عصر بازار

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران:

پیوستن به سازمان تجارت جهانی را تسریع کنیم

عصر اعتبار- رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در صورت اجرایی نشدن موافقتنامه تسهیل تجارت هزینه مبادلات تجاری ۱۴.۵ درصد افزایش و صادرات غیررقابتی‌تر می‌شود.

پیوستن به سازمان تجارت جهانی را تسریع کنیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، محمد لاهوتی در مورد لزوم اجرایی شدن توافقتنامه تسهیل تجارت (TAF) گفت: اجرای این توافقنامه برای کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی الزامی است اما سایر کشورهای غیرعضو هم می‌توانند آن را اجرایی کنند.

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه تنها 20 کشور دنیا از جمله ایران عضو سازمان تجارت جهانی نیستند، افزود: با اجرای توافقنامه تسهیل تجارت، روش ترخیص کالا در گمرکات کشورهای مختلف به صورت یکسان انجام می‌شود و شرایط برای ترخیص کالا روان‌تر و تجارت آسان‌تر می‌شود.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: به اجرای توافقنامه تسهیل تجارت، رصد کالای صادراتی از کشور مبدا تا کشور مقصد امکان‌‌‌پذیر است و با این ابزار می‌توان از قاچاق کالا جلوگیری کرد.

    لاهوتی اجرا شدن موافقتنامه تسهیل تجارت را مساوی با کاهش 14.5 درصدی هزینه مبادلات تجاری دانست و گفت: بنابراین کشورهایی که این موافقتنامه را اجرایی نکنند هزینه مبادلات تجاری‌شان نسبت به کشورهای دیگر 14.5 درصد بیشتر می‌‌شود.

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه قیمت کالاهای صادراتی ما غیررقابتی است، گفت: در صورت عدم اجرای موافقتنامه تسهیل تجارت قیمت کالاهای صادراتی ما غیررقابتی‌تر می‌شود.

    رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اجرایی شدن موافقتنامه تسهیل تجارت دور از ذهن است، بیان داشت: بعید است این موافقتنامه در کشور به طور کامل اجرا شود.

    لاهوتی تصریح کرد: ناقص اجرا شدن موافقتنامه تسهیل تجارت هم نتیجه مطلوبی در بر نخواهد داشت.

    عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: تجارت ما به دلیل عدم عضویت در سازمان تجارت جهانی با مشکل مواجه است و در صورت عدم اجرای موافقتنامه تسهیل تجارت هم مشکلات بیشتر می‌شود.

    وی با بیان اینکه تا قبل از برجام با مخالفت کشورهای غربی برای عضویت در سازمان تجارت جهانی مواجه بودیم، گفت: بعد از برجام با چراغ سبز کشورهای غربی برای عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی مواجه شدیم که به نظر می‌رسد در این شرایط هرچه سریع‌تر دولتمردان باید به دنبال پیوستن به سازمان جهانی تجارت باشند.

    لاهوتی با تأکید بر اینکه تصمیم‌گیری در مورد واردات و صادرات باید با ثبات و توسط بخش خصوصی صورت گیرد، گفت: اگر قرار است موافقتنامه تسهیل تجارت اجرایی شود باید تمام شرایط آن هم پذیرفته شود.

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: علی‌رغم ابلاغیه مقام معظم رهبری در ابلاغیه اصل 44، متاسفانه شاهد بی‌راهه رفتن ابلاغیه هستیم.

    وی افزود: قبل از ابلاغیه اصل 44 اقتصاد ما دولتی بود و بعد از آن هم خصولتی شد و عملا سهم بخش خصوصی افزایش نیافت.

    عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه سرعت در اجرای ابلاغیه اقتصاد مقاومتی کم و مشکلات در خصوص اجرای اصل 44 زیاد است، بیان داشت: تجربه نشان می‌دهد که دولت‌ها علاقمند به واگذاری و اجرایی کردن کارها به بخش خصوصی نیستند.

    لاهوتی همچنین با اشاره به افزایش برخی تعرفه‌های واردات کالا گفت: در صورت پیوستن به سازمان تجارت جهانی افزایش تعرفه معنا ندارد در حالی که در دو سال گذشته شاهد افزایش تعرفه‌ها بوده‌ایم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی