عصر بازار

مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران خبر داد:

آیین‌نامه نصب صندوق‌های مکانیزه فروش اصناف منتظر تصویب هیات وزیران

عصر اعتبار- مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران گفت: آیین‌نامه‌های نصب صندوق های مکانیزه که در تبصره ۲ماده ۱۶۹ مالیات های مستقیم آماده و تدوین شده، در انتظار تصویب و امضای هیات وزیران است.

آیین‌نامه نصب صندوق‌های مکانیزه فروش اصناف منتظر تصویب هیات وزیران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، اتاق اصناف ایران محمدرضا جعفریان افزود: قانون نصب صندوق های مکانیزه در قانون مالیات‌های مستقیم آمده و ربطی به قانون مالیات بر ارزش افزوده ندارد. تنها در بند 17 قانون مالیات بر ارزش افزوده در بخشی به ساماندهی اقتصادی اشاره شده که منظور صندوق های مکانیزه است. قانون نصب صندوق های مکانیزه در تاریخ 31 تیر ماه 94 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و برای تدوین آیین نامه به دولت ارائه شده است.

    وی یادآور شد: 6 ماه پس از اجرایی شدن قانون باید آیین نامه ها تدوین شود که اکنون آماده و منتظر تصویب و امضای هیات وزیران است؛ ضمن اینکه اتاق اصناف ایران نیز باید پیگیر این موضوع باشد.

    جعفریان در خصوص اظهار بی اطلاعی برخی نمایندگان مجلس نسبت به قانون نصب صندوق های مکانیزه اظهار کرد: مجلس باید بداند که این قانون در تبصره 2 ماده 169 در قانون مالیات های مستقیم سال گذشته به تصویب رسیده اما متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع بی اطلاع هستند.

    وی تصریح کرد: طی سه سال اخیر سه گروه صنفی در 10 گروه مختلف مشمول نصب صندوق های مکانیزه فروش شدند که بر اساس قانون، هر واحدی از این سه گروه صنفی که صندوق مکانیزه را نصب نکرده باشد، نمی‌تواند از معافیت مقرر شده سازمان امور مالیاتی در نصب صندوق مکانیزه استفاده کند و مشمول ماده 101 معافیت های مالیاتی نمی‌شود.

    جعفریان تاکید کرد: همچنین واحدهایی که مشمول اجرای نصب صندوق مکانیزه هستند اگر تا پایان سال جاری اقدام به نصب صندوق های مکانیزه نکرده باشند، مشمول جریمه خواهند شد.

    مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران در خصوص اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، افزود: برای اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده پیشنهادات زیادی از سوی اتاق اصناف ایران مطرح و طرح مقایسه‌ای به مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه شده است.

    وی تاکید کرد: در قانون مالیات بر ارزش افزوده چرخه دریافت مالیات باید اصلاح شود و بجای دریافت مالیات از تولید کننده ، مالیات از مصرف کننده گرفته شود.

    جعفریان در خصوص اخذ مالیات بر ارزش افزوده در حوزه طلا و جواهر اظهار داشت: طلا و جواهر کالای سرمایه ای است و نباید به اصل کالا مالیات بر ارزش افزوده تعلق بگیرد و تنها مالیات بر ارزش افزوده مشمول اجرت ساخت و دستمزد آن شود.

    وی با تاکید بر اینکه سازمان امور مالیاتی باید برنامه‌ای شفاف برای ردیابی کالاها داشته باشد، افزود: کالاهایی که وارد کشور می شود باید ردیابی شوند تا مشخص شود این کالاها از کجا و به چه صورت توزیع می شود، لازم است شفاف سازی صورت گیرد و سازمان امور مالیاتی مکلف است تا برایشان اعتبار مالیاتی در نظر بگیرد.

    مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران با بیان اینکه نحوه برخورد سازمان امور مالیاتی با پایانه های فروشگاهی شفاف نیست، تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه ردیابی درستی صورت نمی‌گیرد، مالیات به صورت پلکانی گرفته می شود و سازمان امور مالیاتی حتما باید اعتبار مالیاتی را در نظر داشته باشد و بر اساس عملکرد درآمدی واحدهای صنفی مالیات بگیرد.

    جعفریان تاکید کرد: مردم به گفته‌های ممیزان مالیاتی اعتماد ندارند چون با مشمولان سال های قبل درست رفتار نشده و مودیانی هم که به صورت شفاف درآمد خود را به سازمان امورمالیاتی ارائه دادند، مورد قبول ماموران مالیاتی قرار نگرفت .

    به گفته وی، سازمان امور مالیاتی باید به مودیان و عملکرد سیستم های صندوق مکانیزه فروش اعتماد کند و عملکرد آن را به عنوان مبنای اخذ دریافت مالیات محسوب کند .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو