عصر بازار

بررسی روند بازار سرمایه تا پایان سال ۹۵؛

روزهای امیدوارکننده پیش روی سهامداران است؟

عصر اعتبار- این روزها بازار سرمایه کشور تحت تاثیر تحولات اقتصادی برون‌مرزی و درون‌مرزی توانسته چشم انداز جدیدی را پیش روی سهامداران و کارشناسان این حوزه ایجاد کند.

روزهای امیدوارکننده پیش روی سهامداران است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، هشت ماه از سال 95 در حالی سپری شد که روزهای بیم و امید زیادی را برای فعالان بازار سرمایه به همراه داشت‌ ؛ در این مدت باقی مانده از سال نیز اتفاقات متعدد اقتصادی و حتی سیاسی  ممکن است این بازار را تحت تاثیر قرار داده و روندی مثبت یا منفی را پیش روی سرمایه گذاران قرار دهد.

    بورس تهران که از نیمه دوم سال 92 تا کنون نتوانسته رضایت بسیاری از سهامداران را به خود جلب کند و این روزها نیز تحت تاثیر تحولات اقتصادی برون‌مرزی و درون‌مرزی توانسته چشم انداز جدیدی را پیش روی سهامداران و کارشناسان این حوزه ایجاد کند.

    اما این روند چقدر می تواند سودآوری سهامداران را به طور مستمر تضمین کند و آیا این بازار به عنوان بازتابی از اقتصاد کل کشور، رونق از دست رفته خود را باز خواهد یافت؟

    رشد شاخص بورس در آینده

    بر این اساس شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است: در آینده شاهد رشدهای خوبی در بازار خواهیم بود زیرا اتفاق ها و هیجاناتی که همزمان با برخی تحولات سیاسی جهان رخ می دهد، فقط اثر کوتاه مدت دارد.

    وی اضافه کرد: سرمایه گذاران در بورس ما بسیار هوشمند و با تحلیل عمل می کنند و این تحلیل ها به طور قطع عوامل بنیادی و فرصت های رشد بازار سرمایه را در نظر خواهد داشت.

    محمدی گفت: فرصت های رشد اقتصاد ایران با اقتصادهای دیگر قابل مقایسه نیست؛ یعنی همین رشد پنج درصدی کنونی و البته فرصت های رشد بالاتر در بسیاری از کشورهای دیگر وجود ندارد.

    وی درباره تاثیر انتخاب رییس جمهوری جدید در آمریکا بر برجام تصریح کرد: دنیا تابع یک عقلانیت کلی است؛ توافق مهمی با حضور نه فقط آمریکا بلکه کشورهای 1+5 یک و نظارت و هدایت سازمان ملل متحد انجام شده است و تصور می کنم این توافق صرفنظر از اینکه چه کسی بر سرکار باشد، محکم اجرا می شود و به خوبی پیش می رود.

    بازار سهام از سیر نزولی خارج شده است

    در این ارتباط سید علی عباسی  با اشاره وضعیت بازار بورس تا پایان سال افزود: بازارسهام  نزدیک به یک سال است که در یک روند فرسایشی صعودی قرار گرفته است بدین معنا که سهامداران می توانند زیان های گذشته خود را جبران کنند بدون اینکه شوک خاصی نسبت به صعود شاخص در بازار رخ دهد.

    وی ادامه داد:  البته این رشد در نظر برخی از افراد در ابتدا تنها یک حباب یا رشد کاذب حاصل از اتفاقات پسابرجام بوده است، که پس از چندی افرادی که با هیجان در آن روزها به سمت خرید حرکت کردند قرار است سرمایه های خود را از دست دهند اما این بینش اشتباه است چرا که بازار سهام روزهای منفی و مثبتی را کنار هم تجربه کرده است.

    عباسی اظهار کرد: روزهای منفی بازار که از دی ماه 92 آغاز شده بود در یک سیر نزولی  و در یک بازده دوساله از محدوده 90 هزار واحد به 60 هزار واحد رسیده است یعنی ریزشی بیش از 30 درصد که البته در برخی از نمادهای بازار  این ریزش به بیش از 60 تا 70 درصد بوده است که در یک روند زمان بر،  باعث سردرگمی سهامداران و عدم اقبال بازار سهام درمیان عامه مردم شده بود.

    این کارشناس بورس یادآورشد: بعد از سپری کردن دوران بد بازار، بازار سهام ایران از سیر نزولی خارج شده و وارد یک روند صعودی بلند مدت شده است، روندی که بین دو تا سه سال به طول می انجامد که تا به امروز نزدیک به 10 ماه از این صعود را پشت سر گذاشتیم ؛ صعودی که حتما ادامه دار خواهد بود و روزهای بسیار خوبی را برای سهامداران در بازار سرمایه رقم خواهد زد.

    روند صعودی بازار سرمایه ، منطقی و به دور از هیجان است

    عباسی عنوان کرد: این روند مثبت ایجاد شده متعادل است، روند منطقی و به دور از هیجان، که بدون تردید پول های زیادی هم در این مدت وارد بازار سهام کرده است؛ از ورود سرمایه های خارجی تا ورود سرمایه های جدید سهامداران که به اعتماد این روند جدید سرمایه های جدیدی را وارد بازار کرده اند.

    وی یادآورشد: به هر حال گروه خودرو در بازار بورس بیش از 10 درصد بازار را به خود اختصاص داده است و به یقین اتفاقات خوش آیند در قرداد های بین المللی که از جمله آن می توان به احداث یک کارخانه مشترک با طرف فرانسوی و تولید محصولات روز آن شرکت در ایران و صادرات بخش عمده ای از تولیدات آن واحد تولیدی مشترک به غرب آسیا و شمال آفریقا که می تواند  سبب ارز آوری و شکوفایی در این صنعت شود.

    این کارشناس بازارسرمایه گفت: انتخابات امریکا و روی کار آمدن رییس جمهور جدید هم نمی تواند بی تاثیر بر بازارهای مالی دنیا باشد؛ برخلاف تبلیغاتی که بر علیه ترامپ انجام شد حتی از همان روز اول انتخاب شدن بازار امریکا روند صعودی گرفت و این روند صعودی تا به امروز ادامه دارد.

    پتانسیل غنی کشور در حوزه معادن فرصتی برای توسعه بازار سرمایه

    عباسی اذعان کرد: تا کنون در  ایران  61 هزار معدن با 70 نوع ماده معدنی مشغول به فعالیت و استخراج ثروت از خاک ایران هستند که طبق آخرین بررسی های مرکز بورس اسلامی، ایران دارای 16400 محدوده امید بخش معدنی که دارای 48 میلیارد تن ذخایر قطعی به ارزش 1000 میلیارد دلار است.

    به گفته وی، ایران 15 معدن مهم جهان را به خود اختصاص داده است و 10 درصد ذخایر روی، و 5 درصد ذخایر سرب را در دل خود جای داده است.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: ایران سومین کشور تولید کننده سنگ تزیینی در جهان است و نزدیک به 34 میلیون تن ذخایر شناسایی شده مس را نیز به خود اختصاص داده است.

    بازار نفت در انتظار افزایش قیمت

    عباسی عنوان کرد: گروه همیشه پیش تاز نفت  در حال طی یک سیر صعودی است و همان گونه که صاحبنظران تا پایان سال آینده میلادی قیمت بالای 40 دلاری برای نفت متصورند؛ اگر بحث فریز نفتی هم رخ دهد باید به قیمت های بالاتری هم فکر کرد که خود این امر می تواند یک موتور تازه نفس به محرک های رشد با ازر سهام اضافه نماید.

    کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سهام را باید از زاویه اقتصادی نگاه کرد نه آنکه صرفا برای داد و ستد چند عدد سهم، چرا که زمانی آرامش و ثبات در بازار سهام پیدا  شود نشان ازآن است که در بدنه اقتصادکشور همان ثبات پابرجاست.

    گفتنی است که ما در امتداد یک مسیر صعودی ارزشمند برای بازارسهام هستیم که  حتما تا پایان سال می تواند روزهای خوبی را برای سهامدران به ارمغان آورد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی