عصر بازار

رتبه ایران در میان کشورهای مرفه جهان

عصر اعتبار- یک موسسه تحقیقاتی انگلیسی دهمین شاخص رفاه جهانی سالانه خود را به تازگی منتشر کرده که بر اساس آن مرفه‌ترین کشورهای جهان رتبه‌بندی کرده است.

رتبه ایران در میان کشورهای مرفه جهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، میزان پولی که یک کشور دارد یکی از عوامل رفاه به شمار می رود اما موسسه لگاتوم برای رتبه‌بندی خود عوامل زیادی را در نظر گرفته است. این موسسه 104 متغیر را برای تهیه فهرست خود مقایسه کرده که شامل شاخص‌های سنتی مانند سرانه تولید ناخالص داخلی و شمار افرادی بوده که کار تمام وقت داشته‌اند، اما آمارهای جالبی مانند شمار سرورهای اینترنتی مطمئنی که یک کشور دارد و نحوه استراحت مردم بر مبنای روز به روز هم مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این متغیرها سپس به 9 زیر شاخص کیفیت اقتصادی، فضای کسب‌وکار، حکومتداری، آموزش، سلامت، ایمنی و امنیت، آزادی شخصی، سرمایه اجتماعی و محیط زیست طبیعی تقسیم شده‌اند.

    این موسسه در تهیه شاخص رفاه جهانی سال 2016 به بررسی 149 کشور جهان پرداخته که بیشترین آمار قابل دسترس را داشته‌اند. بر این اساس مرفه‌ترین کشورهای جهان نیوزلند، نروژ و فنلاند بودند و سوییس، کانادا، استرالیا، هلند، سوئد، دانمارک و انگلیس به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

    ایران در شاخص رفاه جهانی سال 2016 در رتبه 118 قرار گرفت که در مقایسه با رتبه 106 از میان 142 کشور در شاخص سال گذشته، چند پله سقوط داشت.

    بالاترین امتیاز ایران در زیرشاخص‌های فهرست امسال مربوط به آموزش (رتبه 71)، سرمایه اجتماعی (رتبه 74) و بهداشت و درمان (رتبه 92) بود، در حالیکه رتبه ایران در زیرشاخص کیفیت اقتصادی 114 و در فضای کسب و کار 114 بود که رتبه پایینی محسوب می‌شود.

    زیرشاخص کیفیت اقتصادی بر اساس باز بودن اقتصاد، شاخصهای اقتصاد کلان و پایه‌های رشد، فرصت اقتصادی و کارآمدی بخش مالی سنجیده می شود، در حالیکه زیرشاخص فضای کسب و کار، محیط کارآفرینی یک کشور، زیرساخت کسب و کار، موانع برای نوآوری و انعطاف پذیری بازار کار را می‌سنجد.

    در میان همسایگانی که در فهرست رفاه جهانی امسال رتبه بندی شدند، پاکستان با رتبه 139، عراق 143 و افغانستان 148 پایین‌تر از ایران قرار داشتند، در حالیکه عمان با 70، ترکیه 78، تاجیکستان 100 و جمهوری آذربایجان با رتبه 103 بالاتر از کشورمان در فهرست شاخص رفاه جهانی 2016 ایستادند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو