عصر بازار

سبحانی اعلام کرد;

آخرین اخبار از واگذاری‌های خصوصی‌سازی

عصر اعتبار- در هفته اول آذرماه هفت مزایده برای واگذاری چند بنگاه‌ دولتی در دستور کار سازمان خصوصی‌سازی است، متقاضیان تا پایان ساعت اداری اول آذرماه سال ۱۳۹۵ فرصت دارند تا پاکت‌های پیشنهاد قیمت خود را به سازمان خصوصی سازی ارسال کنند.

آخرین اخبار از واگذاری‌های خصوصی‌سازی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سبحانی – مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی –  درباره واگذاری‌های هفته اول آذرماه سال جاری اظهار کرد: در هفته اول آذرماه هفت مذایده برگزار خواهد شد که از این هفت بنگاه دو بنگاه در اول آذرماه مزایده‌اش از طریق فرابورس برگزار می‌شود. یکی از آن‌ها شرکت پالایش نفت کرمانشاه است که 60 درصد از سهام آن که ارزش تقریبی 180 میلیارد تومان دارد، از طریق فرابورس عرضه خواهد ش که 10 درصد از مبلغ آن به صورت نقدی از طرف خریداران پرداخت می‌شود و باقی مانده آن در اقساط هشت ساله واریز خواهد شد.

    وی افزود: دومین شرکتی که از طریق فرابورس عرضه می‌شود، پتروشیمی ابن‌سینا همدان است که سهم دولت در آن 20 درصد است و نزدیک به 14 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. 10 درصد از مبلغ این واگذاری به صورت نقدی پرداخت خواهد شد و باقی مانده آن در اقساط هشت ساله پرداخت می‌شود.

    سبحانی ادامه داد: علاوه بر این پنج شرکت دیگر هم در دوم آذرماه به مزایده گذاشته خواهند شد که از جمله‌ آن‌ها پتروشیمی دماوند با ارزش تقریبی 820 میلیارد تومان است که طی آن مزایده 80 درصد سهمی که دولت از این شرکت دارد واگذار می‌شود. 10 درصد از مبلغ این واگذاری به صورت نقدی و باقی طی اقساط 10 ساله پرداخت می‌شود.

    مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی تشریح کرد: شرکت مقره ‌سازی ایران که حدود 37 درصدش برای دولت است با قیمت پایه 8 میلیارد تومان واگذار خواهد شد که پنج درصد از مبلغ آن به صورت نقدی و باقی آن در اقساط پنج ساله گرفته می‌شود.

    وی ادامه داد: واگذاری بعدی مربوط به شرکت عمران و مسکن‌سازان ایران گلستان است. 16.5 درصد از سهم این شرکت متعلق به دولت است که با قیمت پایه حدودا دو میلیارد تومان مزایده خواهد شد. 15 درصد از مبلغ آن به صورت نقدی و مابقی در اقساط پنج ساله پرداخت می‌شود.

    سبحانی ادامه داد: همچنین 46.5 درصد از شرکت پیمانکاری کارهای زیربنایی آب پیماب به صورت وکالتی واگذار می‌شود، قیمت پایه آن حدود 39 میلیارد تومان است که 25 درصد از این مبلغ به صورت نقدی پرداخت می‌شود و مابقی طی اقساط یک‌ساله گرفته خواهد شد.

    مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: املاک شرکت نخل‌کار نیز جزو واگذاری‌های هفته اول آذرماه است. چهار دارایی و ملک این شرکت که9000 متر هستند 14 میلیارد تومان قیمت گذاری شده است که 50 درصد آن به صورت نقدی و باقی‌مانده در اقساط سه ساله پرداخت می شود.

    سبحانی ادامه داد: در مجموع این هفت بنگاهی که نام بردم ارزششان1200 میلیارد تومان است. در چهارماه پایان سال حجم واگذاری‌های سازمان بیشتر خواهد بود و حدود 50 جایگاه سوخت هم آماده قیمت گذاری است. امیدواریم مزایده‌های این چنینی به توانمندی های بخش خصوصی کمک کند و دولت کوچک شود.

    وی تاکید کرد: در سال 1395، صد درصد واگذاری‌های سازمان خصوصی به بخش خصوصی واقعی بوده است. امیدواریم تا انتهای سال هم این موضوع ادامه داشته باشد.

    سبحانی افزود: متقاضیان تا پایان ساعت اداری اولین روز آذرماه فرصت دارند تا پاکت پیشنهاد قیمت را به سازمان خصوصی سازی ارسال کنند و در روز دوم آذرماه ساعت دو بعداظهر هم مزایده آن‌ها برگزار خواهد شد.

    مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی توضیح داد: در سازمان خصوصی سازی و دولت جدید تلاش این است که واگذاری‌ها طوری انجام شود که بخش خصوصی واقعی بیشتر شرکت داشته باشند. عملا هم در طی این سه سال نرخ حضور بخش خصوص واقعی بیش از 2.5 برابر در طی این سه سال شده و حضور شبه دولتی‌ها 50 درصد کاهش پیدا کرده است.

    وی افزود: قبلا 18 درصد از واگذاری‌ها به بخش خصوص واقعی بود، ولی در طی سه سال اخیر این آمار به کمی بالاتر از 40 درصد رسیده است. این نشان می‌دهد که دولت تلاش می‌کند تا واگذاری‌ها به گونه‌ای باشد که حضور بخش خصوصی واقعی در مزایده‌ها پررنگ باشد.

    وی اظهار کرد: طبق قانون باید بتوانیم برای تمامی شرکت‌های باقی ‌مانده تا سال پایان 1395 مزایده برگزار کنیم که اگر این اتفاق نیفتد با صلاحدید مجلس شواری اسلامی و مصوبه آن فرصت رای واگذاری آن شرکت‌های یک سال تمدید خواهد شد، ولی ما در هر حال تلاش خواهیم کرد که برای تمامی شرکت‌های باقی مانده مزایده برگزار کنیم.

    سبحانی خاطر نشان کرد: وظیفه سازمان خصوصی سازی این است که برای واگذاری شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی مزایده برگزار کند، ولی اینکه آن مزایده منجر به فروش نشود یا خیر در اختیار ما نیست و بخشی از آن مربوط به شرایط بازار سرمایه و حضور سرمایه‌گذاران است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی