عصر بازار

ثروتمندترین های تاریخ چه کسانی هستند

عصر اعتبار- چه در تاریخ معاصر چه در زمان‌های دور، راه‌های زیادی برای ثروتمندترین بودن وجود داشته و دارد؛ خون، تاج، سرمایه‌گذاری‌های زیرکانه یا راه‌انداختن تجارت‌های بسیار قدرتمند راه هایی هستند که از آن‌ها می‌توان به گونه ای به پول رسید.

ثروتمندترین های تاریخ چه کسانی هستند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، چه در تاریخ معاصر، چه در زمان‌های دور، راه‌های زیادی برای «ثروتمندترین بودن» وجود داشته و دارد. خون، تاج، سرمایه‌گذاری‌های زیرکانه یا راه‌انداختن تجارت‌های بسیار قدرتمند، راه هایی هستند که از آن‌ها می‌توان به گونه ای به پول رسید.

    اما چه کسانی توانسته‌اند از این راه‌ها به ثروت افسانه‌ای برسند؟ پژوهشی که گروهی از پژوهشگران در «بیزینس اینسایدر» سایت «ارزش واقعی مشاهیر» و سرویس تجارت یاهو انجام داده‌اند، بر اساس اسناد تاریخی، فهرستی از 10 مرد ثروتمند تاریخ بشر را نشان می‌دهد که نامشان به افسانه‌ها گره خورده است.

    این پژوهش بر اساس «اسناد موجود» انجام شده؛ بنابراین در مورد برخی افراد ثروتمند مثل چنگیزخان، حضرت سلیمان، فراعنه مصر، الکساندر بزرگ، ثروتمندان رم باستان، و پاپ‌ها سکوت کرده است. هم‌چنین این پژوهش‌ها ثروت‌های خانوادگی مانند آن‌چه در اختیار خاندان «مدیچی» یا «روث‌چایلدس» بوده است را در نظر نگرفته و نتیجه‌اش شده این:

    10. «کورنلیوس واندربیلت»، 186 میلیارد دلار

    یکی از مشهورترین چهره‌های تاریخ آمریکا که صنعت حمل و نقل ریلی و دریایی این کشور را در طول قرن نوزدهم سازمان داد «واندربیلت» بود که دانشگاهی هم به نام خودش پایه‌گذاری کرد و خانواده‌اش تا امروز از افراد سرشناس جامعه آمریکا هستند. ثروت او در روزهای اوج کارش به 184 میلیارد دلار رسید و پس از جنگ‌های داخلی آمریکا امپراطوری حمل و نقلش هم گسترش پیدا کرد.

    9. «هنری فورد»، 199 میلیارد دلار

    فورد، پایه‌گذار تولید انبوه و یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های دنیای تجارت در تاریخ آمریکا و تمام دنیاست. راه‌اندازی شرکت موتور فورد و واردکردن اتومبیل به صنعت حمل و نقل، در دنیا هر چند او را ثروتمند کرد، اما مهم‌ترین کارش نبود. هنری فورد برای نخستین بار در جهان، سیستم تولید بر مبنای «خط تولید» را راه‌اندازی کرد که در آن هر کسی بخش کوچکی از فرایند تولید را به دوش داشت. این کار فرایند تولید را سریع‌تر کرد، قیمت نهایی کالاها را پایین آورد و به فورد کمک کرد ثروتی معادل 199 میلیارد دلار جمع کند.

    8. «معمر قذافی»، 200 میلیارد دلار

    دیکتاتور برکنار شده لیبی، کشوری در شمال آفریقا با منابع فراوان نفت و مشتری‌های اروپایی در طول حکومت 42 ساله‌اش بر این کشور 200 میلیارد دلار پول جمع کرد! در جریان جنگ‌های داخلی در سال 2011 اما این ثروت به دادش نرسید و انقلابی‌های خشمگین در خیابان او را کشتند.

    7.«ویلیام فاتح»، 209 تا 229 میلیارد دلار

    برآورد می‌شود ثروت «ویلیام فاتح» ، اولین پادشاه انگلستان که اصل و نسبش به نرماندی می‌رسید، بین 209 تا 229 میلیارد دلار بوده است. او که بین سال‌های 1066 تا 1087 حکومت می کرد و رهبر یکی از آخرین جنگ‌های موفقیت‌آمیز انگلستان بود، توانست پادشاه هم‌دوره خود را برکنار و به جای او حکومت کند. علاوه بر این او را به عنوان «ویلیام نامشروع» هم می‌شناسند. می‌گویند او از نوادگان وایکینگ‌ها بوده است و به همین دلیل توانسته فتوحات زیادی داشته باشد و لقب ویلیام فاتح بگیرد.

    6. «جاکوب فوگر» ، 221 میلیارد دلار

    تاجر و بانکدار آلمانی، «جاکوب فوگر» بین سال‌های 1459 تا 1525 در «اگزبورگ» زندگی می‌کرد. بیشترین شهرتش به خاطر تجارت پارچه با ایتالیا بود، اما در معدن‌های طلا و نقره در مجارستان و بوهم هم سرمایه‌گذاری کرده بود.

    5.«میرعثمان علی‌خان»، 230 میلیارد دلار

    ممکن است هیچ‌گاه اسم او را هم نشنیده باشید، اما «میرعثمان علی‌خان»، با ثروتی معادل 230 میلیارد دلار، یکی از ثروتمندترین آدم‌هایی بوده که تا به حال روی کره زمین زندگی کرده است. او که بعد از درگذشت پدرش در 1911 به حکومت بخش حیدرآباد هند رسیده بود، در طول 37 سال بعد در زمینه آموزش، صنعت‌های الکترونیک و خط آهن در منطقه زیر دستش سرمایه‌گذاری کرد. میرعثمان در 1967 در حالی درگذشت که 149 فرزندش در کنارش حاضر بودند.

    4. «نیکلای الکساندرویچ رمانوف»، 300 میلیارد دلار

    تزار نیکلای دوم، در طول دوران حکومتش بر روسیه ثروتی برابر 300 میلیارد دلار در اختیار داشت. آخرین پادشاه روسیه پیش از سرنگونی حکومت در جریان انقلاب، به همراه خانواده‌اش در 1918 توسط انقلابیون اعدام شد. او بعدها توسط کلیسای ارتدوکس روسیه تقدیس شد و در نتیجه عنوان ثروتمندترین قدیس تاریخ بشر را هم به دست آورد.

    3.«اندرو کارنگی»، 310 میلیارد دلار

    کارنگی صنعت‌گر ثروتمند و قدرتمندی بود که تازه در نیمه قرن نوزدهم با موفقیت‌هایی که در صنایع استیل به دست آورد مشهور شد. او که اصالتی اسکاتلندی داشت، در خانواده‌ای بسیار فقیر به دنیا آمده بود که در اواخر دهه 1840 به آمریکا آمدند. اندرو بعد از تجربه سرمایه‌گذاری در رشته‌های گوناگون، شرکت صنایع استیل ایالات متحده را بنیان گذاشت که بخش عمده ثروت 310 میلیارد دلاری او را فراهم کرد. کارنگی البته تمام این ثروت را بعدا خرج کرد تا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین بشردوستان دنیا شناخته شود.

    2.«جان دی راکفلر»، 340 میلیارد دلار

    راکفلر آمریکایی هنوز هم به عنوان یکی از کسانی که احتمالا می‌تواند لقب ثروتمندترین مرد تاریخ را داشته باشد شناخته می‌شود. او که در 1839 در نیویورک به دنیا آمد به دلیل سهمش در شکل‌گیری شرکت « استاندارد اویل» مشهور شد که یکی از انقلابی‌ترین شرکت‌ها در صنایع نفت و انرژی به شمار می‌رود. از جمله مهم‌ترین اقدامات بشردوستانه او تاسیس دانشگاه‌های شیکاگو و راکفلر است، او در 1937 در 97 سالگی درگذشت.

    1 . «مانسا موسا»، 400 میلیارد دلار

    «مانسا موسا»، یا «موسای مالی» با فاصله بسیار زیاد از باقی ثروتمندان، ثروتمندترین انسان شناخته‌شده‌ای است که تا به حال روی کره زمین زندگی کرده است. امپراطور مالی چهار برابر ثروتمندترین انسان هم‌دوره ما، ثروتمند بوده است. او در 1280 به دنیا آمد و تا 1337 زندگی کرد. تعداد زیادی مدرسه و مسجد در نقاط مختلف آفریقا ساخت که یکی از آنها هنوز در «تیمبکتو» شهری در مرکز مالی که به معادن طلایش مشهور است، باقی مانده. هنوز کسی نتوانسته به رکورد ثروتی که او در اختیار داشت نزدیک شود!

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو