عصر بازار

رییس کل بانک مرکزی در دیدار با همتای افغانستانی:

افزایش روابط بانکی ایران و افغانستان

عصر اعتبار- حجم گسترده مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان، بیش از پیش نیازمند تقویت روابط بانکی است و ما به دنبال گسترش روابط کارگزاری بین بانک های دو کشور با هدف کاهش ریسک تجارت هستیم.

افزایش روابط بانکی ایران و افغانستان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، ولی اله سیف امروز در دیدار با خلیل صدیق همتای افغانستانی خود ضمن بیان این مطلب افزود: ما با کشور برادر و دوست مان افغانستان ارتباط قدیمی و دیرینه داریم و بر این اساس آقای صدیق رییس کل بانک مرکزی این کشور به همراه چند بانک تجاری این کشور به دعوت جمهوری اسلامی ایران به کشورمان سفر کردند.

    رییس کل بانک مرکزی، هدف از این مذاکرات را گسترش روابط بانکی بین دو کشور دانست و گفت: حجم زیادی از مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان در شرف انجام است، منتها روش های پرداخت آن نقدی و از طریق صرافی است که این روش ها می تواند از طریق سیستم بانکی بهینه شود.
    سیف با تاکید بر لزوم حمایت از برقراری روابط کارگزاری میان بانک های دو کشور، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بانک های تجاری افغانستان، رییس کل بانک مرکزی این کشور را همراهی می کنند و بانک های تجاری ایرانی هم در این جلسه حضور دارند، مذاکرات مستقیم صورت می‌گیرد تا روابط کارگزاری مناسب ایجاد شود و حجم هرچه بیشتر تبادلات تجاری بین دو کشور از طریق نظام بانکی، اعتبارات اسنادی و ال سی انجام شود.
    رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به پیشرفت های بانک مرکزی افغانستان گفت: بانک مرکزی افغانستان، قوانین بسیار پیشرفته ای دارد و توانسته است عملکرد مثبتی در رابطه با کنترل تورم و ثبات بازار ارز داشته باشد. این موارد برای سهولت در برنامه ریزی های آینده، کمک های زیادی کرده است و ما می توانیم با این بانک، تبادل تجربیات داشته باشیم.

    تجارت بین دو کشور در مسیر بانکی قرار می گیرد
    خلیل صدیق، رییس کل بانک مرکزی افغانستان، در این جلسه با اشاره به مشابهت های اقتصادی بین دو کشور گفت: تجارب بانک مرکزی ایران و افغانستان مشابهت های زیادی دارد و هر دو کشور برای تنظیم بهتر سیستم مالی در یک مسیر حرکت می‌کنند. بنده نیز براساس دعوت دکتر سیف به ایران آمدم تا بتوانیم تجارب را با همدیگر مرور کنیم.
    رییس کل بانک مرکزی افغانستان ضمن اشاره به روابط فرهنگی، تاریخی و دینی دو کشور، اظهار داشت: تجارت عظیمی بین دو کشور وجود دارد اما متاسفانه بخش اعظم آن از کانال غیر بانکی است که می تواند برای تجار ایرانی و افغانستانی با ریسک همراه باشد. تلاش ما این است که با روش های عملی، این تجارت را در مسیر بانکی قرار دهیم تا بتوانیم از  خطرات احتمالی جلوگیری کنیم.
    همچنین در این دیدار، رییس کل بانک مرکزی افغانستان از ارائه قانون بانک افغانستان به مجلس این کشور خبر داد و گفت: یکی از مهم ترین موضوعات پیش روی ما قانون بانکداری افغانستان و قانون بانک مرکزی افغانستان بوده است که در حال حاضر قانون بانکداری افغانستان به مجلس ارائه شده است و قانون افغانستان بانک (بانک افغانستان) قرار است ظرف 3 ماه آینده از سوی کابینه (دولت) به مجلس این کشور ارائه شود. در تدوین این قانون، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی با ما همکاری کرده اند و افغانستان سعی کرده است قوانین بین المللی را بومی و متناسب با شرایط داخلی تنظیم کند.
    وی افزود: بانک مرکزی باید از استقلال کافی در حاکمیت برخوردار باشد و بتواند نظارت کافی را بر بانک های تجاری اعمال کند. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که بانک مرکزی افغانستان در حال حاضر در زمینه مقررات و قوانین مبارزه با تأمین مالی تروریسم، مبارزه با پولشویی و حاکمیت شرکتی، قوانین مناسب و جامعی دارد؛ البته افغانستان از همکاری ها و مشارکت در گسترش این قوانین و رفع کاستی های احتمالی در آنها استقبال می کند.

    گشایش 17 میلیارد دلار اعتبار اسنادی طی 7 ماه
    معاون ارزی بانک مرکزی نیز در جلسه جداگانه با نمایندگان بانک های افغانستان که تعدادی از مدیران بانک های ایرانی نیز حضور داشتند، با بیان اینکه سفر رییس کل بانک مرکزی افغانستان به ایران، اولین سفر مقام بانکی این کشور بعد از برجام است، افزود: انتظار داریم این مذاکرات دریچه ای برای آشنایی بیشتر بانک های دو کشور بگشاید و در این مسیر ضمن ایجاد روابط، بیش از پیش زمینه همکاری بانک های ایرانی و افغانستانی گسترش یابد.

    غلامعلی کامیاب با اشاره به اجرایی شدن برجام از اوایل سال میلادی جاری به دستاوردهای برنامه جامع اقدام مشترک پرداخت و گفت: پس از برجام با همت و تلاش بانک مرکزی ایران و شبکه بانکی، بیش از 614 رابطه کارگزاری با 230 بانک بین المللی ایجاد و از این طریق، موفق به گشایش اعتبار اسنادی، بروات و حواله با بانک های بزرگ بین المللی شدیم.
    وی به ارایه آماری درخصوص تعداد اعتبارات اسنادی گشوده شده بعد از برجام، تصریح کرد: براساس آمارهای بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه 17 میلیارد دلار اعتبار اسنادی گشایش یافته که از این میزان، 9 میلیارد دلار حواله  بوده است.
    معاون ارزی بانک مرکزی دستاوردهای حاصله بعد از برجام را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: این عملکرد فراتر از انتظار و پیش بینی ها بوده است و خوشبختانه با تلاش های انجام شده موفق به جلب اعتماد طرف های خارجی و به تبع آن ایجاد روابط کارگزاری و انجام فعالیت های بانکی از جمله گشایش اعتبار اسنادی شدیم.
    وی با بیان اینکه حجم تجارت بین دو کشور ایران و افغانستان در سطح بسیار خوبی است، افزود: البته تلاش خواهیم کرد در سیستم بانکی با دید کمک به روابط و معاملات بانکی، روابط گسترش یابد.
    در این جلسه نمایندگان بانک های دو کشور ضمن طرح دیدگاه های خود، خواهان گسترش روابط بانکی بین دو کشور شدند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی