عصر بازار

کمک بانک مرکزی به بانک های تجاری در ایفای مسئولیت های اجتماعی و اقتصادی

عصر اعتبار- نشست هم اندیشی روابط عمومی های شبکه بانکی با رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی (ایپرا) بارت دی ویرس (Bart de Vries) به میزبانی بانک مرکزی روز پنجشنبه ٢٧ آبان برگزار شد. هدف این نشست، بررسی ارتباطات بین بانکی و روابط شبکه بانکی و بانک مرکزی از منظر شبکه ارتباطی بود.

کمک بانک مرکزی به بانک های تجاری در ایفای مسئولیت های اجتماعی و اقتصادی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»، در این نشست، رئیس انجمن  بین المللی روابط عمومی شرایط اقتصاد ایران را مطابق شرایط بازارهای نوظهور دانست و گفت: در چنین شرایطی، شبکه بانکی و در راس آن بانک مرکزی وظایف خاص و حساسی برای پیشرفت اقتصادی دارند.

    بارت دی ویرس وظایف روابط عمومی ها را در این برهه در سه اصل تشریح کرد و افزود: اصل اعتماد، اصل ایجاد تفوق و برتری و  همچنین اصل اطلاع رسانی، وظایف اصلی روابط عمومی هاست که در حلقه های ارتباطی بین بانک مرکزی، شبکه بانکی و مردم جامعه باید ایفای نقش کند. وی اعتماد، اقتدار و اطلاع رسانی را سه رکن اساسی موفقیت در دستیابی به اهداف برشمرد.
    وی گفت: بانک مرکزی و بانک های تجاری از منظر نگاه به مبحث اطلاع رسانی تفاوت عمده ای دارند؛ چراکه بانک مرکزی به دنبال تاثیرگذاری بر مردم و اقتصاد است در حالی که بانک های تجاری به دنبال بازاریابی از طریق اطلاع رسانی هستند. در این وضعیت روابط عمومی بانک مرکزی باید به بانک های تجاری کمک کند که در کنار بازاریابی نسبت به انجام مسئولیت های اجتماعی و اقتصادی خود در قبال جامعه حساس باشند و در مسیر ایفای مسئولیت وظایف خود را انجام دهند.
    رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی، استقلال بانک مرکزی را پیش شرط اقتدار و تاثیرگذاری بر شبکه بانکی خواند و عنوان داشت: در محیط سیاسی که بانک مرکزی از دولت فاصله دارد استقلال بانک و ایجاد اقتدار به راحتی میسر می شود ولی در اقتصادهایی مشابه ایران که بانک مرکزی مشاور سیاست های پولی و مالی دولت است این مهم در درازمدت و با برنامه ریزی به دست می آید.
    بارت دی ویرس با اشاره به انتظارات غیرواقعی مشتریان از بانک ها در اقتصادهای نوظهور تصریح کرد: بانک های تجاری بر خلاف بانک های مرکزی در پی دستیابی به اهداف کوتاه مدت هستند و از این رو ممکن است برای دستیابی به چنین اهدافی به انتظارات غیرواقعی مشتریان پاسخ دهند. برای پرهیز از این وضعیت به آموزش مسئولیت پذیری در قبال اهداف کلان تر اقتصادی نیازمند هستیم. وی افزود: رهبران و مدیران بانک تجاری، نخستین حلقه آموزش مسئولیت پذیری به نظام زیرمجموعه هستند که ممکن است ماهیت تجاری بانک، آنان را از قبول چنین وظیفه ای منع کند. بنابراین در این وضعیت تنها گزینه موجود بانک مرکزی است که به عنوان ناظر بر بازار پولی و سیاستگذار بر رفتار و مسئولیت پذیری بانک های تجاری نظارت کند.
    وی حفظ منافع مشتریان را یکی از وظایف مهم بانک مرکزی خواند و توضیح داد: اگر بانک مرکزی در انجام مسئولیت خود در قبال حفظ منافع مشتریان از طریق نظارت بر بانک های تجاری ناکام باشد، نزد افکار عمومی آسیب جدی به وجهه آن وارد می شود و در پی خدشه دار شدن اعتبار و شهرت این نهاد، اعتماد، اقتدار و قدرت تاثیرگذاری ان نیز به شدت کاهش می یابد.
    رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی خاطر نشان کرد: بهترین شیوه برای تاثیرگذاری، استفاده از ظرفیت های روابط عمومی شبکه بانکی است چراکه انان با مردم و مشتریان ارتباط مستقیم دارند و بانک مرکزی باید از این ظرفیت ارتباطی سیستم بانکی برای واقعی کردن انتظارات مردم بهره ببرد.
    پیش از جلسه هم اندیشی، محمد علی کریمی مدیر روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جلسه جداگانه ای با رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی، به تشریح وضعیت نظام بانکی و روابط عمومی های شبکه بانکی پرداخت.
    بارت دی ویرس، رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی (ایپرا) از سال 2016 به این سمت منصوب شده و بیش از این به عنوان مدیرکل ارتباطات بانک ING یکی از بزرگترین بانک های هلند مشغول فعالیت بوده است

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو