عصر بازار

در نظرسنجی برنامه پایش عنوان شد

انتخاب ترامپ بر اقتصاد ایران تأثیر ندارد

عصر اعتبار- حدود ۵۰ درصد از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی اعتقاددارند که انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تأثیری بر اقتصاد کشور نخواهد داشت.

انتخاب ترامپ بر اقتصاد ایران تأثیر ندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، برنامه اقتصادی پایش شب گذشته در سؤال نظرسنجی از مردم پرسید که پیروزی ترامپ در انتخابات امریکا چه تأثیری بر اقتصاد ایران خواهد داشت؟ 1- تأثیر مثبت 2- تأثیر منفی 3- تأثیری نخواهد داشت.

    در پایان این نظرسنجی 49.83 درصد از شرکت‌کنندگان بارأی به گزینه سوم اعتقاد داشتند که انتخاب ترامپ تأثیری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت، 31.7 درصد اعتقاد داشتند تأثیر منفی و 19.11 درصد نیز معتقد بود که انتخاب ترامپ تأثیر مثبتی بر اقتصاد کشور می‌گذارد.

    بر طبق این نظرسنجی فقط 31 درصد از شرکت‌کنندگان به تأثیر منفی ترامپ بر اقتصاد ایران اعتقاددارند. یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ پاره کردن برجام بود.

    مساله اصلی ترامپ چین است نه ایران

    دکتر علی سرزعیم کارشناس اقتصادی شب گذشته در این برنامه عنوان کرد: برنامه‌ای که آقای ترامپ عرضه کرده برنامه بسیار متناقضی است، حرف‌های کاملاً متناقضی زده است، ایشان ازیک‌طرف می‌گوید که زیرساخت‌ها در آمریکا فرسوده است و مثالی می‌زند که فرودگاه‌های آمریکا مانند فرودگاه‌های کشورهای درحال‌توسعه است و بنابراین برای توسعه باید هزینه کرد و از طرفی شعار کاهش مالیات را می‌دهد. منابع محدود است و معلوم نیست قصد دارد این منابع را از کجا بیاورد.

    وی ادامه داد: ترامپ برنامه‌ای که ارائه کرده برنامه حزب نیست، بلکه برنامه شخصی خودش است و فرق زیادی با برنامه‌های جمهوری خواهان دارد. حضور ترامپ باعث می‌شود عدم قطعیت در کل اقتصاد جهانی افزایش پیدا بکند و این باعث توجهات به بازار طلا خواهد شد. هر وقت ریسک در اقتصاد جهانی بالا رود سرمایه‌گذاران به بازارهای امنی مانند طلا نقل‌مکان می‌کنند.

    سرزعیم خاطرنشان کرد: مسئله اصلی ترامپ ایران یا خاورمیانه نیست، مسئله اصلی ترامپ چین و اقتصاد چین خواهد بود، بنابراین شاید در کوتاه‌مدت تعارضات سیاسی با ایران حاد شود ولی تصور من این است که مناقشات اصلی بین آمریکا و چین جدی خواهد شد، اگر فشار آمریکا بر اقتصاد چین شدید شود رشد اقتصادی چین کاهش می‌یابد و اثرات کاهش رشد اقتصادی چین بر اقتصاد جهانی و اقتصاد ایران تأثیر می‌گذارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی