عصر بازار

۵ هزار میلیارد تومان برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در کشور

عصر اعتبار- رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: در ۳ سال گذشته بیش از ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در زمینه تجهیز ماشین آلات کشاورزی صورت گرفت و بخش مهمی از این سرمایه‌گذاری به مکانیزاسیون برنج اختصاص داشت.

۵ هزار میلیارد تومان برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، کامبیز عباسی در آیین توسعه کشت مکانیزه گندم استان مازندران که در روستای حسین آباد شهرستان بهشهر برگزار شد، اظهار کرد: برنج و گندم دو محصول اساسی و عمده ایران است و خوشبختانه در ایام اخیر در تولید این دو محصول بسیار موفق بوده ایم و رکورد تاریخی در تولید گندم در طی سال های گذشته داشتیم که بخشی از این دستاورد به دلیل توسعه مکانیزاسیون در حوزه کشت گندم بوده است.

    وی افزود: در حوزه گندم، ایران طی 3 سال گذشته بیش از 2 میلیون و 200 هزار هکتار در سراسر استان های کشور کشت مکانیزه افزایش داشته است که سهم کشت مکانیزه استان مازندران در این زمینه اندک بوده است و مقرر شد با حمایت های مسئولان استانی و ستادی سطح کشت مکانیزه گندم مازندران افزایش یابد.

    عباسی خاطرنشان کرد: برخی مزارع هنوز با کودپاش های سانتریفیوژ کشت گندم را انجام می دهند که این روش منسوخ شده است و نباید از آن استفاده کرد زیرا در این روش در هر یک هکتار مزرعه 250 الی 300 کیلو گرم بذر استفاده می شود اما عملکرد خوب و تولید مطلوبی ندارد در حالی که با ماشین بذرکار می توان 80 تا نهایتا 120 کیلوگرم بذر گندم در یک هکتار استفاده کرد و تولید و بازدهی بسیار بالاتری داشت و همچنین در مصرف بذر صرفه جویی می شود.

    رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حوزه گندم کشور دو نکته؛ استقرار مناسب بذر در خاک و تراکم مناسب بذر در خاک، بسیار حائز اهمیت است زیرا تولید مطلوب تری حاصل می شود و به همین منظور باید توجه بیشتری به کشت مکانیزه گندم معطوف شود.

    عباسی یادآور شد: استان کردستان و مناطق دیم کشور عمدتا بیش از 90 درصد کشت گندم را مکانیزه انجام می دهند در حالی که در استان مازندران به عنوان قطب کشاورزی ایران سطح کشت مکانیزه گندم پایین است، دولت هر حمایتی که لازم باشد در حوزه کشت مکانیزه انجام می دهد و محدودیتی در اعطای تسهیلات خرید ماشین آلات کشاورزی در سطح استان مازندران وجود ندارد.

    وی خاطرنشان کرد: در 3 سال گذشته بیش از 5 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در زمینه تجهیز ماشین آلات کشاورزی صورت گرفت و بخش مهمی از این سرمایه گذاری به مکانیزاسیون برنج اختصاص داشت که همت مسئولان و کشاورزان استان مازندران موجب شد تا انقلاب بزرگی در مکانیزاسیون برنج ایران اتفاق بیفتد.

    رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه 90 درصد کشت برنج در مازندران به صورت مکانیزه انجام می شود که این میزان چشمگیر است و این اتفاق باید در حوزه مکانیزاسیون گندم نیز صورت گیرد، اظهار کرد: برازنده نظام جمهوری اسلامی نیست که زنان و مردان تا زانو در گل و لای فرو بروند و فرآیند نشا و تولید را با دست انجام دهند که در نتیجه به بیماری های پوستی، رماتیسم و پیری زودرس مبتلا می شوند و این امر نشان دهنده ضرورت توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در کشور است.

    عباسی گفت: یکی از نقاط ضعف ایران وابستگی به واردات روغن است به صورتی که بیش از 90 درصد روغن کشور وارداتی است و سطح زیر کشت کلزا در کشور مدت هاست که در حدود 60 هزار هکتار باقی مانده است که خوشبختانه در سال جاری پیش بینی می شود که این سطح به بیش از 200 هزار هکتار برسد.

    وی افزود: با توجه به سال اقتصاد مقاومتی و تکیه بر تولید داخلی، با کمک صنعت گران کشور بذر کلزا با قیمت 15 میلیون تومان تولید شد، در حالی که نمونه مشابه آن در کشورهای پیشرفته بیش از 10 برابر آن قیمت دارد یعنی با یک دهم قیمت در کشور بومی سازی بذر کلزا انجام شد و دولت 50 درصد قیمت یعنی 7.5 میلیون تومان را به صورت بلاعوض به کشاورزان کمک کرد تا بذرکار کلزا خریداری کنند، امیدواریم با توسعه مکانیزاسیون در این حوزه به زودی عملکرد تولید در سطح کشت کلزا نیز افزایش یابد.

    رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: کشاورزان روش سنتی و روش مکانیزه را با یکدیگر مقایسه کنند تا متوجه شوند که کدامیک برای آن ها صرفه اقتصادی دارد زیرا روش مکانیزاسیون، کاهش مصرف بذر به یک سوم، افزایش سرعت کاشت، استقرار درست بذر در خاک، افزایش عملکرد تولید و مراقبت کمتر را در پی دارد.

    عباسی تاکید کرد: اگر حتی یک نفر به بانک کشاورزی به منظور دریافت تسهیلات مکانیزاسیون مراجعه کرد و بانک گفت بودجه ندارم و تسهیلات پرداخت نکرد به وزارت جهاد کشاورزی اطلاع دهد تا این موضوع پیگیری شود زیرا در وزارت جهاد کشاورزی هیچ گونه محدودیتی برای پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون وجود ندارد و در حوزه کمک بلاعوض سعی می کنیم استان مازندران را برای کاشت مکانیزه گندم مورد حمایت بیشتری قرار دهیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی