عصر بازار

عباس آرگون

مزایا و چالش های حذف سه صفر از واحد پول ملی

عصر اعتبار- حذف صفر از پول ملی در راستای حفظ ارزش پول ملی است واین کار یک اقدام کاملا کارشناسی و فنی است تا یک اقدام سیاسی و لازم است در چارچوب مجموعه ای از اصلاحات مهم اقتصادی صورت گیرد.

مزایا و چالش های حذف سه صفر از واحد پول ملی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، پول ابزاری برای انجام مبادلات، معیار سنجش و ذخیره ارزش اقتصادی است و ضمن تاثیر گذاری بر هویت ملی مردم و اقتداردولت، ابزاری برای تحکیم دولت نیز به شمار رود. از این رو ارزش پول ملی هر کشوری به عوامل بسیاری از جمله ثبات سیاسی و شرایط اقتصادی و تولیدات کشور در سطح جهانی، کارایی دولت، رعایت اصول و قوانین بین المللی و... بستگی دارد.
    بطوری که دولت ها مسئولیت حفظ ارزش وجایگاه پول ملی را بر عهده دارند وحذف صفر از پول ملی در راستای حفظ ارزش پول ملی است واین کار یک اقدام کاملا کارشناسی و فنی است تا یک اقدام سیاسی، ولازم است در چارچوب مجموعه ای از اصلاحات مهم اقتصادی صورت گیرد.
    یکی از عواملی مهمی که موجب حذف صفر از پول ملی می شود، وجود تورم در کشور است؛ به نحوی که رشد نقدینگی و افزایش عرضه پول در جامعه موجب رشد تورم گردیده وممکن است دولت با حذف صفر از پول ملی بتواند جلوی افزایش تورم را بگیرد.
    در این زمینه بدلیل تورم بالا وانباشته شده در دهه های گذشته دراقتصاد ایران، موجب کاهش قدرت خرید واحد پول کشور (ریال) و پایین آمدن ارزش پولی شده است؛ به همین دلیل دولت بدنبال حذف صفر از پول کشوراست. ولیکن پیش از اقدام برای حذف صفر از پول ملی باید شرایط اقتصادی کشوربصورت ویژه مورد مداقه قرار گیرد.
    در این خصوص از یک سو فراهم کردن وآماده سازی زیرساختهای اجرایی حذف صفر از پول ملی از قبیل ضریب تبدیل پول جدید به واحدهای کوچکترپول و چگونگی قیمت گذاری کالاهای خرد و از سوی دیگر لحاظ کردن موضوع مهم شاخص های غیر اقتصادی مانند جنبه های روانی حذف صفر از پول ملی واستقبال وتوانایی مردم در استفاده از پول جدید وآماده کردن افکار عمومی باید مورد توجه قرارگیرد.
    بدون شک حذف صفر از پول ملی دارای مزیت هایی از قبیل عدم نیاز به نقل وانتقال حجم زیادی از پول برای خرید، کاهش هزینه های انتشاراسکناس جدید و جمع آوری و امحا اسکناس های قدیمی، کاهش هزینه های سیستم بانکی و کاهش هزینه های محاسباتی وحسابداری دفاتر مالی، تسهیل و کاهش استهلاک فعالیت دستگاههای خودپرداز، حمل و نقل آسان و راحت پول، عدم ورود ارزهای خارجی، کاهش تورم در بلند مدت، افزایش سرمایه گذاری های خارجی، تسهیل در انجام امور بانکی، احساس روانی بهتر در مردم و کاهش پرداخت اسکناس در معاملات است.
    طرح حذف صفر از پول ملی ضمن بر خورداری از مزیت های فراوان دارای مسائل ومشکلاتی نیزاز قبیل افزایش سطح عمومی قیمت ها به جهت عدم کاهش قیمت هامتناسب با تغییر واحد پول، کم شدن قبح روانی افزایش قیمت ها به جهت کوچک تر شدن ارقام، آثار تورمی ناشی از افزایش قیمتها تا سطح حداقل واحد پایه پولی جدید، هزینه جمع آوری و امحا پولهای قدیمی و چاپ و توزیع اسکناسهای جدید،احتمال وقوع بی نظمی بین اطلاعات قبلی و جدید در دفاتر و پایگاههای اطلاعاتی و صورت های مالی بنگاه های اقتصادی وسردرگمی مردم در فاصله زمانی جابجای واحد پول را دارد.
    با توجه به موارد فوق و ضمن استفاده از تجارب کشورهای مختلف در کاهش صفر ازپول ملی و در نظر داشتن ثبات اقتصادی و جایگاه وارزش پایین ریال درشرایط کنونی در معاملات جاری، به نظر می رسد باید با نگرش سیستمی ضمن ارتقای شفافیت در نظام اقتصادی نسبت به اجرای نمودن کلیه راهکارهای رشد وشکوفایی اقتصادی کشور با انجام تحقیقات وبررسی های علمی متعدد، موضوع کاهش صفر از پول ملی را دنبال کنیم تا با ارتقای جایگاه واقعی پول ملی در بازارهای جهانی، موجبات کاهش تورم و افزایش سرمایه گذاری خارجی و همچنین افزایش سطح اشتغال در کشور را ناظر باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو