عصر بازار

کف و سقف حقوق بازنشستگان

عصر اعتبار- معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: کف حقوق بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان و سقف آن ۷ برابر این رقم یعنی حدود ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است، البته برخی افراد هم از این شمول مستثنی هستند که تعدادشان بسیار کم است.

کف و سقف حقوق بازنشستگان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، محمدعلی ابراهیم‌زاده  گفت: قرار است با همکاری مجلس و دولت فاصله ایجاد شده در پرداخت حقوق بازنشستگان که حدود 5 سال شده، کم کنیم و یکسان‌سازی حقوق آنها را اجرا کنیم.

    وی ادامه داد: شکاف حقوقی در بین دستگاه‌های اجرایی متفاوت است؛ برخی دستگاه‌ها حقوق بیشتری می‌دهند اما به طور کلی کف حقوقی که به بازنشستگان داده می‌شود 900 هزار تومان و سقف آن 7 برابر این رقم که حدود 6 میلیون و 300 هزار تومان است پرداخت می‌شود، البته برخی از افراد هم از این شمول مستثنی هستند که تعدادشان بسیار کم است.

    وی ادامه داد: در لایحه بودجه دولت که قرار است به تازگی تقدیم مجلس شود بحث یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان آمده است که اگر عملیاتی و تصویب شود، این شکاف حقوق برطرف می‌شود این در حالی است که یکسان‌سازی‌ها در برنامه چهارم و پنجم توسعه هم آمده است.

    معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: پیشنهاد کلی ما این بوده که افزایش سالانه حقوق‌ها را که امسال 12 درصد بوده داشته باشیم و افزایش پلکانی را در کنار آن قرار دهیم تا افرادی که حقوقشان با سایر دریافتی‌ها فاصله دارد در یک مدت زمانی با سایر حقوق‌ها همسان شود.

    وی ادامه داد: البته این افزایش پلکانی با توجه به تأمین اعتبارات در نظر گرفته شده تا در مدت اجرای آن در چند سال بتوانیم فاصله و شکاف دریافتی‌ها را کم کنیم.

    ابراهیم‌زاده در پاسخ به اینکه چند درصد از بازنشستگان حقوق یک میلیونی و چه تعداد سقف حقوق را دریافت می‌کنند، گفت: 80 درصد بازنشستگان تا مرز 2 میلیون می‌گیرند و 20 درصد باقیمانده نیز بیش از این مقدار را می‌گیرند که اغلب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، قضات دادگستری،‌مستشاران دیوان و افرادی هستند که در زمان فعالیتشان حقوق بالایی داشته‌اند.

    معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری در رابطه با اینکه حقوق 900 هزار تومانی جوابگوی زندگی فرد بازنشسته نیست،‌ گفت: این یک بحث عمومی است چرا که بحث شاغلان هم هست چون حقوق بازنشسته بر اساس حقوق شاغلان تعیین می‌شود و قاعدتاً برآورده‌کنده نیازهایشان نیست.

    وی ادامه داد: مسائل مالی را باید ببینیم بحث‌های تخصصی بیمه‌ای است که این افراد باید به میزان مشارکت بهره بگیرند و دیگری بحث عمومی است که کل کشور با این مسئله درگیر هستند و نیاز به تدبیر حاکمیت دارد تا برای همه از جمله بازنشستگان در زمینه افزایش حقوقشان تصمیم‌گیری شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی