عصر بازار

۳ میلیارد دلار بیمه برای عریض ترین پل معلق جهان

عصر اعتبار- پل یاووز سلطان سلیم که در چارچوب پروژه احداث بزرگراه شمالی مرمره راه ‌اندازی شده است، سومین مسیر اتصال بخش بزرگ آسیایی ترکیه به اروپا به شمار می رود.

۳ میلیارد دلار بیمه برای عریض ترین پل معلق جهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از صنعت بیمه، دولت ترکیه برای سومین پل عظیم بر روی تنگه بسفر استانبول به نام "یاووز سلطان سلیم" بیمه‌ای به ارزش سه میلیارد دلار خریداری کرد.

    پل یاووز سلطان سلیم، عریض ترین پل جهان که در تنگه بسفر ساخته شد، با حضور تعداد زیادی از دولتمردان ترکیه، از جمله رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور و برخی رهبران جهان دو ماه پیش گشایش یافت؛ این پل اکنون حدود سه میلیارد دلار ارزش بیمه ای دارد.
    نخست وزیر ترکیه نیز در مراسم افتتاحیه این پل گفت: پل یاووز سلطان سلیم پل ارتباطی بین شرق و غرب است و از این پل نه تنها ساکنان استانبول بهره می‌برند، بلکه همه مسافران، از لندن تا چین بر مسیر راه ابریشم از آن استفاده خواهند کرد.

    طبق این گزارش، دولت آنکارا برای سومین پل خود در استانبول که بزرگترین پل معلق جهان نیز است بیمه ای به ارزش سه میلیارد دلار خریداری کرده است.

    این بیمه از سوی دولت ترکیه از گروه "جاردین لویدز تامپسون" شاخه ای ترکیه ای این بیمه گر بریتانیایی خریداری شده است. به گفته مقامات این شرکت،‌بیمه نامه خریداری شده، گردشگران را نیز در بر می گیرد.

    پل یاووز سلطان سلیم که در چارچوب پروژه احداث بزرگراه شمالی مرمره راه ‌اندازی شده است، سومین مسیر اتصال بخش بزرگ آسیایی ترکیه به اروپا به شمار می رود.

    عریض‌ ترین پل معلق جهان، سومین پل عظیم تنگه بُسفر در استانبول و دارای 10 باند تردد، شامل 8 باند برای خودروها و 2 باند برای قطار است. ارتفاع پایه‌ های «سومین مروارید» استانبول 322 و عرض آن‌ 59 متر است. پایه سمت آسیایی پل در محله "پویرازکوی" منطقه "بی ‌کوز" و پایه اروپایی آن در محله "غریبچه" منطقه "ساری ‌یر" کلانشهر استانبول قرار دارد. ارتفاع پایه ‌های سومین مروارید تنگه بسفر از سطح دریا 332 متر است.

    هر قسمت از اجزای سطح این پل 870 تن وزن دارد. طول پل کلا 2164 متر است که 1408 متر آن بر فراز آب قرار دارد. همچنین طولانی ترین پل جهان است که خط آهن از روی عبور می ‌کند.

    برای پروژه پل یاووز سلطان سلیم سه میلیارد دلار هزینه شده و اجرای آن برعهده بخش خصوصی بوده است. بهره برداری از این پل باعث ایجاد سهولت در تردد خودروها و کاهش بار ترافیکی پروژه‌های بزرگ کانال استانبول و فرودگاه سوم استانبول خواهد شد. پیش‌ بینی می شود از این پل جدید استانبول روزانه 135 هزار خودرو عبور کنند.

    هزینه عبور از این پل برای وسائل نقلیه ‌ای که از بخش اروپایی استانبول به بخش آسیایی می‌‌روند، 9.9 لیر ترکیه برای خودروهای سبک 9.90 لیره ترکی و 13.20 لیر ترکیه برای کامیون ها تعیین شده است، اما عبور از بخش آسیایی به بخش اروپایی مجانی است.

    نرخ تردد از بزرگراه و مسیرهای مربوط به پل مذکور همچنین برای هر کیلومتر، 8 سنت مشخص شده و تا دوم ژانویه 2017 ثابت خواهد بود. عبور از این پل که به منظور حل مشکل ترافیک و تردد آسان بین بخش آسیایی و اروپایی استانبول طی 27 ماه ساخته شده است، برای وسائل نقلیه سنگین اجباری خواهد بود.

    احداث این پل با انتقاد‌ها و اعتراض ‌هایی نیز روبه رو شد، انجمن ‌ها و موسسه ‌های محیط زیستی معتقدند، ساخت پل یاووز سلطان سلیم به محیط زیست منطقه آسیب بزرگی زده است چرا که برای ساخت آن درختان جنگل‌ های شمالی استانبول قطع شدند و این می ‌تواند آسیب محیط زیستی بزرگی ایجاد کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو