عصر بازار

رییس جمهور در جلسه سرمایه گذاری و توسعه استان البرز:

رویکرد دولت حمایت و هدایت بانکهاست

بزرگترین هدف در برجام، فرصت سازی برای اقتصاد بود

عصر اعتبار- رییس جمهوری رویکرد دولت را حمایت و هدایت بانکها برشمرد و تاکید کرد: در هفته های آینده بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به پیمانکاران تسویه می شود.

رویکرد دولت حمایت و هدایت بانکهاست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از ایسنا، به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در جلسه توسعه و سرمایه گذاری استان البرز در کرج گفت: اشتغال آفرینی بزرگترین خدمت ملی است  وهدف سال 95 فعال کردن 7500 واحد راکد صنعتی بود اما تا کنون 15 هزار واحد در مسیر رونق قرار گرفته اند.

    رییس جمهوری اصلاح امور بانکی و مبارزه با فساد و قاچاق کالا را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور ضروری دانست و تصریح کرد: به عنوان رییس جمهور به ملت ایران صراحتا اعلام می‌کنم که مبارزه با فساد استثنا بردار نیست و باید با همه ریشه‌های فساد در هر کجا و هر بخشی که باشد قاطعانه مبارزه کرد.

    روحانی با تاکید بر اینکه برای اصلاح وضعیت اقتصادی کشور باید چند اقدام لازم انجام شود، مبارزه با فساد را در این مسیر ضروری دانست و گفت: بعضی‌ها چنین می‌گویند که در مبارزه با فساد تبصره و استثنا وجود دارد ولی به عنوان رییس جمهور صراحتا اعلام می‌کنم که مبارزه با فساد استثنابردار نیست چرا که اقتصاد کشور با وجود فساد و رانت اصلاح نمی‌شود.

    وی خاطرنشان کرد: در هر کجایی که ملت به طور یکپارچه حامی دولت بوده ما موفق بودیم و در مبارزه با غول فساد هم لازم است با ریشه‌های آن در هر کجا که هستند، قاطعانه مبارزه شود.

    رییس جمهوری در ادامه لزوم مبارزه با قاچاق کالا را به عنوان یکی دیگر از عوامل بهبود وضعیت اقتصادی کشور مورد تاکید قرار داد و گفت:تا زمانی که قاچاق کالا وجود داشته باشد،‌ بخشهای صنعت،‌کشاورزی و حتی خدمات دچار مشکل خواهد بود و باید با قاچاق کالا به رغم پیچیدگی‌های که دارد مقابله کرد.

    روحانی خاطرنشان کرد: امروز بر اساس آمار و ارقام مجموعا کالای قاچاق با اقداماتی که انجام شده حدود 10 تا 15 میلیارد دلار کاهش یافته است اما هنوز هم حجم بالایی را به خود اختصاص داده و باید قاطعانه با آن مقابله  کرد.

    رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در دولت یازدهم فضای مناسبی برای فعالیت اقتصادی و اجتماعی گشوده شده است،‌اظهار داشت: البته این فضا را مردم ایجاد کردند و دولت نیز به ندای مردم گوش کرده و تلاش دارد به مطالبات مردم پاسخ مثبت دهد و همه باید سعی کنیم از فضای ایجاد شده به خوبی استفاده کنیم.

    روحانی با  ذکر این نکته که رسانه ها ضروری است افتخارات ملت ایران را تبیین کنند، اظهار داشت: تفرقه، شکاف و دو قطبی کردن جامعه لطمه به تولید و منافع ملی است. امروز بدون کار، تلاش، ایثار، همدلی و همزبانی نمی‌توانیم به جایی برسیم و حرف‌هایی که میان مردم تفرقه انداخته و جامعه را به تعبیر مقام معظم رهبری دوقطبی کند، هیچ سود و نتیجه ای برای مردم ندارد.

    رییس جمهوری در ادامه کارآفرینی برای جوانان را دادن حیات به خانواده و جامعه دانست و خاطرنشان کرد: در مقطع کنونی بزرگترین خیر جمعی تلاش برای اشتغال جوانان جامعه است. بدون شک اگر جوانی بیکار باشد،‌چه بسا نصیحت و سخنان فرهنگی تاثیر چندانی در او نخواهد داشت.

    روحانی افزود: تحصیل‌کردگان دانشگاهی سرمایه بزرگی برای کشور هستند که باید از دانش و توانمندی آنها در مسیر توسعه کشور با ایجاد فضای مناسب کار و اشتغال استفاده کرد.

    رییس جمهوری  با بیان اینکه بزرگترین هدف دولت در برجام ایجاد فضای مناسب برای کار و فعالیت‌های اقتصادی اجتماعی و علمی بود، ضرورت استفاده از تکنولوژی‌های برتر را مورد اشاره قرار داد و گفت: استحصال و بازیافت ما حدود 5 درصد است و بر اساس گفته کارشناسان این میزان صرفا با تکنولوژی ‌های برتر دنیای امروز قابل افزایش است.

    روحانی افزود: حدود 67 میلیارد بشکه نفت در غرب کارون وجود دارد که اگر بازیافت ما در آن فقط یک درصد افزایش یابد، حدود 670 میلیون بشکه به استحصال ما اضافه می شود و این رقم بسیار بالایی است که با استفاده از تکنولوژی‌های برتر قابل دستیابی است. ضمن اینکه از همه شرکتهای داخلی که توانایی دارند می خواهم که در این خصوص قدم جلو بگذارند و توان خود را در مقام عمل نشان دهند.

    رییس جمهوری خطاب به کارآفرینان گفت: شما کار بسیار بزرگی انجام می دهید و اگر حتی یک نفر بیکار را مشغول کار کنید در حقیقت زندگی آن فرد را احیا کرده اید و این خدمت به جامعه است.

    روحانی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم زمانی کار خود را شروع کرد که میزان اشتغال خالص در کشور به رغم برخورداری از بیشترین درآمد نفتی تقریبا صفر بود. بر اساس گزارش مراکز آماری از سال 85 تا 91 اشتغال خالص تقریبا صفر بود و امروز بسیار خرسندیم که در سه سال گذشته حرکت خوبی در زمینه اشتغال آغاز شده است.

    رییس جمهوری افزود: بنا به آمار ارائه شده بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته،‌700 هزار شغل خالص ایجاد کرده‌ایم و این در حالی است که بیش از یک  میلیون و200 هزار نفر داوطلب شغل بودند و در حالی می توانیم میزان بیکاری را در سطح ثابت نگاه داریم که بتوانیم در سال یک میلیون شغل ایجاد کنیم.

    روحانی تاکید کرد: امروز تلاش همگانی برای ایجاد اشتغال بزرگترین خدمت ملی است.

    رییس جمهوری با تاکید بر تلاش دولت برای حمایت از واحدهای تولیدی اظهار داشت: در سال جاری تصمیم گرفته شده بود که هفت هزار و 500 واحد و کارگاه کوچک و متوسط را فعال کنیم و خوشبختانه با اقدامات انجام شده تاکنون حدود 15 هزار واحد فعال شده‌اند.

    روحانی با بیان اینکه کشور در مسیر رونق و رشد قرار گفته است، اظهار داشت: در سه ماهه اول سال جاری شاهد رشد اقتصادی هستیم و این مسیر باید با قوت ادامه یابد.

    رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود برخی دستاوردهای برجام را بازگشت ناپذیر توصیف کرد و گفت: دستاوردهایی که در برجام حاصل کردیم غیرقابل بازگشت بوده و هیچکس نمی تواند آن را بهم بزنند.

    روحانی  با بیان اینکه بسته شدن پرونده PMD و واردات کیک زرد یکی از آنهاست ،  خاطرنشان کرد: ادعای آژانس بین المللی انرژی اتمی از سال 82 تا 94 این بود که مخفیانه مشغول ساخت بمب اتم هستیم و تمام قطعنامه‌های شورای امنیت و سازمان ملل بر مبنای این بود که ایران ان.پی.تی را نقض کرده است و امروز در سایه برجام  به جایی رسیده ایم که آژانس صراحتا اعلام کرد که کل پرونده گذشته ایران بسته شد.

    رییس جمهوری تصریح کرد: اگر برجام هیچ دستاوردی غیر از این موضوع نداشت و فقط همین موضوع حاصل می شد،‌ برای موفق دانستن آن کافیست. امروز ادعای نادرستی که علیه کشورمان مطرح شده بود ریشه کن شده و دیگر قابل رشد نیست و در این میان مساله تعجب‌انگیز این است که برخی رسانه‌ها که باید حقایق را مطرح کرده و مردم را دلگرم کنند، اینگونه عمل نمی کنند.

    روحانی خاطرنشان کرد: بر اساس دستاوردهای برجام وارد بازار هسته ای دنیا شده و فروشنده آب سنگین هستیم و تاکنون بیش از 200 تن کیک زرد وارد کشور کرده‌ایم که می‌توان گفت کار بسیار عظیم و بزرگی محسوب می‌شود.

    رییس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه بانک‌های کشورمان دارای مشکل هستند، گفت: اگر چه بانک‌ها زحمات زیادی می‌کشند اما باید بیش از این تلاش کنند و معتقدم که می‌توانند موفق‌تر باشند.

    روحانی تاکید کرد: یکی از گره‌هایی که باید همانند گره برجام گشوده شود، گره های بانکی است و تمام تلاش دولت این است که تحولی در نظام بانکی کشور ایجاد شود.

    رییس جمهوری خاطرنشان کرد: امروز برای اولین بار در حال پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها هستیم و در هفته‌های پیش رو بیش از 15 هزار میلیارد تومان از بدهی شرکت‌ها و پیمانکاران را پرداخت خواهیم کرد تا آنها نیز بدهی‌های خود به بانک‌ها را پرداخت کنند.

    روحانی افزود: موضوع بدهی‌ها یکی از مسائل پیچیده و غیرشفاف بود و دولت در حال حسابرسی و ایجاد شفافیت در این راستا است.

    رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت ایام اربعین حسینی به حضور پرشور و گسترده مردم در راهپیمایی اربعین اشاره کرد و گفت: موج زائران اربعین حرکت در راه خداست و جاذبه امام حسین (ع)‌و فرهنگ عاشورا جاذبه ای است که با گذشت زمان نه تنها کاسته نمی شود بلکه بیشتر می شود.

    دکتر روحانی خاطرنشان کرد: امام حسین و یارانش برای ایجاد تحول و نشاط و اصلاح در جامعه حرکت کردند و پیام نهضت امام حسین همیشه در گوش جان انسان‌ها طنین‌انداز خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی