عصر بازار

تمرکز اصلی سازمان بورس بر تامین مالی بخش خصوصی است

عصر اعتبار- جم بازار بدهی بستگی به درخواست و نیاز بخش خصوصی و دولتی دارد. به هر حال حجم بازار بدهی اکنون از ۴۰ هزار میلیارد تومان گذشته است و امیدواریم تا پایان سال هم بتوانیم، اندازه قابل توجهی به این میزان اضافه کنیم.

تمرکز اصلی سازمان بورس بر تامین مالی بخش خصوصی است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از عصر بازار، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت‌و‌گوی کوتاهی با ما در خصوص بحث تامین مالی از طریق بازار سرمایه داشت. در این مصاحبه بالاترین مقام سازمان بورس و اوراق بهادار، خبر از انتشار اوراق در حوزه آموزش و پرورش و سلامت در آینده نزدیک داد و تمام تلاش سازمان بورس را برای تسهیل و تسریع تامین مالی بخش خصوصی از طریق بازار سرمایه اعلام کرد. مشروح نظرات شاپور محمدی را در ادامه می‌خوانید.

    به نظر می‌رسد برنامه دولت برای بورس تمرکز بر بازار بدهی و تامین مالی از طریق بازار سرمایه است. آیا این نکته درست است و سازمان بورس چه برنامه‌ای برای این مهم دارد؟
    اعتقاد دولت این است که بازار سرمایه بیشترین تامین مالی را برای بخش خصوصی انجام بدهد و ممکن است، این امر را مطابق قوانین و بودجه، به وسیله اوراق بهادار انجام بدهد که سازمان بورس نیز از این کار حمایت و استقبال می‌کند و این را جزو وظایف خود می‌داند. در این خصوص تاکنون، بازار سرمایه کمک کرده تا پول گندم‌کاران به میزان 4 هزار میلیارد تومان پرداخت شود. همچنین در حوزه آموزش و پرورش شاهد انتشار اوراق خواهیم بود و در مورد اسناد خزانه نیز شاهد رشد مناسب در بازار سرمایه هستیم.
    تمام این فعالیت‌ها یک روال قانونی است که در حال طی شدن است. در واقع قانون مقرر کرده که دولت اوراقی را در بازار سرمایه منتشر کند، به این ترتیب سازمان بورس نیز این امر را دنبال می‌کند و حداکثر همکاری را در این مورد انجام می‌دهد. اما تمرکز اصلی سازمان بورس بر تامین مالی بخش خصوصی از بازار سرمایه به صورت انتشار اوراق است. در حال حاضر اوراق مرابحه، صکوک اجاره، اوراق منفعت و سایر اوراقی که بخش خصوصی بتواند از آن طریق تامین مالی انجام دهد، در حال پیگیری است و امیدواریم که بتوانیم با کمک نهادهای مختلف در کشور برای تامین مالی بخش خصوصی یک راه حل مناسب از طریق بازار بدهی داشته باشیم. در واقع تمام تلاش ما این است که بخش خصوصی بتواند راحت‌تر تامین مالی انجام بدهد. حال اینکه راه تامین‌مالی، هم بازار سهام و هم بازار بدهی است. سازمان بورس هر دو راهکار را در اولویت دارد و تلاش می‌کند، هر دو حوزه رشد مناسبی داشته باشد.

    پیش‌بینی شما در خصوص حجم بازار بدهی تا پایان سال جاری چیست؟
    حجم بازار بدهی بستگی به درخواست و نیاز بخش خصوصی و دولتی دارد. به هر حال حجم بازار بدهی اکنون از 40 هزار میلیارد تومان گذشته است و امیدواریم تا پایان سال هم بتوانیم، اندازه قابل توجهی به این میزان اضافه کنیم. اما در این مورد، بحث تسهیل و تسریع از اهمیت بیشتری برخوردار است. حجم بازار بدهی مطابق مقررات برای دولت معین است و تلاش برای رشد مناسب تامین‌مالی برای بخش خصوصی است.

    خبرهایی از تامین‌مالی بخش‌های دیگر به گوش می‌رسد. جزئیاتی از این طرح‌ها ارائه می‌کنید؟
    فعالیت‌ها برای انتشار اوراق سلامت در حال ادامه است و اگر پتانسیل‌هایی در هر بخشی از صنعت وجود داشته باشد، سازمان بورس و اوراق بهادار به آن کمک خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی