عصر بازار

اوباما:

برجام فقط توافق بین ما و ایرانی‌ها نیست

ایران به تعهداتش عمل کرده است

عصر اعتبار- رییس‌جمهور آمریکا، ابراز امیدواری کرده است که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری منتخب و متحدان جمهوریخواه او در کنگره به "واقعیت‌های توافق هسته‌ای ایران" توجه کنند.

برجام فقط توافق بین ما و ایرانی‌ها نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، باراک اوباما روز دوشنبه 24 آبان‌ماه در یک کنفرانس خبری کاخ سفید پیش‌بینی کرد که بر هم زدن توافق هسته‌ای ایران (برجام) دشوار باشد زیرا به ادعای او این توافق موثر واقع شده و از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کرده است.

    نزدیکان دونالد ترامپ، رییس‌جمهور منتخب آمریکا، از ضرورت بازنگری در توافق اتمی با ایران سخن گفته‌اند.

    اوباما بدون توجه به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران که بارها در گزارش‌های آژانس به آن اشاره شده است گفت: "توجیه به هم زدن توافقی که موثر بوده دشوار خواهد بود، به خصوص وقتی که گزینه جایگزین این باشد که ایران از زیر بار تمام تعهداتش بیرون بیاید و آزادانه به دنبال کسب سلاح هسته‌ای برود."

    او ادامه داد: "هم‌چنین به خاطر داشته باشید که این توافق فقط بین ما و ایرانی‌ها نیست. توافق بین ایران و گروه 1+5 یعنی کشورهای دیگر از جمله برخی از نزدیک‌ترین متحدان ماست. اگر ما از برجام خارج شویم به معنای آن خواهد بود که باید کشورهای اروپایی، یا روسیه یا چین را که به توافق پایبند مانده‌اند تحریم کنیم."

    باراک اوباما گفت: توافق هسته‌ای ایران مثال خوبی است که "شکاف بین لفاظی و واقعیت‌ها را در واشنگتن نشان می‌دهد."

    رییس‌جمهور آمریکا تاکید کرد: وقتی که مسوول آن نبوده‌اید می‌توانید آن را توافق بد بخوانید اما وقتی که درباره توافق و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مسوولیت پیدا می‌کنید احتمال آن که به واقعیت‌ها نگاه کنید بیش‌تر خواهد شد."

    به گزارش بی بی سی فارسی او افزود: "استدلال اصلی مخالفان علیه توافق این بود که ایران تقلب خواهد کرد و به تعهداتش عمل نخواهد کرد اما یک سال است که دلیل و مدرک داریم که نشان می‌دهد ایران به تعهداتش عمل کرده، فقط نظر من یا مشاورانم نیست.... سازمان‌های اطلاعاتی و ارتش اسراییل هم این حرف را می‌زنند."

    بر اساس این گزارش، فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته در پایان یک نشست غیررسمی میان وزیران خارجه اتحادیه اروپا، از این توافق دفاع کرد و گفت که پایدار ماندن برجام و اجرای آن از اولویت‌های اتحادیه اروپاست.

    موگرینی برجام را توافقی توصیف کرد که شورای امنیت سازمان ملل هم بر آن صحه گذاشته و تاکید کرد که حمایت از اجرای کامل این توافق از وظایف این سازمان است.

    وزیران خارجه اتحادیه اروپا هم روز دوشنبه گفتند که این اتحادیه "تعهد قاطعی" نسبت به اجرای این توافق دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو