عصر بازار

سامانه معاملات بازار سرمایه ایران در تراز جهانی

عصر اعتبار- سامانه معاملات بازار سرمایه ایران به سمت تراز جهانی در حال حرکت است.

سامانه معاملات بازار سرمایه ایران در تراز جهانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از صدا و سیما، گفت : 10 سال پیش، پایگاه داده ها و نرم افزار معاملاتی بازار سرمایه ایران طی یک مناقصه بین المللی از شرکت آتوس خریداری شد، اما تحریم های غرب علیه ایران، همکاری ما و این شرکت فرانسوی را متوقف کرد.

    عضو هیئت مدیره سازمان بورس با تاکید بر اینکه سامانه معاملاتی بازار سرمایه برغم مشکلات موجود، با همت و غیرت همکاران فنی سازمان بورس، نه تنها فعال ماند بلکه در بعضی از بازارها توسعه نیز یافت، گفت: در ده سال گذشته کارشناسان فنی ما تلاش گسترده ای برای بهنگام سازی و عملکرد صحیح پایگاه داده ها و نرم افزار معاملاتی بازار سرمایه انجام دادند.

    وی تصریح کرد : اما بخشی از سامانه معاملاتی بازار سرمایه قابلیت توسعه نداشت، بنابراین مذاکرات با "آتوس" پس از برجام آغاز شد و این شرکت ضمن عذرخواهی رسمی از سازمان بورس به دلیل عملکرد گذشته، پذیرفت غیبت 10 ساله خود را جبران و سامانه معاملاتی بازار سرمایه را به روز رسانی کند.
    معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در نهایت مذاکرات صورت گرفته با شرکت آتوس به امضای تفاهمنامه بهنگام سازی پایگاه داده ها و نرم افزار معاملاتی بازار سرمایه ایران منجر شد ، گفت : از آخرین نسخه سامانه معاملاتی شرکت آتوس در بورس استفاده خواهد شد.

    سید احمد عراقچی با تاکید بر اینکه مهمترین محصول این بهنگام سازی افزایش پایداری سامانه معاملات بازار سرمایه است، گفت: قطع شدن سامانه و بسیاری از مشکلات چند سال گذشته که به روند داد و ستد بازار آسیب می زد ، در نسخه جدید کم رنگ می شود.

    معاون اجرایی سازمان بورس گفت : هرچند اشکالات فنی، بخشی از ذات فعالیت های مبتنی بر آی تی است و همواره این سیستم ها با اختلال روبرو هستند، اما با اجرای این تفاهمنامه ثبات به سامانه جدید باز می گردد و مشکلات متناوب کاهش محسوس خواهد داشت.

    عضو هیئت مدیره سازمان بورس با بیان اینکه در این مرحله نسخه فعلی به روز رسانی می شود و تغییری در کاربری ایجاد نخواهد شد، تاکید کرد: در نسخه جدید، عملکرد بهینه می شود و سرعت افزایش می یابد ، اما کاربران در ظاهر تغییری نخواهند دید و در واقع ثبات، پایداری و سرعت سامانه افزایش خواهد داشت.

    سید احمد عراقچی ، استقلال بیشتر و همچنین افزایش ابتکار عمل بورس ها در حوزه "آی تی" را یکی از مهمترین عوامل امضای این تفاهمنامه دانست و گفت: بورس های مهم دنیا در حوزه آی تی از ابتکار عمل برخوردارند و ما هم با امضای این تفاهم نامه در این مسیر حرکت خواهیم کرد.

    عضو هیئت مدیره سازمان بورس افزود: پس از اتمام این پروژه نقش بورس ها در مدیریت سامانه معاملاتی افزایش خواهد داشت و اجرای این پروژه طی ده روز آینده آغاز می شود.
    معاون اجرایی سازمان بورس اظهار داشت: این سازمان با تمام توان تلاش خواهد کرد تا ریسک های ناشی از اجرای این پروژه کاملا برطرف شود و نسخه جدید، از کارآمدی لازم برخوردار باشد و ابراز امیدواری کرد در نیمه اول سال آینده شاهد نهایی شدن این پروژه باشیم.
    پشتیبانی سه ساله آتوس

    مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، زمان 6 تا 8 ماهه برای به روز رسانی سامانه معاملاتی بورس را بی نظیر دانست .

    حسن قالیباف اصل هم به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) گفت: از آنجا که بازار سرمایه ما با شرکت فرانسوی آتوس تجربه قبلی در نصب سامانه معاملاتی بورس ایران را داشت و زمان بسیار زیادی صرف بررسی ها و نصب سامانه اولیه شده بود، در سیستم جدید این به روزرسانی با سرعت بسیار بالا انجام می شود که رکوردی تازه به حساب می آید.

    مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران همچنین از پشتیبانی سه ساله شرکت فرانسوی اتوس از سامانه معاملاتی بورس ایران خبر داد و گفت: بعد از آنکه آتوس سیستم قبلی را نصب کرده بود، بحث تحریم ها مطرح شد و نتوانست در مراحل بعدی این سیستم را پشتیبانی کند ولی در قرارداد جدید متعهد شده است که سه سال از سیستم پشتیبانی کند و در جاهایی که مشکلی وجود داشته باشد آن را برطرف کند .

    قالیباف اصل افزود: سامانه معاملاتی که تاکنون ما در بازار استفاده کرده ایم ، نسخه  2005 بوده است اما در قراردادی که به تازگی با شرکت اتوس امضا کردیم، نسخه 2015 این سیستم را خواهیم آورد که در مسقط هم فعال است.

    وی ادامه داد: البته سیستم قبلی هم سیستم استانداردی بود که در دنیا استفاده می شد اما گاهی به دلیل حجم بالای سفارش ها فشارهایی به سیستم وارد می آمد، نقص های نرم افزاری باعث بروز برخی مشکلات می شد و سیستم کند عمل می کرد.

    به گفته مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، در سیستم جدید، نقص های نرم افزاری سیستم قبلی کاملا برطرف شده و سرعت آن بسیار ارتقا یافته است .

    وی همچنین اظهار داشت: این پروژه، پایداری سامانه معاملات را به دنبال خواهد داشت و داد و ستدها در بورس را تسهیل و تسریع می کند .

    قالیباف اصل اطمینان داد: سیستم جدید، به ویژه در معاملات آنلاین که سفارش های زیادی در شروع معاملات اتفاق می افتد، مشکلات قبلی را برطرف خواهد کرد.

    یادآور می شود هفته گذشته همزمان با سفر دوم کارشناسان شرکت آتوس به ایران، تفاهم نامه بروز رسانی پایگاه داده‌ها و نرم افزار معاملاتی بازار سرمایه ایران بین ارکان سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت آتوس امضا شد.

    این شرکت فناوری اطلاعات فرانسوی پس از شرکت IBM GLOBAL ، دومین شرکت فناوری اطلاعات اروپاست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی