عصر بازار

دبیر کل اتاق تعاون ایران:

کرسی هیأت مدیره مجمع جهانی تعاون، آسیا و اقیانوسیه به ایران رسید

عصر اعتبار- دبیر کل اتاق تعاون ایران با اعلام این خبر که کرسی هیأت مدیره مجمع جهانی تعاون، آسیا و اقیانوسیه به ایران رسید، تصریح کرد: این مجمع بزرگترین و مهمترین نشست تعاونی‌ها در دنیا را برگزار می‌کند.

کرسی هیأت مدیره مجمع جهانی تعاون، آسیا و اقیانوسیه به ایران رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، ماشاالله عظیمی دبیر کل اتاق تعاون ایران  از انتخاب نماینده ایران در هیات مدیره مجمع جهانی تعاون آسیا و اقیانوسیه خبر داد و گفت: مجمع جهانی تعاون، آسیا و اقیانوسیه که از نظر جمعیت، عضویت سازمانی و عملکرد مالی قوی ترین ناحیه ی مجمع جهانی تعاون (ICA) است و از این رو نقش جدی را در مقایسه با سه ناحیه آفریقا، اروپا و آمریکا دارد.
    وی ادامه داد: این مجمع تنها مجمع منطقه ای است که طراز مالی مثبت داشته و به ICA گلوبال کمک می کند.

    عظیمی یادآور شد: بازیگران اصلی این منطقه کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور، استرالیا، هند، چین و ایران هستند.
    وی با تاکید بر اهمیت فعالیت بیشتر غرب آسیا اظهار داشت: نکته ای که در انتخابات اخیر هیات مدیره آسیا و اقیانوسیه توسط اتاق تعاون ایران تاکید شد این بود که فعالیت بیشتر غرب آسیا یعنی منطقه CIS و خاورمیانه که بخشی از آسیای میانه را شامل می شود، کشورهای شمال ایران، نیاز ضروری ICA AP هست.
    وی افزود: از این رو تلاش شد با ارائه برنامه های درست و رایزنی های به موقع، که از اجلاس جهانی ICAگلوبال در کبک کانادا تا کنون ادامه دار بوده است، ما بتوانیم اینبار در هیات مدیره در کنار نمایندگان ژاپن، سنگاپور، هند ،چین، کره جنوبی و ... عضو دایم داشته باشیم.
    دبیر کل اتاق تعاون ایران تصریح کرد: این عضویت کمک می کند که در جریان تصمیمات این سازمان مهم بین‌المللی در بخش تعاون قرار بگیریم و به عنوان نمونه در تصویب صورت های مالی، پروژه های مرتبط، و انتخاب مدیر اجرایی که همه در زمره تصمیمات مهم است تا سال 2020 تاثیرگذار باشیم.
    وی یادآور شد: سرمایه گذاری در سازمان های بین المللی جزء سرمایه گذاری‌های بلندمدت محسوب می شود، تاکنون تجربه های زیادی درسایر بخش های اقتصادی، سیاسی، فن آوری و حتی ورزشی نشان داده است که عدم حضور پایدار کشورمان در سازمان های بین المللی به ما ضربه زده است که می توان در این زمینه شاهد مثال های زیادی بود؛ هزینه عدم حضور در بخش مدیریتی شورای حکام، UNDP، صندوق های بین المللی پول و حتی در حوزه های بین المللی ورزشی بار ها و بارها توسط کشور پرداخت شده است.
    وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی اتاق بازرگانی جهانی(ICC) و (اتاق تعاون جهانیICA) هر دو برای کشور ما مهم است و باید با الگوبرداری از رفتاری که بخش تعاون برای کرسی گرفتن در مجمع جهانی تعاون در پیش گرفت، بخش بین الملل اتاق بازرگانی هم با برنامه ریزی مستدام، استفاده از افراد خبره و کارکشته در حوزه بین‌الملل و ترجیحا جوان که قابلیت ادامه دادن این حضور را برای کشور داشته باشند را شروع کند تا بتوانیم در جریان تصمیمات بین المللی بوده و اثرگذار باشیم و خود را جزو بازیگران به جهان بقبولانیم.

    عظیمی تصریح کرد: این سازمان های بین المللی، سازمان هایی هستند که نیاز به مشارکت دارند، این مشارکت ها شامل مشارکت های مالی، فردی یا سازمانی در قالب برنامه ها است. حضور ما در مشارکت های مالی همیشه بوده چراکه اگر حق عضویت های این سازمان ها پرداخت نشود، به راحتی از لیست خارج می شویم. مهم این است که از این عضویت چه استفاده ای و چه نقش آفرینی می‌توان کرد.
    این مقام با اشاره به اینکه ایران می تواند الگوی مناسبی برای کشورهای آسیای غربی باشد، اظهار داشت: باید طوری در منطقه رفتارکنیم که شایستگی پرچمداری آن هستیم. ما چنین ادعایی نداریم که می خواهیم اتاق تعاون جهانی را تسخیر کنیم و به سرعت کشورهایی نظیر آمریکا، کانادا، انگلستان و فرانسه که به نوعی از بنیانگذاران بخش تعاون هستند را کنار بگذاریم ولی طبیعتا ما شایسته حضور و فرمانروایی درICA اقیانوسیه و آسیا هستیم.
    وی خاطرنشان کرد: این درست است سابقه حضور و اطلاعات کیفی و کمی هند، ژاپن، چین و برخی از کشورهای پیشرفته شرق آسیا در حوزه تعاون از ایران بهتر هست اما بدون کوچکترین تردیدی، ایران الگوی تمام کشورهای آسیایی در بخش غربی آسیا می تواند باشد چراکه اعداد و ارقام، زیرساخت های قانونی، رفتارهای حمایتی، تجربه تعاونی‌داری و تشکل های مرتبط با بخش تعاون از تمام کشورها بهتر هست. اینکه ما امروز عضو هیات مدیره مجمع جهانی تعاون بخش اقیانوسیه و آسیا هستیم می تواند اتفاق خوبی برای ما باشد و تازه‌واردانی همچون عربستان، امارات و کویت در بخش تعاونی در ICA به راحتی می دانند که امروز پرچمدار این ناحیه ایران است.
    دبیرکل اتاق تعاون تاکید کرد: حضور در مجامع جهانی از مهمترین اهداف اتاق تعاون ایران برای مطرح کردن ایران و اثرگذاری ایران در بخش تعاون هست. آنچه که در انتخابات اخیر رخ داد می تواند درس خوب و الگوی خوبی برای سایر مجامع بین المللی باشد، اتاق تعاون ایران نشان داد که با اثرگذاری به موقع، با رفت و آمدهای مناسب سیاسی، تبادلات مناسب اقتصادی و حمایت های به موقع گرفتن، رایزنی در فضای بین المللی، این اتفاقات دور از دسترس نیست و امروز معاون بین الملل اتاق تعاون ایران، دکتر علیرضا قراگوزلو، تنها در یک کمپین 90 روزه با اجماع قاطع وارد هیات مدیره آسیا اقیانوسیه شد. باید صبوری کرد و افراد مناسبی را در پیشانی مذاکره قرار داد تا ضمن درک صحیح از فضای بین المللی و تسلط کامل بر شرایط منطقه ای و تعاملات بین المللی بتوانند برای ایران کرسی بگیرند.
    وی متذکر شد: پیدا کردن افرادی که شایستگی حضور در مجامع جهانی و هیات های مدیره داشته باشند کار ساده ای نیست اما دور از دسترس نیست و اتاق تعاون ایران نشان داد که در این زمینه به خوبی عمل کرده و می تواند نقش پایدار و مستدامی را برای بخش تعاون کشور ایفا نماید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو