عصر بازار

روابط بانکی ایران و اوکراین گسترش می یابد

عصر اعتبار: معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به تحولات پسابرجام در روابط بانکی ایران، خاطرنشان کرد: بعد از اجرای برجام، سیستم بانکی ایران موفق شده است علاوه بر ارتقا و تعمیق سطح روابط بانکی گذشته با بانک های کشورهایی چون هند، چین، کره جنوبی، ژاپن، روسیه و ترکیه، حساب های کارگزاری در بسیاری از کشورهای اروپایی ازجمله آلمان، ایتالیا، اتریش، هلند، سوئیس و ... افتتاح کند.

روابط بانکی ایران و اوکراین گسترش می یابد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳:۰۰
  • روابط بانکی ایران و اوکراین گسترش می یابد
  • روابط بانکی ایران و اوکراین گسترش می یابد
  • روابط بانکی ایران و اوکراین گسترش می یابد

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، نشست مشترک بانکی ایران و اوکراین باحضور معاون ارزی بانک مرکزی دو کشور، نمایندگان برخی از بانک های عامل ایران و تعدادی از نمایندگان بانک های اوکراینی در بانک مرکزی برگزار شد.

معاون ارزی بانک مرکزی در این جلسه با تاکید بر عملی شدن ارتباطات بانکی بین دو کشور گفت: امیدوارم با استفاده از توانمندی های بانکی دو کشور به ویژه در شرایط پس از برجام، ضمن رفع نگرانی های و دغدغه های تجار بتوانیم با تسهیل و تسریع عملیات بانکی، حجم مبادلات ایران و اوکراین را به سطح قابل قبول ارتقا دهیم.
کامیاب درخصوص شرایط پسابرجام اظهار کرد: در شرایط جدید و پس از رفع تحریم های ثانویه، انجام هرگونه عملیات بانکی اعم از افتتاح حساب و نقل و انتقالات وجوه با ارز یورو و سایر ارزهای رایج غیر از دلار آمریکا بدون هیچگونه محدودیت و نگرانی بین بانک های ایرانی و بانک های کشورهای مختلف امکان پذیر شده است.
وی با تاکید بر گسترش روابط بانکی کارآمد برای بسط روابط تجاری و بازرگانی، گفت: با همت و تلاش مسئولین و با جلب اعتماد طرف های خارجی و به تبع آن ایجاد روابط کارگزاری، خلا روابط بانکی گذشته تا حدود بسیار زیادی جبران شده است و در حال حاضر بانک های ایران بیش از 614 رابطه کارگزاری با 230 بانک بین المللی ایجاد کرده اند.
کامیاب با اشاره به حجم مبادلات تجاری بین ایران و اوکراین گفت: طبق آمار سازمان توسعه تجارت طی ده سال گذشته منتهی به سال 2016، میانگین حجم مبادلات تجاری بین دو کشور بیش از 321 میلیون دلار در سال بوده است.
وی با طرح پیشنهاد اتصال سوییچ کارت های بانکی دو کشور گفت: افتتاح حساب بانک های مرکزی دو کشور نزد یکدیگر برای سهولت ارتباطات بانکی می تواند راه گشا باشد و کانال های بانکی برای پرداخت دو کشور را تقویت کند. همچنین استفاده ار ارزهای ملی در قالب توافقنامه ترتیبات بانکی BPA از راه های تسهیل مبادلات تجاری بین ایران و اوکراین است.
کامیاب افزود: تسهیل نقل و انتقال وجوه بین بانک های دو کشور از طریق افتتاح حساب نزد کارگزاران مشترک، حمایت از بانک های دو کشور برای تاسیس شعبه، بانک مستقل و یا دفتر نمایندگی، بررسی امکان برقراری و تخصیص خطوط اعتباری و تبادل تجربیات در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم می تواند از دیگر زمینه های همکاری بین دو کشور باشد.

هیچگونه محدویتی برای روابط بانکی با ایران نداریم
اولگ چوری، معاون بانک مرکزی اوکراین نیز در این جلسه با اشاره به مصوبات هیئت وزیران این کشور درخصوص مبادلات بانکی با ایران گفت: براساس مصوبات هیئت وزیران اوکراین در حال حاضر هیچگونه محدودیتی برای برقراری روابط کارگزاری با بانک های ایرانی وجود ندارد.

معاون بانک مرکزی اوکراین با ابراز خرسندی از تعلیق نام ایران در فهرست کشورهای اقدام متقابل FATF تصریح کرد: این موضوع زمینه تسهیل روابط را بیش از پیش فراهم می کند و نگرانی های قبلی درخصوص موارد مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در ایران را رفع کرده است.
چوری افزود: اقدامات ایران در زمینه انطباق مقررات جاری داخل کشورش با مقررات بین المللی، تحسین برانگیز است.
وی درخصوص تبادل تجربیات بانکی بین دو کشور گفت: ارزیابی بین المللی از موسسات مالی بسیار مهم است و ما در این باره می توانیم با ایران، تبادل اطلاعات و تجربیات داشته باشیم. همچنین امیدواریم روابط تمام عیار بین بانکی در تمامی زمینه ها ازجمله مبارزه با پولشویی بین دو کشور برقرار شود.
همچنین در این جلسه وضعیت اجرای قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در ایران پس از برجام برای طرف مقابل تشریح شد.

در پایان جلسه نیز یادداشت تفاهم بانکی بین ایران و اوکراین به امضای معاون ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و معاون بانک مرکزی کشور اوکراین رسید.

برچسب ها
پورسعید خلیلی