عصر بازار

حمایت ۵۸۵ میلیارد دلاری اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از بخش کشاورزی

عصر اعتبار- رییس موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی گفت: اختصاص ۵۸۵ میلیارد دلار برای حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، به دلیل تحولات بازار مانند تحرک در قیمت جهانی محصولات کشاورزی و نرخ ارز رخ داد.

حمایت ۵۸۵ میلیارد دلاری اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از بخش کشاورزی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، سیدحسن کاظمی افزود: این میزان اعتبار در سال های 2015- 2013 میلادی به طور سالیانه اختصاص یافته که بالاترین سطح پس از سال 2006 میلادی است. همچنین این کشورها 87 میلیارد دلار نیز در زمینه حمایت از خدمات عمومی بخش کشاورزی هزینه کرده اند.
    به گزارش ایرنا، 43 کشور عضو در سازمان بین المللی توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) به اصول اقتصاد آزاد و دموکراتیک متعهدند.
    این سازمان در سال 1948 با نام سازمان همکاری اقتصادی اروپا برای بازسازی کشورهای اروپایی بعد از جنگ جهانی دوم با کمک آمریکا تاسیس شد.
    در سال‌های بعد اعضای غیر اروپایی نیز به این سازمان پیوستند و نام آن در دسامبر سال 1960 میلادی به سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه تغییر کرد.
    مقر این سازمان در شهر پاریس قرار دارد.
    رییس موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی تاکید کرد سهم پرداخت ها به کشاورزان از ارزش تولید در گروه کشورهای عضو این سازمان 60 درصد برآورد شده است و سیاست های کشاورزی در این گروه از کشورها در اغلب موارد، موجب اعمال مالیات بر مصرف کنندگان مواد غذایی شده، هر چند میزان آن در این کشورها بین یک تا 40 درصد متفاوت است.
    رییس موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی تصریح کرد: با توجه به لزوم فراهم سازی شرایط مناسب اقلیم و آب و خاک برای تولید مواد غذایی، رویکرد سیاستی در این گروه از کشورها بر حمایت از تولید کنندگان کشاورزی تاکید دارد.
    کاظمی گفت: چین از خود کفایی 95 درصدی گندم و برنج حمایت می کند و روسیه طرح خودکفایی غلات، شکر، روغن گیاهی، گوشت، شیر، پنیر و محصولات آبزی را در سطح 80 تا 95 درصد تعیین کرده است.
    به گفته وی، اندونزی دستیابی به خودکفایی در تولید برنج، ذرت، سویا، شکر، گوشت گاو را هدفگذاری کرده است و نروژ، سوییس، کره جنوبی، ایسلند و ژاپن همچنان به حمایت از کشاورزان در سطوحی نزدیک به 50 درصد دریافتی ناخالص کشاورزان ادامه می دهند.
    کاظمی میزان حمایت ترکیه از بخش کشاورزی را بالاتر از میانگین های حمایت کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی عنوان کرد و افزود: کره جنوبی به طور تقریبی سه برابر بیشتر از میانگین اعضا،‌ از تولیدکنندگان بخش کشاورزی خود حمایت می کند.
    وی یادآور شد: در آمریکا افزون بر تولیدکننده، از مصرف کنندگان مواد غذایی نیز از طریق برنامه کمک غذایی تکمیلی و سایر برنامه های کمک غذایی حمایت می شود.
    کاظمی اضافه کرد:حمایت کشورهای عضو از تولیدکنندگان مواد غذایی و بخش کشاورزی نشان می دهد به موازات پیشرفت های صنعتی و راهبری اقتصاد آزاد و عضویت در سازمان جهانی تجارت (WTO)، موضوع حمایت از بخش کشاورزی مغفول نمانده است و با اتخاذ سیاست های هدفمند و اثربخش، پایداری تولید و منابع پایه و ایجاد انگیزه مضاعف با جدیت در دستور کار دولت ها قرار دارد.
    35 کشور شمال و جنوب آمریکا، منطقه آسیا- پاسفیک و اقتصادهای نوظهور مانند ترکیه، شیلی و مکزیک با هدف هم افزایی در توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی در قالب سازمان همکاری و توسعه اقتصادی فعالیت می کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی