عصر بازار

مخالفت با ایجاد وزارت رفاه و سلامت

جدایی بیمه‌ها از وزارت بهداشت اشتباه بود

عصر اعتبار- وزیر اسبق بهداشت در واکنش به مباحث مطرح مبنی بر ادغام وزرات رفاه با بهداشت و ایجاد وزارت رفاه و سلامت، تاکید کرد: وزارت رفاه ارتباطی با وزارت بهداشت ندارد، تنها باید قسمتی از آن که مربوط به سلامت است، یعنی مجموعه بیمه‌ها به وزارت بهداشت منتقل شود.

جدایی بیمه‌ها از وزارت بهداشت اشتباه بود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر رضا ملک‌زاده در خصوص پیشنهاد مطرح شده مبنی بر تلفیق دو وزارتخانه بهداشت و رفاه اظهار کرد: قسمت بیمه‌های وزارت رفاه باید حتما به وزارت بهداشت منتقل شود. زمانی که من در وزارت بهداشت مسئولیت داشتم همه بیمه‌ها از جمله تامین اجتماعی با وجود اینکه نهاد کاملا مستقلی بود، اما سیاست‌گذاری آن بر عهده وزارت بهداشت بود. حتی در آن زمان بخشی از تامین اجتماعی که به بازنشستگی می‌پرداخت عملکرد بهتری داشت.

    وی ادامه داد: بیمه‌ها می‌گویند وزارت بهداشت هزینه‌های ما را زیاد می‌کند، این حرف درست نیست و بهترین راه حل این است که متولی این امر خود وزارت بهداشت باشد تا با توجه به سهم 9 بیست و هفتم که باید به بخش سلامت داده شود (از سوی بیمه‌ها)، برنامه‌ریزی کند. این اختلاف نظری که  بین وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت  وجود دارد، موجب شده‌ در اداره بعضی قسمت‌ها با مشکل جدی روبرو شویم.

    ملک‌زاده تاکید کرد: وقتی بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها به رقمی حدود 8000 میلیارد تومان می‌رسد، عملا آنها دچار مشکلات بسیار جدی می‌شوند. این اشتباه بزرگی بود که بیمه‌ها از وزارت بهداشت جدا شدند. اگر این تجمیع صورت نگیرد همیشه با مشکل روبرو خواهیم بود.

    وزیر اسبق بهداشت همچنین معتقد است: وزارت کار و تعاون باید باشد، ولی قسمتی که مربوط به بیمه‌ها است به وزارت بهداشت سپرده شود، همه جای دنیا نیز همین طور است؛ هیچ کشوری در دنیا پیدا نمی‌کنید که این دو (بیمه و وزارت بهداشت) از هم جدا باشند.

    به گفته ملک‌زاده، موفق ترین سیستم‌های درمانی در دنیا مثل انگلستان و کانادا، ضمن اینکه بهترین مراقبت‌ها را به عمل می‌آورند و هزینه‌های درمانی را کنترل می‌کنند، با همین روش کار می‌کنند. وزارت رفاه بخش‌های دیگری نیز غیر از بیمه دارد که ارتباطی با وزارت بهداشت ندارند. فقط بخشی از آن که مربوط به سلامت است، یعنی مجموعه بیمه‌ها به وزارت بهداشت منتقل شوند.

    وی در ادامه افزود:  مسئول سلامت کشور، وزارت بهداشت است. نمی‌شود 90 درصد امکانات و ابزارها را از  وزارت بهداشت بگیرند و به وزارتخانه‌ای که در این مورد تفکر کارشناسی ندارد و آن را نمی‌شناسد، بسپارند.

    ملک‌زاده همچنین در خصوص پیشنهاد ایجاد سازمان رفاه اجتماعی نیز گفت: مشکلی ندارد به شرطی که این سازمان زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت کند؛ یعنی در عین حال که هویت مستقلی دارد، اما سیاست گذاری و تولیت در اختیار وزارت بهداشت باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو