عصر بازار

بانک مرکزی مجوز بازشدن نماد بانک‌ها در بورس را صادر کرد

عصر اعتبار- به دنبال ادامه دار شدن بسته بودن نماد بانکها در بورس و اظهارات متفاوت درباره چرایی این موضوع و اینکه تکالیف نظارتی بانک مرکزی مانع از باز شدن نمادها شده است، این بانک اعلام کرد که مسایل موجود در رابطه با صورت های مالی بانک ها رفع شده و از نظر بانک مرکزی مشکلی برای باز شدن نماد بانک‌ها در بورس وجود ندارد و این سازمان بورس است که باید در این باره اقدام کند.

بانک مرکزی مجوز بازشدن نماد بانک‌ها در بورس را صادر کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از  ایسنا، از تیرماه امسال و همزمان با برگزاری مجمع بانک ها بود که نماد برخی از آنها در بورس بسته شد. با بسته شدن نماد، معاملات شرکت‌های بورسی در شرایط خاصی متوقف می‌شود و سهامداران نمی‌توانند به داد و ستد سهام این شرکت بپردازند، اما پس از خروج از وضعیت خاص و بازگشایی نماد شرکت، داد و ستد سهام آن از سر گرفته می‌شود.

    این اتفاق در شرایطی برای بانک ها رخ داد که در سال جاری  برگزاری مجامع عمده آنها نیز با حواشی همراه بود و موضوع انطباق صورتهای مالی با استاندارد بین المللی (IFRS)  و همچنین اختلاف نظری که در این رابطه بین بانک مرکزی و سازمان حسابرسی وجود داشت موجب به تنفس خوردن و عقب افتادن مجامع آنها شده بود. با این حال در ادامه مجمع اکثر بانک ها بر گزار شد.

    ماجرا از این قرار بود که با توجه به لغو تحریم ها و ورود بانک ها به عرصه بین الملل، باید با استاندارهای جهانی منطبق می شدند که از جمله مهم‌ترین آنها  همسان شدن صورت های مالی آنها با استاندارد (IFRS) بود که در بهمن ماه سال گذشته از سوی بانک مرکزی به بانکها ابلاغ و تکلیف شده بود. این در حالی است که بانک ها در شرایطی می توانستند مجمع برگزار کنند که صورت های مالی شفاف و منطبق با این استاندارها داشته باشند. اما به دلیل  تعلل برخی بانکها در این مورد برگزاری مجمع آنها به تاخیر افتاد. از سویی دیگر در رابطه با بانک‌های دولتی و نیمه دولتی که موسسه حسابرسی آنها، سازمان حسابرسی محسوب می‌شود نیز برخی نظر های متفاوت بین بانک مرکزی و سازمان حسابرسی وجود داشت که سرانجام با مذاکرات بین طرفین  به نظر مشترکی رسیده و توافقاتی انجام شد.

    بر این اساس قرار شد تا حسابرس مستقل و بازرس قانونی مربوطه، صورتهای مالی موسسه اعتباری تحت حسابرسی خود را طبق استانداردهای حسابرسی ایران که از سوی سازمان حسابرسی تعیین شده و نیز برمبنای الزامات بانک مرکزی، مورد رسیدگی و اظهار نظر قرار دهد که این صورتهای مالی در مجامع عمومی موسسه های اعتباری، مبنای تصمیم گیری قرار گیرد.

    واکنش بورس و مجلس به بسته بودن نماد بانکها

    در حالی چند ماه از این ماجرا گذشته که هنوز نماد بسیاری از بانک ها در بازار سرمایه بسته بود و معاملات آن متوقف است. موضوعی که جدا از انتقاد سهامداران اخیر واکنش رئیس سازمان بورس را نیز به همراه داشته است.

    شاپور محمدی در تازه ترین اظهارات خود ضمن اعلام اینکه علاقه ای به بسته بودن طولانی مدت نمادها ندارد،  به این نیز اشاره کرده که بسته بودن نماد سه بانک در بازار سرمایه در راستای وظیفه نظارتی بانک مرکزی بوده است.  وی این را هم گفته که در این رابطه مکاتباتی با مقامات مرتبط ازجمله بانک مرکزی صورت گرفته که ان شاالله با تعیین تکلیفی که با بانک مرکزی خواهیم کرد بازگشایی آنها را پیگیری می‌کنیم.

    در همین راستا پور ابراهیمی-رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس- نیز گفته که به نظر می رسد بخشی از تصمیمات به حوزه سازمان بورس محدود نمی شود و همان طور که در بحث بانکی یک اختلاف جدی بین سازمان حسابرسی و مجموعه بانک مرکزی بوده  و در خصوص نحوه افشای اطلاعات صورت های مالی بانک ها نیز بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی اختلاف نظرهایی وجود دارد. این وضعیت بلاتکلیفی سرمایه گذاری است و باید در خصوص نمادهای بسته بتعیین تکلیفی صورت گیرد تا سرمایه گذار بتواند برای خرید و فروش سهم خود اقدام کند.

    توضیح بانک مرکزی درباره بسته بودن نماد بانک‌ها

    اما در این جریان پیگیری ایسنا از بانک مرکزی درباره چرایی توقف معاملات بانک ها و بسته بودن نماد آنها در بورس و موضع بانک مرکزی در این رابطه، با توضیحاتی همراه بود.

    بانک مرکزی اعلام کرد که پیش تر درباره صورت ها مالی بانک ها با سازمان حسابرسی اختلاف نظرهایی وجود داشت و سازمان حسابرسی صورتهای مالی بانک ها را تایید نمی کرد ،اما به مرور توافقاتی انجام شد و بانک ها صورتهای مالی خود را برای بانک مرکزی ارائه کردند که درنهایت سازمان حسابرسی نیز آنها را بررسی و تایید کرد.

    بنابر توضیحات بانک مرکزی در شرایطی که نماد برخی بانک ها به دلیل عدم تایید صورت های مالی و الزامات نظارتی بسته شده بود در حال حاضر دیگر هیچ مانعی از سوی بانک مرکزی وجود نداشته و باز شدن نماد آنها بلامانع است. این در حالی است که از این پس باید سازمان بورس در رابطه با گشایش نماد بانکها اقدام کند.

    در شرایطی مسئولیت تصمیم گیری درباره باز شدن نماد بانک ها از بانک مرکزی سازمان بورس منتقل شده که به نظر می رسد با توجه به حجم بالای معاملات بانکها در بورس این ملاحظه از سوی این سازمان وجود دارد که نماد بانکها را به یکباره باز نکرده و به مرور در این باره اقدام کند که بازار دچار هرج و مرج  نشود.

    با این حال هنوز تعدادی محدود در حد یکی دو بانک هنوز برای شفاف سازی صورتهای مالی و بر گزاری مجامع خود اقدام نکرده اند که این موضوع بهخود بانکها بر می گردد. در عین حال که در حال حاضر نماد برخی بانکها از جمله پاسارگاد، تجارت، اقتصاد نوین، سرمایه،ایران زمین، گردشگری، صادرات، ملت، دی، پست بانک در بورس بسته است.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو