عصر بازار

اعطای تسهیلات برندسازی به شرکت‌های دانش‌بنیان

عصر اعتبار- رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اعطای تسهیلات برند سازی برای شرکت‌های دانش بنیان را از برنامه‌های این صندوق در راستای بازار سازی بین المللی دانست.

اعطای تسهیلات برندسازی به شرکت‌های دانش‌بنیان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر بهزاد سلطانی در بازدید از شرکت دانش بنیان مهندسی "رستان فن ارتباط" ،این شرکت را الگوی مناسبی از شرکت‌های دانش بنیان فعال بزرگ دانست و افزود: یکی از وظایف صندوق نوآوری و شکوفایی کمک به این نوع شرکت‌ها در زمینه برند سازی است.

    وی با اشاره به برخورد برخی از دستگاه‌ها در زمینه پابیندی که مقاد قرار دادها، اظهار کرد: بسیاری از دستگاه‌های دولتی قراردادی با شرکت‌های دانش بنیان برای انجام پروژه ای منعقد می‌کنند ولی مشاهده کردیم که نه تنها پیش پرداختی به شرکت دانش بنیان نداده‌اند بلکه از اعطای هزینه‌های قرار داد ممانعت می‌کنند. بر این اساس است که با گذشت دوره تنفس شرکت‌ها قادر به بازپرداخت اقساط خود نیستند.

    رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در عین حال از استمهال بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان برای به تعویق انداختن بازپرداخت وام‌های دریافتی خبر داد و افزود: حجم زیادی از شرکت‌ها اعلام کردند که به دلیل آنکه طرح‌ آنها به نتیجه نرسیده است، نمی‌توانند اقساط خود را پرداخت کنند و مهلت برای بازپرداخت وام را داشتند از این رو بسیاری از نهادها از صندوق درخواست استمهال از شرکت‌های  دانش بنیان را دارند.

    سلطانی با بیان اینکه پس از ایجاد شرکت‌های «خصولی» شاهد انعقاد قراردادهایی بدون پیش پرداخت هستیم، خاطر نشان کرد: بر این اساس ما به شرکت‌های دانش بنیان اعلام کردیم که قراردادهای بدون پیش پرداخت برای صندوق، اعتباری ندارد.

    رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: ما اگر مراقب این موضوعات نباشیم سرمایه صندوق مجددا به آن باز نخواهد گشت تا در اختیار سایر شرکت‌ها قرار گیرد.

    وی کم بودن میزان اعتبارات از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی را به دلیل عدم اطمینان نسبت به قرار دادهای شرکت‌های دانش بنیان با سایر دستگاه‌ها دانست و ادامه داد: ولی از سوی دیگر پروژه ای در زمینه بیوتکنولوژی داریم که تا سقف 20 میلیارد تومان برای راه اندازی خط تولید اعطا شده است.

    سلطانی به راهکارهای مناسب برای تولید محصولات  دانش بنیان اشاره کرد و یادآور شد: یکی از این راهکارها ایجاد صندوق‌های خطر پذیر است که شرکت‌های بزرگ می‌توانند با چندین شرکت کوچک و نوپا و صندوق نوآوری و شکوفایی صندوق خطر پذیر راه اندازی کنند که 49 درصد سهام از آن صندوق و 51 درصد از آن شرکت باشد تا بتوانند اقدام به تحقیق و توسعه محصول خود کنند.

    رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اعطای تسهیلات برند سازی را از دیگر اقدامات این صندوق نام برد و خاطر نشان کرد: یکی از برنامه‌های صندوق بازار سازی بین المللی برای محصولات شرکت‌های دانش بنیان است که در این زمینه درصدد اعطای برند سازی برای شرکت‌ها هستیم.

    وی تسهیلات نمونه سازی را از دیگر تسهیلات این صندوق ذکر کرد و گفت: برای توسعه محصولات دانش بنیان شرکت‌ها می‌توانند برای نمونه سازی محصولات خود از تسهیلات 4 درصدی صندوق بهره مند شوند.

    رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به ارائه پیشنهادی به هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این پیشنهاد بنا به درخواست‎های فراوان شرکت‌های دانش بنیان تدوین شده است. بر اساس این پیشنهاد شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از تسهیلات لیزینگ برای خریداران دولتی خود استفاده کنند.

    وی در خصوص جزئیات این پیشنهاد توضیح داد: با توجه به اینکه خریداران دولتی یکی از متقاضیان بزرگ و اصلی محصولات شرکت‌های دانش بنیان هستند، پیشنهادی به هیات امنای صندوق ارائه خواهد شد که در صورت تایید، شرکت‌های دانش بنیان مشروط به ارائه ضمانت نامه بانکی توسط خریدار دولتی می‌توانند از تسهیلات لیزینگ برای خریداران دولتی بهره مند شوند.

    به گفته وی خدمات لیزینگ با نرخ 9 درصد تنها مشمول دانش بنیان شرکت‌های خصوصی برای توسعه بازار محصولات، می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی