عصر بازار

ایران ۴ میلیون تن گندم مازاد برای صادرات دارد

عصر اعتبار- ایران قصد دارد مازاد تولید گندم خود را صادر کند و در حالی که حجم ذخایر گندم کشور به بیش از ۱۲ میلیون تن رسیده این کشور می تواند ۳ تا ۴ میلیون تن از گندم تولیدی را صادر کند.

ایران ۴ میلیون تن گندم مازاد برای صادرات دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، یک گروه صنعتی اعلام کرد، ایران قصد دارد مازاد تولید گندم خود را صادر کند، اما در عین حال ممکن است برای تامین نیاز کارخانه های تولید آرد داخلی، مقداری گندم با کیفیت بالا وارد کند.

    دولت ایران در مواجهه با کاهش منابع آبی، تولید گندم را به عنوان یکی از مواد غذایی پرمصرف در کشور، در اولوین تولید غلات خود قرار داده و اعلام کرده که امیدوار است صادرات گندم را احیا کند.
    مقامات ایرانی اوایل ماه جاری گزارش دادند که حجم ذخایر گندم کشور به بیش از 12 میلیون تن رسیده و این اجازه خواهد داد کشور 3 تا 4 میلیون تن از گندم تولیدی را صادر کند.
    کاوه زرگران، مدیر کل فدراسیون اتحادیه های غذایی ایران گفت: «اما شاید در ماه های آینده ما به واردات مقداری گندم با گلوتن بالا نیاز داشته باشیم. بخش خصوصی می گوید برای تامین نیاز داخل تا تابستان آینده به یک میلیون تن گندم (با گلوتن بال) نیاز دارد.»
    ایران امسال حدود 13.5 میلیون تن گندم تولید کرده که بالاترین رقم تولید در 9 سال گذشته است. اما بخشی از این میزان محصول تولید شده دارای گلوتن بالا برای تهیه آرد لازم برای پخت نان نیست.
    زرگران افزود، دولت ایران قیمت گندم خریداری شده از کشاورزان را بالا برده و قصد دارد قیمت را از 12700 ریال فصل جاری به 14000 ریال در فصل آینده برساند.
    این درحالی است که دولت مصر برای خرید هر تن گندم وارداتی از روسیه به استثنای قیمت حمل، 192.50 دلار پرداخت کرده است.
    ایران در سال های اخیر برای تامین امنیت غذایی خود مقادیر زیادی گندم از بازار بین المللی خریداری کرده است. زرگران افزود، دولت ایران در سال شمسی جاری دستور ممنوعیت واردات گندم را صادر کرد، هرچند که قبلا مجوزهایی را صادر کرده بود که به وارد کنندگان اجازه داد حدود 1.5 میلیون تن گندم در نیمه نخست سال وارد کنند.
    وی افزود، ایران قصد دارد صادرات آرد گندم خود را افزایش دهد، اما در حال حاضر قادر نیست با آرد ارزان تر ترکیه در بازارهای مهمی نظیر عراق رقابت کند.
    زرگران که در کنفرانس غلات در ژنو سخنرانی می کرد گفت، کارخانجات تولید آرد ایران ظرفیت تولید حدود 20 میلیون تن را دارند، در حالی که نیاز داخلی به آرد حدود 12.5 میلیون تن است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو