوره، زمان مناسبی برای حذف سه صفر از پول ملی نیست و در نهایت با تورم 40 درصدی که بر اقتصاد حاکم بود، بانک مرکزی این موضوع را منتفی اعلام کرد.

    شرط لازم برای حذف صفر

    اکرمی، با بیان اینکه بانک مرکزی از قبل زمینه‌های لازم برای حذف صفر را مهیا کرده، تمام مطالعات انجام و تیم‌ها تشکیل شده است، عنوان کرد: اگر تورم تک رقمی موجود به طور مستمر و پایدار باشد، یکسان‌سازی نرخ ارز انجام شده و رشد اقتصادی نیز به ثبات برسد و در مجموع شرایط به‌طور کامل مهیا شود، آنگاه  می‌توان صفر را از پول ملی حذف کرد.

    مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه حذف صفر فعلا در دستور کار بانک مرکزی قرار ندارد، این را هم مورد تاکید قرار داد که در کنار ثبات شاخص‌های اقتصادی و فراهم شدن شرایط لازم، تصمیم و نظر نهایی برای اجرای این طرح با مسئولان و مقامات پولی خواهد بود. 

    وی با اینکه امیدوار است با اتفاق های مثبتی که در شاخص های اقتصادی افتاده، بتوان در آینده ای نزدیک در این باره اقدام کرد، اما زمان مشخصی برای  آن اعلام نکرد و گفت که باید منتظر ماند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو