عصر بازار

مشکلات مالی دولت ریاض;

پروژه های عمرانی کلان در سعودی متوقف شد

عصر اعتبار- به دنبال بروز مشکلات مالی پیش روی دولت سعودی و بروز اختلاف میان مسئولان و شرکت های پیمانکاری، پروژه های عمرانی کلان در این کشور به تعطیلی کشیده شده است.

پروژه های عمرانی کلان در سعودی متوقف شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، بانک های سعودی با بروز اختلاف مجدد با پیمانکاران مبالغ موجود در حساب هاب بانکی آنها را در اختیار گرفته اند و این خود موجب مشکل در تامین منابع مالی برای ادامه کار پروژه های عمرانی شده است .

    مهمترین مشکل و چالش پیش روی دولت سعودی اجرای بیش از 90 درصد پروژه های عمرانی در این کشور از سوی شرکت های پیمانکاری است که دارایی حساب های آن ها تخلیه شده و این معضل جدی برای اقتصاد سعودی ها می باشد .
    دولت سعودی نیز به دلیل محدودیت های مالی پیش روی خود از ارائه کمک های مالی به پیمنانکاران عاجز است و اختلافات سیستم بانکی با پیمانکاران این کشور را با معضل جدیدی روبرو ساخته است.
    دولت عربستان سعودی با اذعان نسبت به بحران مالی حاد این کشور که موجب کاهش خدمات به مردم و پایین آمدن سطح قدرت خرید شهروندان شده است ، اعلام کرد که بدهی این کشور به 73 میلیارد دلار رسیده است.این بدهی های گسترده ناشی از کسری بودجه و به دنبال کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی مشکلات عمده ای را برای ریاض ایجاد کرده و موج نارضایتی عمومی از عملکرد سران سعودی شده است که به گفته مردم، دارایی های این کشور را برای قتل و کشتار کودکان در یمن هزینه می کنند.
    جدیدترین آمار ارائه شده از سوی نشریه 'الاقتصادیه' عربستان حاکیست که رژیم آل سعود فقط در سال جاری 10 میلیارد دلار وام گرفته است که رقم بی سابقه ای برای این کشور تلقی می شود.
    اقدامات سعودی ها از جمله کم کردن حقوق اعضای مجلس مشورتی و وزیران و افزایش هزینه حج عمره ، نشان می دهد بحران اقتصادی بر آسمان عربستان سایه افکنده است.
    به عقیده کارشناسان روند اختلافات میان شاهزاده های سعودی و نبود ثبات مدیریتی در این کشور روز به روز بر شرایط نامناسب ابن کشور می افزاید و توطئه نفتی که رژیم آل سعود دو سال پیش ایجاد کرده بود، امروز به ضرر خود این کشور تمام می شود.
    کارشناسان با اشاره به اشتباه محاسباتی سعودی ها در باره بازار نفت تاکید کردند، عربستان تصور می کرد منابع مالی کافی برای یک دوره طولانی مدت پایین ماندن قیمت نفت را دارد و خواهد توانست در چنین شرایطی رقبای خود را به عقب براند، اما بر خلاف میل سعودی ها، روند کاهشی قیمت نفت بیش از حد طولانی شد و هنوز هم نشانه ای از تمام شدن این روند دیده نمی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی