عصر بازار

نخست وزیر ارمنستان دستور تشکیل کمیته توسعه روابط با ایران را صادر کرد

عصر اعتبار- کارن کاراپتیان نخست وزیر ارمنستان در دیدار مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد که یک کمیته کاری متمرکز در ایروان برای توسعه هر چه بیشتر همکاری ها با تهران تشکیل می شود.

نخست وزیر ارمنستان دستور تشکیل کمیته توسعه روابط با ایران را صادر کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، در این مذاکره که روز جمعه با حضور سیدکاظم سجادی سفیر ایران در ایروان برگزار شد، کاراپتیان گفت: ایران برای ارمنستان نه تنها کشوری دوست بلکه همکاری مهم است و گفت وگوی سیاسی بین دو کشور نیز در سطح عالی قرار دارد.
    وی افزود: توانمندی های زیادی برای گسترش روابط اقتصادی وجود دارد و همکاری های گمرکی بین دو کشور به توسعه مناسبات کمک خواهد کرد.
    کاراپتیان تأکید کرد: در نشست امروز هیات دولت ارمنستان، وزارت خانه های مربوطه ماموریت یافتند با تشکیل یک گروه کاری برای افزایش همکاری ها از جمله صادرات محصولات، مواد غذایی و کشاورزی اقدام کنند و همچنین در رایزنی با بازرگانان ایران دورنمای تأسیس منطقه آزاد اقتصادی در مناطق هم مرز بررسی شود.
    به گفته نخست وزیر ارمنستان، این زمینه ها فرصت های سودمندی برای بازرگانان دو کشور است که باید برای بهره برداری از آنها با هدف افزایش سطح مبادلات بازرگانی، تلاش گسترده ای صورت گیرد.
    کرباسیان رئیس کل گمرک ایران نیز ضمن تبریک به کاراپتیان برای بر عهده گرفتن مسئولیت نخست وزیری ارمنستان، اهمیت توسعه روابط را برای هر دو کشور بسیار زیاد خواند.
    وی افزود: براساس تفاهم نامه امضا شده، هماهنگی هایی به عمل آمده تا تبادل اطلاعات لازم از طریق الکترونیکی و اطلاع رسانی درباره مقررات گمرکی به شهروندان ارمنستان و ایران برای آسان سازی امور گمرکی انجام گیرد.
    کرباسیان تاکید کرد: همکاری و تبادل تجارب بین مناطق آزاد اقتصادی دو کشور مهم تلقی می شود و می توانیم از طریق این مناطق با اتحادیه اقتصادی اورآسیا نیز همکاری کنیم. ارمنستان در این زمینه پل ارتباطی ایران و اتحادیه خواهد بود که می تواند به اجرای برنامه های سرمایه گذاری مشترک کمک کند.
    نخست وزیر ارمنستان نیز گفت: ایروان آماده است زمینه مناسب و لازم را برای ارتباط بین اتحادیه اقتصادی اورآسیا با ایران فراهم کند.
    کاراپتیان همچنین از بهسازی شرایط امور گمرکی دو کشور و اقدامات متقابل در راستای تسهیل تردد شهروندان استقبال کرد.
    در جریان این مذاکرات همچنین مسائل مورد علاقه به ویژه در عرصه حمل و نقل و توسعه همکاری در زیرساخت های ترانزیت بررسی شد.
    از سوی دیگر، در جریان مذاکرات هیات گمرک جمهوری اسلامی در ایروان پایتخت ارمنستان، دو کشور با هدف افزایش توسعه گردشگری، یادداشت تفاهم آزاد شدن تردد خودرو را امضا کردند.
    بنا به توافق دو کشور امکان تردد خودرو به صورت متقابل بدون نیاز به اخذ مجوز فراهم شده و رفت و آمد بدون وجه تضمین و پرداخت حق خاک انجام می گیرد.
    پیش از این نیز هیات گمرک ایران و ارمنستان به سرپرستی وارطان هارطونیان رئیس کمیته درآمدهای دولتی این کشور دامنه همکاری های دو جانبه در این حوزه را مورد بررسی قرار دادند.
    دیروز نیز یادداشت تفاهم همکاری در زمینه امور گمرکی بین کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان و گمرک جمهوری اسلامی ایران امضا شد.
    برپایه این یادداشت، قرار است با برنامه ریزی دو کشور، تبادل اطلاعات در پایانه های گمرکی مقری و نوردوز صورت گیرد.
    رییس کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان نیز اعلام کرد که اجرایی شدن هر بند از تفاهم امضا شده سبب می شود در مدت کوتاهی به اصل یک پنجره برای اجرا دست پیدا کنیم.
    همچنین تشریفات گمرکی برای دست اندرکاران فعالیت های اقتصادی و گردشگران به صورت متقابل تسهیل خواهد شد.
    ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با موقعیت راهبردی ویژه، از غرب با ترکیه، شمال گرجستان، شرق جمهوری آذربایجان (جمهوری قره‌باغ) و در جنوب ایران و جمهوری خودمختار نخجوان (جزئی از جمهوری آذربایجان) هم مرز است.
    ارزش روابط اقتصادی سالانه دو کشور معادل سه میلیون و 250 هزار دلار است که سهم ایران سه میلیون دلار و و سهم ارمنستان 250 هزار دلار می باشد که قابلیت های بسیار زیادی برای افزایش دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو