عصر بازار

دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و اندونزی فردا برگزار می شود

عصر اعتبار- دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و اندونزی از فردا پنجشنبه با حضور 'محمود واعظی' وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس ایرانی این کمیسیون در جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار می شود.

دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و اندونزی فردا برگزار می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، ضمن اعلام این مطلب، گفت پس از سفر فروردین ماه سال گذشته دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به اندونزی و مذاکره با همتای خود برای توسعه روابط، نخستین اقدام برگزاری کمیسیون مشترک پس از 7 سال بود.
    وی از کمیسیون مشترک به عنوان جاده ای برای بررسی روابط و شناخت موانع و مشکلات و رفع آنها یاد کرد و گفت که یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های ایران و اندونزی سال گذشته در تهران برگزار شد و در طول یکسال گذشته تحولات بسیاری در مناسبات تهران – جاکارتا اتفاق افتاده است.
    وی با اشاره به تبادل هیات ها و گفت وگوهای مختلف مقام های ایرانی و اندونزیایی در یکسال گذشته، گفت که اجرای برجام وسعت همکاری دو کشور و تبادل هیات ها را بیشتر کرد تا طرفین نسبت به شناخت یکدیگر اقدام و قدم هایی برای افزایش همکاری ها بردارند.
    بلندپایه ترین دیپلمات ایران در اندونزی ابراز امیدواری کرد برگزاری دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و اندونزی در جاکارتا، برنامه و اهداف تدوین شده در یکسال گذشته را تسریع کند.
    وی با اشاره به تحولات اقتصادی در مناسبات دو کشور در 12 ماه گذشته و تبادل هیات ها از جمله برگزاری نخستین نشست کمیته برق و انرژی ایران و اندونزی در بالی با حضور کارشناسان دو طرف و نخستین کمیته همکاری های انرژی، نفت و پتروشیمی که منجر به یاداشت تفاهم همکاری شد، گفت که این نشست مقدمه ای برای همکاری ایران و اندونزی در بخش نفت و گاز بود.
    محمدی گفت که وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی نیز طی یکسال گذشته سه بار به ایران سفر کرد و در نهایت قرارداد خرید گاز 'ای.پی.جی' امضا شد و نخستین محموله آن وارد اندونزی شده است.
    به گفته وی، شرکت ملی نفت و گاز اندونزی (پرتامینا) قرارداد اولیه ای با شرکت ملی نفت ایران در خصوص دو بلوک نفتی ایران امضا کرد که پس از مهلت 6 ماهه مطالعات امیدواریم نهایی شود و برای نخستین بار اندونزی در صنعت نفت و بلوک نفتی ایران سرمایه گذاری کند.
    سفیر ایران، گفت که برگزاری یازدهمین کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و اندونزی در سال گذشته در تهران، تصمیم های این کمیسیون، اجرای برجام و فراهم شدن زمینه برای همکاری و باز شدن درب های ایران به روی جهان، باعث شد قدم های رو به جلویی در توسعه مناسبات برداشته شود.
    وی در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه آیا برگزاری دوازدهمین کمیسیون همکاری ایران و اندونزی مقدمه ای برای سفر ماه آینده میلادی 'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری این کشور به ایران است، گفت: قرار است در این کمیسیون یادداشت تفاهم و چند سند نهایی شود تا در سفر رئیس جمهوری اندونزی در تهران امضا شود.
    محمدی در مورد روابط بانکی و مالی ایران و اندونزی و اینکه آیا این موضوع در دوازدهمین نشست دو روزه کمیسیون در جاکارتا مورد بحث قرار می گیرد، گفت: یکی از زمینه هایی که از سال گذشته آغاز و پیشرفت خوبی داشت، همکاری های بانکی ایران و اندونزی بود.
    وی گفت: چند هیات بانکی از ایران و اندونزی مذاکراتی انجام دادند و هیاتی از بانک مرکزی کشورمان نیز ماه گذشته در جاکارتا با مقام های این کشور جنوب شرق آسیا برای برداشتن موانع بانکی و مالی مذاکره کردند.
    بلندپایه ترین دیپلمات ایران در جاکارتا با اشاره به همکاری بانک های خصوصی ایران و اندونزی، اعلام کرد که چند بانک خصوصی این کشور روابط کارگزاری با چند بانک خصوصی کشورمان را آغاز و 'ال.سی' باز کرده اند، اما هنوز به هدف اصلی که روابط مستقیم و بدون واسطه است نرسیده ایم و این بخش در حال بحث و بررسی است.
    وی ابراز امیدواری کرد که در کمیسیون دو روزه همکاری های اقتصادی ایران و اندونزی در هفته جاری در این زمینه قدمی به جلو برداشته شود.
    محمدی در مورد تاثیر برگزاری نخستین کمیسیون و اجرای برجام در مناسبات اقتصادی دو کشور نیز گفت: توسعه مناسبات را در آمار 6 ماهه نخست سال جاری خورشیدی به نسبت سال گذشته می توان مشاهده کرد. صادرات غیرنفتی ایران به اندونزی در این مدت به نسبت سال گذشته 39 درصد افزایش داشته و واردات ایران از اندونزی نیز 25 درصد افزایش نشان می دهد.
    این آمار بدون در نظر گرفتن میزان صادرات و واردات نفت، گاز و پتروشیمی است.
    'دارمین ناسوتیون' وزیر هماهنگی امور اقتصادی اندونزی ریاست طرف اندونزیایی این کمیسیون را بر عهده دارد و هماهنگی 5 وزارتخانه با این وزیر ارشد است.
    'محمود واعظی'وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس طرف ایرانی این کمیسیون قرار است چهارشنبه شب برای شرکت در این کمیسیون وارد جاکارتا شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو