عصر بازار

بی‌ثباتی دلار، تهدیدی برای اقتصاد جهان

اقتصاد آمریکا احیا می‌شود؟

عصر اعتبار- کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش شاخص دلار آمریکا می‌تواند باعث بی‌ثباتی اقتصاد جهان شده و بازتاب منفی بر روی بدهی‌های ایالات متحده داشته باشد.

بی‌ثباتی دلار، تهدیدی برای اقتصاد جهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، شاخص ارزش دلار آمریکا در چند روز اخیر به بیشترین رقم در 13 سال اخیر در مقابل سایر سبدهای اصلی ارز رسید. به گفته تحلیلگران اقتصادی، این نوسان دلار به دلیل گمانه‌زنی‌های افزایش نرخ بهره بانکی توسط «فدرال رزرو» و تقویت بودجه آمریکا توسط رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، دونالد ترامپ است. 

    در همین حال گروهی از کارشناسان مسائل اقتصاد جهانی بر این باور هستند که تقویت دلار آمریکا می‌تواند به عنوان یک تهدید برای بی‌ثبات شدن اقتصاد جهانی به حساب آید. تحلیل‌گران اقتصادی می‌گویند، تقویت دلار آمریکا نشان‌دهنده احیاء اقتصاد آمریکا است؛ اما افزایش مقطعی این چنینی در دلار آمریکا می‌تواند به رشد اقتصادی این کشور آسیب برساند و تهدیدی برای اقتصاد جهانی تلقی شود. 

    همچنین «جوکیم فیلس» که به عنوان یک مشاور اقتصاد جهانی شناخته می‌شود، در مصاحبه‌ای با رویترز گفته" چنین افزایش مقطعی در ارزش دلار نه تنها تاثیر منفی بر روی اقتصاد آمریکا می‌گذارد؛ بلکه بازارهای نوظهور را هم از گزند آفت خود در امان نخواهد گذاشت. "

    از سویی دیگر، این نوسان شاخص در دلار و نیز افزایش حجم دارایی‌های صندوق خزانه‌داری آمریکا برای شرکت‌های غیرمالی و اعتباری که باید بدهی‌های خود را با دلار پرداخت کنند و خارج از آمریکا هستند، بسیار گران تمام خواهد شد. این در حالی است که مجموع بدهی این شرکت‌ها در 4 گوشه دنیا در حدود 20 تریلیون دلار بر آورد شده است. 

    «فیلس»   در ادامه گفت: وام‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جهانی که بر پایه دلار است، از این بی‌ثباتی بی‌نصیب نخواهند بود و بازارهای نوظهور که متکی به سرمایه‌گذاری خارجی هستند، با فشارهای مالی روبرو خواهند شد. 

    «ایرینا وگوف»، اقتصاددان روسی گفت: این تقویت دلار باعث می‌شود کشورهایی که بدهی خود را با دلار پرداخت می‌کنند، در بودجه خود با مشکل روبرو شوند و به نوعی با کسری بودجه دست و پنچه نرم کنند و به طور کلی، اثر نا مطلوبی بر روی بیشتر کشورها خواهد گذاشت. 

    وی خاطر نشان کرد که این پدیده، حتی می‌تواند توانایی آمریکا را برای پرداخت بدهی‌های هنگفت خود با مشکل روبرو کند، اما اگر تورم در این کشور افزایش یابد، پرداخت بدهی‌ها برای ایالات متحده آسان‌تر خواهد بود. 

    «وگوف» تصریح کرد، با در نظر گرفتن این موضوع که بسیاری از کالاها با دلار داد و ستد می‌شوند، افزایش شاخص دلار تاثیر منفی بر روی هزینه مواد اولیه بسیاری از کالاها در کشورهای متعددی از جمله استرالیا، ونزوئلا، کانادا و روسیه خواهد گذاشت. 

    بر همین اساس، تحلیل‌گران معتقد هستند که افزایش شاخص دلار آمریکا در کوتاه‌مدت می‌تواند تاثیر مثبت بر روی اقتصاد آمریکا داشته باشد؛ اما در بلندمدت شاهد تاثیر منفی آن بر روی بدهی های این کشور  و همچنین بی ثبات شدن اقتصاد جهانی خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو