عصر بازار

معاون اقتصادی بانک مرکزی خبر داد

اجرای ارز تک نرخی پس از برقراری روابط ایران با بانک‌های بزرگ دنیا

عصر اعتبار- معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان این که یکسان سازی بلندمدت و پایدار نرخ ارز نیازمند برقراری روابط کارگزاری خوب با بانک های بزرگ دنیا است گفت: «ما در حال برداشتن گام هایی هستیم و عجله نمی کنیم... ما می خواهیم مطمئن شویم که پیش شرط ها آماده شده اند.»

اجرای ارز تک نرخی پس از برقراری روابط ایران با بانک‌های بزرگ دنیا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بانک های ایرانی تلاش دارند ارتباط خود با نظام بانکی بین المللی را از سر بگیرند.
    پس از سال ها تحریم که موجب شده شیوه های بانکداری بانک های ایران همگام با شیوه های جهانی به روز نشود، اکنون آنها تلاش دارند خود را با استانداردهای بین المللی در زمینه شفافیت هماهنگ کنند تا بتوانند تجار را بهتر به سمت خود جلب کنند و به صنعت بانکداری جهانی متصل شود. بانک مرکزی ایران به بانک ها دستور داده که بخش های ویژه تبعیت از مقررات بین المللی و برنامه های مدیریت ریسک ایجاد کنند تا اقتصاد کشور بتواند بهتر از رفع تحریم های هسته ای منتفع شود.
    پیمان قربانی، معاون اقتصادی رئیس کل بانک مرکزی ایران در حاشیه کنگره بانکداری اروپایی در فرانکفورت آلمان گفت: «(بانک مرکزی) ضرورت پرداختن به مشکلات بانک های ایرانی و حل آنها را احساس کرده است... گام های خوبی برداشته شده است.»
    فعالان اقتصادی می گویند رویه های قدیمی و غیرشفاف مشکلات بیشتری برای بانک های خارجی که درحال بررسی کار با ایران پس از لغو تحریم ها هستند ایجاد کرده است. بانک های مهم اروپایی به دلیل گرفتار شدن در بند تحریم های همچنان پابرجای واشنگتن از همکاری با ایران امتناع می کنند. مقامات ایرانی می گویند این امتناع بانک های بزرگ از همکاری، طرح ها برای کمک به اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کرده است.
    رضا سلطان زاده، عضو هیئت مدیره بانک خاورمیانه گفت، بانک های بزرگ خارجی عمدتا به دلیل «نحوه عملکرد داخلی بانک های ایرانی» از همکاری با آنها امتناع می ورزند. وی افزود، سیاستگذاران «اقدامات بسیارخوبی» را در زمینه نرخ کفایت سرمایه و فرآینده های مقابله با پولشویی انجام داده اند و بانک ها در حال کار سخت برای تبعیت از این مقررات هستند.
    سلطان زاده گفت، تعدادی از بانک های کوچک مورد حسابرسی قرار گرفته اند تا «اعتماد به سیستم بانکی کشور بازیابی شود... اما این برای بانک های بزرگ زمان خواهد برد.»
    ایران دارای یک سیستم ارز 2 نرخی است. اجرایی شدن برجام دولت ایران را ترغیب کرده تا طرح هایی را برای تک نرخی کردن ارز به اجرا بگذارد، اما به گفته قربانی «یکسان سازی بلندمدت و پایدار» نیازمند روابط کارگزاری خوب با بانک های بزرگ است.»
    وی افزود: «ما در حال برداشتن گام هایی هستیم و عجله نمی کنیم... ما می خواهیم مطمئن شویم که پیش شرط ها آماده شده اند.»
    قربانی گفت، با توجه به اینکه ایران حضور بانک های بزرگ اروپایی را برای احیای اقتصاد خود ضروری می بیند، این کشوراقدام به گسترش روابط کارگزاری خود با 240 بانک از جمله بانک های کوچک و متوسط کرده است.
    قربانی همچنین گفت، در حالی که بانک مرکزی ایران تلاش دارد تا بانک های این کشور را به استانداردهای بین المللی نزدیک تر کند، مجلس ایران نیز در حال برداشتن گام هایی جهت تقویت استقلال بانک مرکزی و اختیارات نظارتی آن است. طرح های قانون بانک مرکزی و قانون بانکداری به زودی به مجلس تقدیم خواهند شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی