عصر بازار

ایمانی راد:

آرایش جدید در بازارهاى جهانى

عصر اعتبار- یک تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل گفت: «بعید است که در زمان ترامپ اقتصاد جهانى راه بیفتد و موجب بالا رفتن قیمت مواداولیه شود، در نتیجه کشورهایى که صادر‌کننده مواد اولیه هستند، ارزشان ضعیف‌تر می‌شود.»

آرایش جدید در بازارهاى جهانى
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، مرتضی ایمانی‌راد در پاسخ به این پرسش که روی کار آمدن رییس‌جمهور جدید آمریکا، تا چه اندازه روی اقتصاد دنیا تاثیر می‌گذارد؟ اظهار داشت: «جریان‌هاى ساختارى و پایدارى در اقتصاد و سیاست جهان در حال شکل‌گیرى است که ترامپ نیز معلول این تحولات است. بنابراین در اساس باید جریان راست را مدنظر قرار دهیم.»

    وی افزود: «این جریان هم پوپولیست است، هم مخالف جهانى شدن است، در نقاط مشخصى با رقابت و بازار آزاد مخالفت دارد، دشمن درست کردن و از منافع ملى دفاع کردن سیاست محورى خارجى آنها است، از طبقات پایین دفاع می‌کنند و آنها ابزارهاى قدرتمند سیاسى‌شان است، در میان مرزهاى ملى قادر به آشتى ملى نیستند و بنابراین تضادهاى درونى را بیشتر می‌کنند، با موج مهاجرین به شدت مخالفند و گاهى هم از وضع تعرفه‌هاى حمایتى دفاع می‌کنند.»

    این تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل تصریح کرد: «اگر این شرایط را در نظر بگیریم، روى کار آمدن ترامپ این روندها را هم در آمریکا و هم در کشورهاى جهان تقویت می‌کند و بنابراین ما مواجه با نوسانات سیاسى و اقتصادى مواجه خواهیم بود و در این نوسانات کشورهاى متعددى لطمه خواهند خورد.»

    ایمانی‌راد ادامه داد: «از همه بیشتر، یکى چین است که به نظر می‌رسد خصومت‌هاى ارزى‌اش با آمریکا بیشتر می‌شود و دیگرى اروپا است که با سقوط احتمالى یورو ممکن است بسیار شکننده شود و احتمال زیادى دارد که اروپاى متحد دچار از هم‌گسیختگى شود.»

    وی متذکر شد: «بر این اساس، اگر تنها یک کشور دیگر از اروپا جدا شود، شرایط براى به‌هم خوردن این اتحادیه فراهم می‌شود که البته این بحث یک‌سال و دو سال نیست، بلکه سال‌هاى زیادى طول می‌کشد که این اتفاق بیفتد. ولى وقتى روند شروع به شکل‌گیرى می‌کند، به سرعت بازارهاى مالى تحت تاثیر قرار می‌گیرند.»

    این تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل گفت: «در شکل نهایى ما ممکن است مواجه با یک آرایش جدید در بازارهاى جهانى شویم که داراى احتمال ضعیفى هم نیست.»

    ایمانی‌راد افزود: «آنچه که در کوتاه‌مدت می‌توان گفت، این است که از نوسانات شدید بازارهاى مالى، که بسیار محتمل است، ین و دلار سود می‌برند و قوى می‌شوند، هر چند که ین وقتى قوى می‌شود، بر عکس اقتصاد ژاپن را ضعیف‌تر می‌کند. ولى در مقابل این قدرت‌گیرى ارزهاى مقابل مثل پوند، یورو، ارزهاى کالا پایه همانند دلار کانادا، استرالیا و نیوزیلند ضعیف‌تر می‌شوند.»

    وی خاطرنشان کرد: «بعید است که در زمان ترامپ اقتصاد جهانى راه بیفتد و موجب بالا رفتن قیمت مواداولیه شود، در نتیجه کشورهایى که صادر‌کننده مواد اولیه هستند، ارزشان ضعیف‌تر می‌شود. کشورهاى نوظهور هم تحت فشار خواهند بود و خاورمیانه هم با توجه به بالا نرفتن قیمت نفت به همراه نوسانات سیاسى و نظامى در منطقه، از التهاب بیشترى برخوردار خواهند بود.

    این تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل متذکر شد: «یک نکته را در انتها توضیح دهم و آن این است که صحبت براى چشم‌انداز‌ها خیلى زود است. حرکات و مواضع آتى ترامپ بسیار مهم است. ارتباطش با فدرال رزرو بسیار تعیین‌کننده است. در نتیجه الان خیلى زود است که نتیجه‌گیرى کنیم و لازم است حداقل سه ماه کار ترامپ را در اختیار داشته باشیم.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو