عصر بازار

اخبار جدید از لایحه بودجه

احتمال دلار ۳۳۰۰ تومانی در بودجه ۹۶

عصر اعتبار- تازه‌ترین خبرها از روند تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ حاکی از آن است که هیئت دولت در هفته آینده چند جلسه اختصاصی بودجه خواهد داشت تا ارقام و کلیات آن را نهایی کند. این در حالی است که بررسی‌ها برای تعیین نرخ دلار به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی بودجه همچنان ادامه داشته و احتمالا نرخی تا ۳۳۰۰ تومان تعیین خواهد شد.

احتمال دلار ۳۳۰۰ تومانی در بودجه ۹۶
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، کمتر از 20 روز دیگر تا مهلت قانونی تحویل لایحه بودجه به مجلس باقی‌مانده و اگر دولت به وعده خود برای زمان ارائه بودجه عمل کند تا 15 آذرماه رئیس جمهوری لایحه را به مجلس خواهد برد. چندی پیش بود که سازمان برنامه و بودجه تبصره‌های لایحه سال بعد را به هیئت دولت ارائه کرد تا در نتیجه بررسی کابینه مصوب و با برگشت به این سازمان کلیات و ارقام نهایی و لایحه آماده شود.

    اطلاعات دریافتی ایسنا از این حکایت دارد که در روز یکشنبه هفته اخیر لایحه بودجه در دولت مطرح و بررسی اما جمع‌بندی نشده است. با این حال قرار است بعد از تعطیلات پیش رو دولت در روزهای متوالی هفته آینده یعنی از روز دوشنبه به بعد تشکیل جلسه داده و بررسی لایحه را تمام و نهایی کند.

    گر چه تاکنون اعداد و ارقام بودجه جمع‌بندی نشده، اما ظاهرا چند سناریو برای کلیات آن به ویژه سقف بودجه عمومی که مجموعه‌ای از درآمدهای نفتی و مالیاتی را تشکیل می‌دهد مطرح است. این در حالی است که قرار نیست سقف آن تفاوت چندانی با رقم حدود 260 هزار میلیاردی امسال داشته باشد.

    از سوی دیگر در مورد تعیین نرخ دلار به عنوان شاخص اصلی در کنار قیمت هر بشکه نفت برای تعیین درآمدهای نفتی هم هنوز جمع‌بندی نشده، ولی بحث درباره نرخی بین 3200 تا 3300 تومان است. با این حال تاکید بر نرخ 3300 تومانی بوده و احتمالا تا همین حد مصوب خواهد شد.

    نرخ دلار در بودجه مبنای تبدیل درآمدهای ارزی دولت به ویژه نفت به ریال بوده و مجموع درآمدهای ناشی از این بخش بر این پایه تامین می‌شود.

    تا کنون نرخ دلار در بودجه‌ سال‌های گذشته از 3000 تومان فراتر نرفته است، حتی در سال جاری که نرخ مرکز مبادلات ارزی بیش از 3000 تومان بود، دولت دلار را 2997 تومان در بودجه تعیین کرد و جای سوال برای سه تومان کسر شده تا نرخ 3000 تومان را باقی گذاشت. در عین حال که نرخ‌های دیگر دولت یازدهم در بودجه 1393 در حدود 2550 و سال 1394 حدود 2850 تومان بوده است.

    اما در مورد تعیین قیمت نفت نیز باید یادآور شد که باز هم رقم نهایی نیست، اما احتمال نرخی در حد 40 دلار برای هر بشکه از قوت ویژه‌ای برخوردار است. با این حال رقم تعیین شده در برنامه ششم توسعه برای سال 1396 حدود 47.5 دلار بوده است، اما با توجه به روند موجود قیمت‌ها در بازار جهانی و متوسط نرخ 41 دلاری که دولت در نیمه اول سال جاری فروش داشته بعید خواهد بود که قیمت فروش هر بشکه برای سال بعد در حد 47 دلار مدنظر در برنامه ششم باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی