عصر بازار

شرط بهبود فضای کسب و کار از زبان معاون وزیر اقتصاد

عصر اعتبار- معاون وزیر اقتصاد می‌گوید، در فضای رقابتی همه کشورها در صدد بهبود فضای کسب و کار خود هستند و به این ترتیب وقتی امتیاز و رتبه ایران در این شاخص بهبود خواهد یافت که تصمیم‌گیران اصلی یعنی مدیران سه قوه در این زمینه عزم داشته باشند و به این موضوع به عنوان یک کالای لوکس و فانتزی نگاه نشود.

شرط بهبود فضای کسب و کار از زبان معاون وزیر اقتصاد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حسین میرشجاعیان درباره شاخص ایران در بهبود فضای کسب و کار بانک جهانی که چندی پیش اعلام شد، بیان کرد: شاخص ایران در فضای کسب و کار نشان داد که عملکرد ما نسبت به سال گذشته بهتر بوده است ولی رتبه ما که نشان‌دهنده عملکرد ما نسبت به سایر کشورها و در شرایط رقابت است، نسبت به سال گذشته بهتر نبود. البته باید به این امر توجه کرد که رتبه‌بندی پارسال بین 189 کشور بوده، ولی امسال بین 190 کشور و آن یک کشور هم امسال قبل از ایران قرار گرفت.

    وی توضیح داد: در کل باید بگویم برآیند کلی رتبه امسال ایران در فضای کسب و کار نشان می‌دهد که شاهد بالا و پایین شدن برخی زیرشاخص‌ها بودیم که شاخص کل را تغییر داد. به این ترتیب که در زیرشاخصی مانند اخذ مجوز ساخت، توانستیم رتبه 28 را به دست بیاوریم که تاکنون چنین رتبه‌ای نداشتیم ولی در شاخص تجارت فرامرزی بدترین رتبه یعنی 170 را کسب کردیم. این رتبه نشان می‌دهد که در زمینه این مسائل در دنیا کارهای زیادی شده و رقابت هم در سطح بالایی قرار داشته است. به این نکته توجه کنید که کشورهایی که دارای امتیازات بالا هستند تعداد زیادی دارند و به کشورهای دیگر هم به راحتی اجازه ورود به کلوپ کشورهای خود که کسب و کارشان فضای بسیار مناسبی دارد را، نمی‌دهند.

    معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد بیان کرد: این کشورها زیرساخت‌های خوب و قوانین و مقررات بسیار مناسبی دارند. این در حالی است که اگر وضعیت کلی شاخص‌های ایران در فضای کسب و کار را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که عموما در شاخص‌هایی که نیازمند اصلاح قوانین بوده است، افت کرده‌ایم مانند ورشکستگی، اخذ اعتبار و حمایت از سهامداران خرد در این زمینه در سال‌های گذشته کارهای بسیاری انجام دادیم، ولی به ما گفته شد باید مثلا قانونی مثل قانون تجارت را تغییر دهیم که این کار نیز بسیار سخت و مانند برداشتن سنگ بزرگ است. دقیقا به همین دلیل است که ما امسال در برخی حوزه‌ها نتوانستیم کاری انجام دهیم.

    میرشجاعیان ادامه داد: از سوی دیگر در برخی زمینه‌ها مانند مجوز ساخت هم باید به این نکته واقف باشیم که درست است که امسال رتبه خوبی دریافت کردیم، ولی در سال آینده که کشورهای دیگر در این زمینه پیشرفت می‌کنند ممکن است برای ما سال پس‌رفت باشد. همان‌طور که دیدیم در ابتدای تلاش برای بهبود فضای کسب و کار نیز رتبه کشور با سرعت پیش رفت و پس از دو دوره پیش‌رفت، یک پس‌رفت را هم تجربه کردیم.

    وی تصریح کرد: در نهایت باید بگویم که باید مدیران کشور و تصمیم‌گیران موضوع بهبود فضای کسب و کار را خیلی بیشتر جدی بگیرند تا یک کالای لوکس و فانتزی. اکنون طبق قانون، وزارت اقتصاد مکلف است فرآیندهایی را پی‌گیری کند که منجر به ارتقای رتبه ایران در فضای کسب و کار می‌شود، ولی اگر هر شاخص را پی‌گیری کنید متوجه می‌شوید که در هر شاخص چندین نهاد درگیر مثل بانک مرکزی، قوه قضاییه، مجلس و... وجود دارد که نباید انتظار داشته باشیم که یک معاونت از یک وزارت‌خانه (معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد) که عملا خود نیز خدمات ارایه نمی‌دهد(امور مالیاتی، امور شهرداری و... توسط این معاونت انجام نمی‌شود) بتواند به تنهایی عامل ارتقای رتبه کشور در فضای بهبود کسب و کار باشد. بلکه باید مدیران ما در سه قوه عزم داشته باشند که بهبود محیط کسب و کار در ایران صورت گیرد و این موضوع مهم را در اولویت قرار دهند.

    میرشجاعیان تاکید کرد: به نظرم وضعیت رتبه ایران در سال آینده و اینکه شاهد بهبود رتبه ایران در فضای کسب و کار باشیم نشان می‌دهد که عزم در این زمینه وجود داشته است، وگرنه ممکن است رتبه به حالت قبل برگردد. با این حال باید تاکید کنم که همه چیز به دست خود ما است و می‌توانیم با هماهنگی و عزم و اراده در سال‌های آتی فضای کسب و کار کشور را بهبود ببخشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو