عصر بازار

بانک جهانی نسبت به گسترش عوام‌گرایی هشدار داد

عصر اعتبار- بانک جهانی در گزارشی، بحران پناهجویان، اوضاع بد اقتصادی و برکسیت را عوامل گسترش عوام گرایی یا همان «پوپولیسم» در جوامع معرفی کرده است.

بانک جهانی نسبت به گسترش عوام‌گرایی هشدار داد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس،در گزارش بانک جهانی آمده است، این عوامل در بلند مدت موانع بزرگی برسر راه رشد اقتصادی بویژه در اتحادیه اروپا و آسیا هستند.

    همچنین در گزارش بانک جهانی به عدم افزایش حقوق و دستمزدها و گسترش نابرابری های اجتماعی نیز اشاره شده است.

    بانک جهانی اعتقاد دارد ادامه داشتن مشکلات و معضلات اقتصادی در جوامع موجب می شود اعتماد مردم نسبت به احزاب سنتی سلب شود. بدین ترتیب گرایشها به سمت احزاب تندرو و پوپولیست افزایش خواهد یافت.

    اقتصاددان ارشد بانک جهانی درباره تاثیرات گسترش عوام گرایی در اروپا و آسیای مرکزی می‌گوید: «هراسی که در نتیجه انتخابات مبنی بر پیروزی احزاب عوام گرا می بینیم، منشاء آنرا باید در آشفتگی در بازار کار و عدم امنیت شغلی جستو کرد. خطر جایی است که مردم راه حلی برای مشکلات خود ندارند. تغییرات زیادی ناشی از عواملی چون جهانی شدن و تبعات آن مثل تکنولوژی نوین وجود دارد که بسیاری برای درک آن مشکل دارند. احتمالا جوامع به یک قرارداد اجتماعی جدید نیاز دارند. به رویکردی نوین برای تعامل با بازار جدید کار نیازمند هستند.»

    هانس تیمر معتقد است «هنگامی که از عدم امنیت شغلی صحبت می کنیم این به معنای آنست که قراردادهای جدید کاری نیمه وقت و موقتی گسترش یافته و تعداد قراردادهای تمام وقت و ثابت بیش از پیش کاهش یافته است. کاری که دولتها می توانند بکنند اینست که به مردم کمک کنند تا خود را با این روند وفق دهند. این به معنای آنست که سیستمهای تامین اجتماعی که تا پیش از این به شرکتهای بزرگ وابستگی داشتند اکنون باید قابل دسترس تر باشند و گسترش بیشتری پیدا کنند.»

    این اقتصاد دان ارشد بانک جهانی می‌گوید: «تجربه نشان داده حمایت گرایی مانعی برای رشد اقتصادی است. همچنین ظرفیت برای تطبیق با شرایط جدید را نیز محدود می کند. بنابراین هیچگاه پاسخ مناسبی محسوب نمی شود. برکسیت مثال خوبی است. اتفاقی که اکنون در حال رخ دادن است اینست که بخت کمی وجود دارد تا بتوان مشکلات کارکنان بیکار شده بخش صنعت را حل کرد. استراتژی که می توان در دستور کار قرار داد اینست که تلاشها باید برروی وفق دادن مردم با شکل و فرم جدید کارها معطوف شود. با بستن مرزها هیچ مشکلی حل نخواهد شد.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی