عصر بازار

در پی امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه؛

صنایع کوچک و متوسط از طریق بورس کالای ایران احیا می شوند

عصر اعتبار- تفاهم نامه همکاری سه جانبه میان بورس کالای ایران، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک شنبه این هفته طی برگزاری مراسمی به امضا رسید.

صنایع کوچک و متوسط از طریق بورس کالای ایران احیا می شوند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بورس کالای ایران، براساس این تفاهمنامه، همکاری طرفین در خصوص تسهیل پذیرش، عرضه و معاملات محصولات تولیدی صنایع کوچک و متوسط کشور، استفاده از ابزارهای تامین مالی و مدیریت ریسک و بهره گیری از پتانسیل های انبارهای مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی از طریق بورس کالای ایران خواهد بود.مدیرعامل بورس کالای ایران به عنوان نخستین سخنران در این مراسم گفت: طی سال های فعالیت بورس کالای ایران فضایی فراهم شد تا بنگاههای بزرگ بتوانند نقش آفرینی کنند و کالاها را در سیستم مبتنی بر عرضه و تقاضا ارایه دهند.

    حامد سلطانی نژاد افزود: قیمت گذاری دولتی طی سال ها نشان داد که این روش نمی تواند سیستمی کارا و مثمرثمر باشد؛ از طرف دیگر در سال های اخیر با واگذاری شرکت ها به بخش های خصوصی و بخش های عمومی غیر دولتی روبه رو بودیم اما این واگذاری ها به شرطی می توانست به طور کامل به اهداف اقتصادی برسد که سیستم قیمت گذاری شرکت ها اصلاح و براساس عرضه و تقاضا، کالاهای آنها به خریداران ارایه می شد.

    سلطانی نژاد افزود: در همین راستا بورس کالای ایران زیرساخت های اصلاح قیمت گذاری و ارایه کالاها براساس عرضه و تقاضا را برای عرضه کنندگان و مصرف کنندگان ایجاد کرد و طی حدود 14سال فعالیت بورس کالا در ایران، شرایطی فراهم شد تا بستری برای بنگاه های بزرگ اقتصادی که برخی از آنها دچار انحصار نیز بودند، ایجاد شود تا به طور موثر اقدام به عرضه مواد اولیه و تامین نیاز صنایع پایین دست کنند.

    مزایای گواهی سپرده کالایی برای شرکت ها

    وی در ادامه گفت: ضروری بود که ما بتوانیم با صنایع کوچک و متوسط نیز ارتباط نزدیک تری داشته باشیم؛ چرا که یکی از اهداف بورس کالای ایران حذف واسطه های غیرضروری در تامین مواد اولیه است که البته امروز  بسیاری از خریداران در بورس کالا صنایع کوچک و کارخانه داران هستند.

    مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه با اشاره به موضوع ضمانت نامه ها، افزود: فرآیند اوراق بهادارسازی دارایی ها و گواهی سپرده کالایی و استفاده از انبار (قبض انبار) در واقع ساختاری است که در بورس کالا به شکلی بسیار مطلوب در حال پیاده سازی است.

    سلطانی نژاد افزود: این روش به ما کمک می کند تا هر لحظه موجودی انبارها در اختیار بورس کالا قرار بگیرد و می توان برای تصمیم گیری در خصوص واردات و صادرات کالا از این روش بهره گرفت، از سوی دیگر زیرساختی ایجاد می کند تا شرکت هایی که موجودی انبار دارند درگیر مشکلات سیستم بانکی برای تامین مالی نباشند و از دارایی های که دارند بتوانند بهره برداری کنند.

    سلطانی نژاد ادامه داد: به این ترتیب شرکت ها می توانند از طریق ابزارهای نوینی که به تازگی در شرکت بورس کالای ایران به شدت رونق گرفته، تامین مالی کنند.

    تقویت صنایع کوچک، احیای بخش خصوصی

    وی تاکید کرد: بورس کالا در زمانی کوتاه توانسته 3 هزار میلیارد تومان تامین مالی برای شرکت ها انجام بدهد، به طوری که بزرگترین آن طرح خرید گندم از کشاورزان بود که سیستم بانکی توانایی انجام آن را نداشت.

    به گفته سلطانی نژاد، پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک شاهد توسعه قابل توجه حجم تامین مالی صنایع از بازار سرمایه باشیم که در این حرکت رو به جلو و با توجه به امضای این تفاهمنانه، به زودی میزبان سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در بورس کالا خواهیم بود.

    مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان یادآور شد: امیدوارم این تفاهم نامه سبب شود تا گام های بزرگی در راستای اعتلای کشور و توانمند سازی صنایع کوچک که بخش خصوصی واقعی هستند در بورس کالا برداشته شود

    حل مشکلات صنایع کوچک در سال اقتصاد مقاومتی

    در ادامه این مراسم، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک گفت: وابستگی به نظام بانکی یکی از مشکلاتی است که ما در تامین مالی درگیر آن هستیم.

    محمدحسین مقیسه افزود: ظرفیت نظام بانکی با توجه به شرایط فعلی محدودیت های خاص خودش را داراست، از طرف دیگر معضلات صنایع کوچک با توجه به محدودیت ها و درخواست های بانک ها برای ارایه وثیقه ها مضاعف است.

    وی تاکید کرد: امیدواریم با انعقاد این تفاهم نامه بخش عمده مشکلات صنایع کوچک در سال اقتصاد مقاومتی حل و اقدامات عملیاتی در این راه برداشته شود و با صدور ضمانت نامه ها بخش تضامین مورد نیاز برای صنایع کوچک نیز مرتفع شود.

    خروج صنایع کوچک از رکود با تامین مالی از بورس کالا

    همچنین در ادامه این مراسم، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: امضای این تفاهم نامه تعامل دو سازمان و تحرک صنایع کوچک و متوسط را افزایش خواهد داد و با تمرکز بیشتر روی مفاد این تفاهم نامه می توان منافع زیادی را برای بنگاههای کوچک و متوسط و همچنین شفاف سازی بیشتر فعالیت آنها منجر شد.

    علی یزدانی افزود: بنگاهها باید با تامین مالی از طریق بورس کالای ایران برای خروج از رکود آشنا شوند و همچنین امضای این تفاهم نامه می تواند دستاوردهایی نظیر حذف واسطه ها و ایجاد حاکمیت عدالت اقتصادی در چهارچوب اقتصاد مقاومتی و در حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط به دنبال داشته باشد.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: حضور صنایع کوچک در بورس کالا می تواند به فروش محصولاتشان بدون واسطه بینجامد که با این کار هم جان تازه ای به این صنایع داده می شود و هم با تامین مواد اولیه صنایع کوچک و متوسط از بورس، شاهد کاهش قیمت تمام شده محصولات خواهیم بود.

    شفاف سازی عملیات ٨٤هزار بنگاه

    یزدانی با اشاره به اینکه ضروری است، صنایع کوچک برای ادامه حیات خود وارد بورس کالا شوند، تاکید کرد: این بنگاهها باید با ساز و کارهای مورد نیاز بازار تطبیق پیدا کنند، همانطور که در بحث فرابورس، برای اولین بار 4 صنایع کوچک مورد پذیرش قرار گرفته اند.

    وی ادامه داد: در حال حاضر ما 7500 معدن داریم، اما حضور ما در صادرات بسیار کمرنگ است، این در حالی است که اکثر مسئولان رده بالا در خصوص صنایع کوچک و متوسط بسیار تاکید و تمرکز دارند، چرا که تعداد این صنایع کوچک و متوسط 84 هزار بنگاه است و این تفاهم نامه ها می تواند به شفاف سازی عملیات آنها و تقویت حضور آنها در بازار سرمایه کمک کند.

    مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در پایان اظهار داشت: این صنایع با عملیاتی شدن تفاهمنامه، می توانند برای تامین مواد اولیه و تامین مالی از طریق بورس کالای ایران هدایت شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو