عصر بازار

سبقت تورم از رشد دستمزدها

عصر اعتبار- بانک مرکزی آمار شاخص‌های ماهانه اقتصادی را در نخستین ماه پاییز سال ۱۳۹۵ منتشر کرد.

سبقت تورم از رشد دستمزدها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزازش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصاد آنلاین، بانک مرکزی آمار شاخص‌های ماهانه اقتصادی را در نخستین ماه پاییز منتشر کرد. آمارها از این گزارش نشان می‌دهد که در اولین ماه فصل پاییز تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای مصرف‌کننده 3/ 9 درصد بوده و دستمزد کارگران ساختمانی 2/ 9 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است؛ بنابراین در این ماه نرخ تورم، از نرخ دستمزد کارگران بیشتر بوده است، این در حالی است که در دو سال اخیر و در اکثر ماه‌های رشد دستمزدها معمولا نسبت به رشد تورم رقم بیشتری بوده است. دیگر آمار این گزارش حاکی از آن است که رشد نقطه‌به‌نقطه سکه بهار آزادی معادل با 4/ 18 درصد و رشد بهای دلار در بازار آزاد تهران طی این مدت معادل با 6/ 3 درصد بوده است.
    کاهش ارزش دستمزد در مقابل تورم
    در آخرین گزارش ماهانه بانک مرکزی، آمار مربوط به شاخص دستمزد کارگران ساختمانی در مهرماه نیز منتشر شده است. بر این اساس شاخص دستمزد کارگران در مهرماه سال جاری به 5/ 271 واحد رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که دستمزد کارگران ساختمانی در مهرماه و نسبت به ماه قبل 6/ 0 درصد رشد کرده است. همچنین نسبت به مهرماه سال گذشته نیز 2/ 9 درصد به دستمزد کارگران ساختمانی افزوده شده است.
    این رشد 2/ 9 درصدی در یک سال نشان می‌دهد افزایش دستمزد سالانه نسبت به تورم تقریبا یکسان بوده است. براساس گزارش‌ها رشد تورم نقطه‌به‌نقطه در مهرماه معادل 3/ 9 درصد گزارش شده است. در نتیجه رشد دستمزد کارگران ساختمانی نسبت به تورم حدود 1/ 0 درصد کمتر بوده و بیانگر این موضوع است که رشد سطح دستمزدها با نرخ تورم تنظیم شده است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، البته این روند در بازه هفت ماهه مشاهده نمی‌شود میزان سطح دستمزدهای کارگران ساختمانی در هفت ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز 4/ 9 درصد افزایش داشته، اما در این مدت شاخص بهای مصرف‌کننده معادل 3/ 8 درصد رشد کرده است.
    سه تصویر از ارزش سهام مبادله شده
    گزارش ماهانه اقتصادی بانک مرکزی همچنین بخشی را به بررسی اوضاع و احوال شاخص‌های اصلی بازار سهام و بورس اختصاص می‌دهد. براساس این گزارش، در مهر 1395 مجموعا 5/ 18 میلیارد سهم به ارزش 7/ 3هزار میلیارد تومان در سازمان بورس تهران مورد معامله قرار گرفته ‌است. این اطلاعات می‌گوید تعداد سهام مبادله شده در مهر ماه، 5/ 4 درصد و ارزش این سهام نیز، 9/ 8 درصد بالا‌تر از مقادیر مشابه خود در شهریور ‌ماه بوده‌ است.
    این در حالی است که مقایسه این آمار با مهرماه سال قبل حاکی از روند کاملا متفاوت و اختلاف زیادی است. تعداد سهام مبادله شده در این یک سال، رشدی حدود 3/ 101 درصدی و ارزش سهام مبادله شده نیز در این مدت، افزایشی 7/ 130 درصدی را نشان می‌دهد. علاوه بر این، می‌توان متوسط «تعداد» و «ارزش» سهام مبادله شده در هفت ماه ابتدایی سال‌جاری را نیز با مقادیر مشابه آن در هفت ماه ابتدایی سال گذشته مقایسه کرد. امری که نشان می‌دهد تعداد سهام معامله شده در این هفت ماه، حدود 6/ 43 درصد و ارزش سهام نیز در این مدت، حدود 6/ 60 درصد بیشتر از مقادیر آنها در مهر سال 1394 بوده‌ است.
    کاهش بهای سکه در مهرماه
    در گزارشی که به تازگی روی پایگاه بانک‌مرکزی در بخش شاخص‌های اقتصادی قرار گرفته است بخش‌هایی نیز به بررسی تغییرات قیمتی سکه‌ طلا و بهای ارزهای مهم در مهرماه سال‌جاری اختصاص یافته‌ است. داده‌های درج شده در این بخش، بیانگر این است که در بازار آزاد شهر تهران و در مهر ماه، به‌طور متوسط هر سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت حدودی یک میلیون و 101 هزار تومان و هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با قیمت تقریبی یک میلیون و 105 هزار تومان مورد معامله قرار گرفته‌ است. بررسی این قیمت‌ها و مقایسه آنها با قیمت‌های دوره‌های زمانی پیشین، بیانگر این است که قیمت هر سکه طرح قدیم در مهر نسبت به شهریور سال جاری در حدود 2/ 1 کمتر بوده و قیمت هر سکه طرح جدید نیز در این بازه زمانی، در حدود 1/ 1 درصد افت کرده است. البته مقایسه بهای سکه در مهر امسال در مقایسه با قیمت‌های مهر سال گذشته، از رشد قابل‌توجهی برخوردار بوده است. این اطلاعات می‌گوید بهای سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در مهرماه امسال در حدود 2/ 18 درصد بیش از قیمت آن در مهرماه سال گذشته بوده و قیمت سکه طرح جدید نیز در این‌ماه نسبت به مشابه سال قبل، در حدود 4/ 18 درصد بیشتر بوده‌ است. همچنین با استفاده از این آمار می‌توان متوسط بهای سکه در هفت ماه ابتدایی سال‌جاری را با متوسط قیمت آن در مدت مشابه سال قبل مقایسه کرد. بر این اساس می‌توان گفت متوسط بهای سکه تمام بهار طرح قدیم، حدودا یک میلیون و 70 هزار تومان و بهای سکه طرح جدید نیز، حدودا یک میلیون و 72 هزار تومان بوده‌ است. این ارقام بیانگر این است که قیمت سکه طرح قدیم به‌طور متوسط در هفت ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدودا 2/ 16 درصد و قیمت سکه طرح جدید نیز در این مدت حدودا 3/ 16 درصد بالاتر از قیمت آن در مهرماه سال گذشته بوده‌ است.
    رشد اندک بهای دلار
    اطلاعات گزارش جدید گویای این است که قیمت فروش یک دلار آمریکا در بازار آزاد تهران به‌طور متوسط در مهرماه سال 1395 حدودا 3592 تومان و قیمت یک یورو نیز به‌طور متوسط حدود 4022 تومان بوده‌ است. بر این اساس می‌توان گفت قیمت دلار در مهر امسال در مقایسه با شهریور ماه، حدودا یک درصد و در مقایسه با مهرماه سال قبل نیز حدودا 6/ 3 درصد بیشتر بوده‌ است. در مقابل قیمت یورو نیز در مهرماه امسال در مقایسه با شهریور ‌ماه حدود 4/ 0 درصد بیشتر شده و بهای آن در مقایسه با قیمت یورو در مهر 1394، حدود 2/ 2 درصد افزایش داشته است. همچنین این گزارش می‌گوید در هفت ماه نخست امسال و در بازار آزاد ارز در تهران، متوسط قیمت فروش هر دلار آمریکا حدودا 3516 تومان بوده و متوسط قیمت هر یورو نیز حدودا 3959 تومان بوده که در مقایسه با قیمت ارزها در اولین ماه پاییز سال گذشته، بهای دلار به میزان 7/ 4 درصد و قیمت یورو نیز به میزان 6/ 5 درصد افزایش داشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو