عصر بازار

ورود بانک ملی بر آلودگی هوا

ضرورت توجه شبکه بانکی کشور به سیاست‌های کلی محیط زیست

عصر اعتبار- رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری همه طرح‌ها باید پیوست زیست محیطی داشته باشند، گفت: اگر شبکه بانکی کشور در ارائه تسهیلات به این مهم توجه کنند، دیگر شاهد اجرای طرح‌های مخرب محیط زیست در کشور نخواهیم نبود.

ضرورت توجه شبکه بانکی کشور به سیاست‌های کلی محیط زیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین سازمان حفاظت محیط زیست و بانک ملی با اشاره به اینکه بانک ملی سابقه خوبی در اقدامات زیست محیطی دارد، گفت: تصویر مربوط به اسکناس‌هایی که به شکل برگ های سبز و با یک نوار مربوط به بانک ملی بود، در ذهن من هنوز باقی مانده است. این تصویر نشان‌دهنده اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی است. همچنین نشان می‌دهد که ثروت ملی ما طبیعت ماست و اگر به آن توجه نداشته باشیم، مسائل و مشکلات بسیاری برای ما ایجاد می‌شود.

    وی با بیان اینکه در دولت یازدهم سیستم بانک کشور در راستای پیشبرد برنامه‌های محیط زیست گام‌های خوبی برداشته است، اظهار کرد: برای مثال بانک ملت، بیمه پلنگ ایرانی را برعهده گرفت. همچنین بانک تجارت بخش مهمی از فعالیت‌های رسانه ای خود را به حوزه محیط زیست اختصاص داده است و بانک پاسارگاد اخیرا جشنواره فیلم‌های صدثانیه‌ای را که یک فصل آن مربوط به محیط زیست بود مورد حمایت مالی قرار داد. علاوه بر این، بانک اقتصاد نوین، بانک شهر و بانک کشاورزی در حوزه محیط زیست فعالیت‌های مهمی داشته‌اند و همکاری خوبی با این بانک‌ها داریم.

    رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه سازمان محیط زیست با بانک مرکزی در راستای ثبت شدن سیستم و شبکه بانکی کشور است، افزود: حذف کاغذ از جمله اقدامات ارزشمندی است که توسط سیستم بانک کشور اتفاق می‌افتد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بانکداری الکترونیکی تا چه حد به کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.  همچنین تلاش‌های ارزشمند به منظور مدیریت مصرف انرژی از طرف سیستم بانکی کشور صورت گرفته است که این موضوع نشان‌دهنده مسوولیت اجتماعی نظام بانکی کشور است.

    ابتکار اظهار کرد: با تاکیداتی که رییس جمهور بر محیط زیست داشته و توجه ویژه‌ای که بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری به محیط زیست صورت گرفت و باعث شد توجه ملی نسبت به این مساله ایجاد شود، همراهی سیستم بانکی کشور نیز جای قدردانی ویژه دارد.

    وی با اشاره به اینکه خوشحالیم که به طور خاص با بانک ملی وارد فصل نوین همکاری شده‌ایم، گفت: علاوه بر مساله ثبت شدن فرآیند بانکداری، مساله تسهیلات بانکی و جهت‌گیری‌ها و اولویت‌بندی‌های این موضوع بسیار مهم است. پس ارائه تسهیلات باید مبتنی بر الزامات زیست محیطی باشد. با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری همه طرح‌ها باید پیوست زیست‌محیطی داشته باشند و اگر بانک‌ها به این مساله توجه کنند، دیگر شاهد اجرای طرح‌های مخرب محیط زیست نخواهیم بود و دیگر صنایع دسته چندم یک کشور خارجی در کشور ما به تولید نخواهد رسید.

    رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بعد از انعقاد تفاهم‌نامه با بانک مرکزی کارگروه مشترکی بین سازمان محیط زیست و بانک مرکزی بحث رتبه‌بندی سبز بانک‌ها مطرح شده است، افزود: سعی داریم براساس شاخص‌ها رتبه‌بندی سبز بانک‌ها صورت گیرد. علاوه بر اینها در شبکه مالی جهانی امروزه چندین کار در سطح بین‌المللی در حال انجام است. برای مثال تأمین اعتبار صدمیلیاردی شبکه‌های جهانی طی اجرای توافق‌نامه پاریس به جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای از جمله اقدامات مالی بین‌المللی است که بسیار مثبت ارزیابی می‌شود. بنابراین لازم است در کشور ما نیز نظامات بانکی، خود را منطبق با این استانداردهای جهانی کنند.

    ابتکار با اشاره به اینکه علاوه بر ثبت شدن فرآیندهای بانکی و ارائه تسهیلات به مشاغل سبز باید به بحث فرهنگ‌سازی توسط بانک‌ها نیز توجه داشته باشیم گفت: خوب است که بانک‌ها در کنار تبلیغات خود یا حتی در ضمن تبلیغات، پیام‌های زیست محیطی آموزش و تلنگر و فرهنگ‌سازی در حوزه محیط زیست داشته باشند تا بتوانند یک رفتار صحیح در محیط زیست را به شهروندان آموزش دهند.

    وی افزود: بانکی مثل تجارت حامی مالی آخرین استارتاپ و کسب و کارهای سبز است، یا بانکی مثل پاسارگاد که به طور کامل یک جشنواره فیلم را مورد حمایت مالی قرار می‌دهد، البته این بانک‌ها در حوزه آموزش و فعالیت‌های رسانه‌ای نیز می‌توانند فعال باشند. این بخشی از مسوولیت اجتماعی بانک‌ها است تا در حفظ محیط زیست برای نسل‌های آینده نقش‌آفرینی کنند.

    رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه علاوه بر هدف‌گذاری ملی، هدف‌گذاری جهانی با عنوان اهداف توسعه پایدار وجود دارد، گفت: اهداف توسعه پایدار در 17 محور در دستور کار جهان برای 15 سال آینده قرار گرفته است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم بانک ملی به عنوان یک بانک فراگیر و ریشه‌دار بحث اهداف توسعه پایدار را در دستور کار خود قرار دهد. علاوه بر این در ارتباط با آلودگی هوا بانک ملی می‌تواند وارد کار شود. برنامه یک ساله مقابله با آلودگی هوا، هوای تهران آماده است. کار تا جایی پیش رفته ولی به دلیل برخی ملاحظات پیشرفت مطلوبی صورت نگرفته است و به غیر از بحث تاکسی‌ها که تا جایی پیش رفته، هنوز در بخش نوسازی ناوگان اتوبوس‌ها و تعیین تکلیف مینی‌بوس‌های فرسوده اتفاق مهمی نیفتاده است، بنابراین علاقه‌مندیم همه بانک‌ها از جمله بانک ملی به این حوزه ورود کنند.

    ابتکار با تاکید بر اینکه همه مطالعات منوط به مقابله با آلودگی هوا در برش یک ساله صورت گرفته است، افزود: در حال حاضر آمادگی این را داریم که با بانک‌ها وارد مذاکره اجرایی در ارتباط با نحوه تامین تسهیلات شویم. دولت نیز جهت‌گیری و حمایت جدی از خودروهای هیبریدی و برقی دارد و در کلانشهرهایی چون تهران لازم است که اتوبوس‌ها به سمت اتوبوس‌های گازسوز و برقی حرکت کنند.

    رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر رویکرد مثبتی در شبکه بانکی کشور در ارتباط با محیط زیست ایجاد شده است، گفت: امیدواریم عملیاتی شدن تفاهم‌نامه‌ای که امروز بین سازمان محیط زیست و بانک ملی منعقد می‌شود، به سرعت اتفاق بیفتد و بتوانیم در فرصت کوتاه به مردم گزارشی ارائه دهیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو