عصر بازار

رایزنی برای ارتباط بانکی;

سفر نخستین هیات بلندپایه اقتصادی نیوزیلند به ایران پس از برجام

عصر اعتبار- 'جلال الدین نمینی میانجی' سفیر ایران در نیوزیلند روز سه شنبه در آستانه سفر 'تد مک کلی' وزیر تجارت نیوزیلند به تهران در صدر یک هیات اقتصادی، اعلام کرد که علاوه بر روابط رو به رشد اقتصادی، روابط سیاسی دو کشور نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

سفر نخستین هیات بلندپایه اقتصادی نیوزیلند به ایران پس از برجام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، سفیر ایران  اعلام کرد وزیر تجارت نیوزیلند به همراه هیاتی از بخش خصوصی این کشور اوایل هفته آینده به کشورمان سفر کرده و با مقامات جمهوری اسلامی ایران شیوه های توسعه و تعمیق روابط اقتصادی دو جانبه را مورد بررسی قرار می دهد.
    وی گفت: این نخستین هیات بلندپایه اقتصادی نیوزیلند است که پس از توافق برجام و لغو تحریم ها عازم کشورمان می شود.
    وزیر تجارت نیوزیلند در حال حاضر در اروپا به سر می برد و پس از پایان این سفر عازم جمهوری اسلامی ایران می شود.
    بلندپایه ترین دیپلمات ایران در نیوزیلند، گفت که بخش خصوصی همراه وزیر تجارت نیوزیلند در سفر به ایران در حوزه های الکترونیک، ارتباطات، لبنیات، مواد غذایی دریایی و گوشتی، فناوری های کشاورزی، حفاری های صنعتی، فناوری ساخت بناهای مقاوم در برابر زلزله و امور علمی- تحقیقاتی فعال هستند و انتظار می رود جلسات آنها با اعضای اتاق بازرگانی کشورمان منجر به کشف زمینه های جدید برای همکاری های اقتصادی دو کشور شده و به ویژه در حوزه جلب سرمایه و فناوری از نیوزیلند موثر واقع شود.
    شرکت 'زسپری' نیوزیلند که برند جهانی در زمینه میوه 'کیوی' است اخیرا توانست توافقاتی در خصوص خرید، درجه بندی و دسته بندی (سورتینگ) و صادرات کیوی باغداران مازندرانی بعمل آورد.
    احتمال دارد این توافق منجر به توسعه همکاری ها با شرکت 'زسپری' و انتقال فناوری تولید کیوی طلایی از نیوزیلند به استان مازندران شود.
    'زسپری' نخستین شرکت نیوزیلندی است که تمایل خود را نسبت به فعالیت و سرمایه گذاری در حوزه صادرات کشورمان نشان داده است.
    سفیر ایران در نیوزیلند در ادامه با تاکید بر اینکه دو کشور در زمینه صنعتی و فناوری همکاری های خوبی در گذشته داشته اند، گفت که همکاری نیوزیلند با سازمان انرژی های نو وزارت نیرو برای تولید انرژی از طریق 'ژئوترمال' (زمین گرمایی) نمونه ای از این همکاری ها است. این همکاری تحت عنوان پروژه 'مشکین شهر' دارای 5 مرحله بود که 2 مرحله آن با همکاری طرف نیوزیلندی انجام و بقیه نیز توسط متخصصین کشورمان تکمیل شده است.
    نمینی گفت: اطلاعاتی که من دارم حاکیست طرف ایرانی از حسن انجام کار و فناوری طرف نیوزیلندی در مدت همکاری رضایت کامل داشته است. از دیگر پروژه های مهم صنعتی می توان به پروژه ایجاد ایستگاه های 'سی.ان.جی' شاره کرد که بین شرکت 'اینترمک' نیوزیلند و سازمان بهینه سازی سوخت در گذشته انجام شده است.
    وی در مورد میزان تجارت دو جانبه دو کشور در گذشته، گفت: به علت تحریم های غرب، میزان تجارت ایران و نیوزیلند به 90 میلیون دلار در سال گذشته کاهش یافت، ولی اکنون تحرکی در آن ایجاد شده و طبق آمارهای منتشره، این رقم به 174 میلیون دلار رسیده است.
    سفیر ایران در نیوزیلندابراز اطمینان کرد که سفر وزیر تجارت نیوزیلند و هیات بخش خصوصی همراه وی به تهران موجب توسعه و تعمیق هر چه بیشتر مناسبات اقتصادی دو کشور در سال 1396 و ایجاد تنوع در آن خواهد شد.
    صادرات نیوزیلند به ایران شامل مواد لبنی، شیر خشک، فرآورده های دریایی و پشم می باشد که بعضا بخشی از آنها مجددا به کشورهای همسایه صادر می شود.
    واردات نیوزیلند از ایران نیز شامل خرما، پسته، انجیر، فرش، تابلو فرش و پولیمر است، اما پیش از این نفت نیز جزو صادرات ایران به نیوزیلند بود.
    نمینی میانجی در ادامه در خصوص مناسبات بانکی و مالی ایران و نیوزیلند برای تسهیل مناسبات اقتصادی، گفت: ایجاد ارتباط بانکی بین دو کشور از دیگر مسائلی است که در این سفر مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.
    وی مساله برقراری ارتباط بانکی را دارای حائز اهمیت ویژه دانست و گفت: عدم وجود چنین ارتباطی موجب افزایش هزینه در روابط اقتصادی دو کشور شده و توان رقابت شرکت های نیوزیلندی با سایر شرکت ها در کار با ایران را تقلیل می دهد.
    'ابراهیم رحیم پور' معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان 19 آبان در سفر به ولینگتون و در نشست با نمایندگان 4 بانک بین المللی مهم نیوزیلند و انجمن بانکداران این کشور، پیشرفت های بعمل آمده در زمینه حل مساله ارتباط بانک های ایرانی با بانک های بین المللی را تشریح کرد.
    مراکز مدیریتی بانک های بین المللی فعال در نیوزیلند عمدتا در استرالیا قرار دارند و کارشناسان امور بانکی معتقدند هرگونه گشایش در ارتباط بانکی با نیوزیلند تاثیرات تعیین کننده بر حل این مشکل با استرالیا خواهد گذاشت.
    بلندپایه ترین دیپلمات ایران در نیوزیلند در ادامه در مورد مناسبات دو جانبه در دیگر بخش ها، گفت: علاوه بر روابط رو به رشد اقتصادی، روابط سیاسی دو کشور نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد.
    وی به دیدار اسفند ماه گذشته 'محمد جوادظریف' وزیر امور خارجه کشورمان به ولینگتون و سفر 'موری مک کالی' وزیر امور خارجه نیوزیلند به ایران در سال جاری میلادی اشاره کرد و آن را مهمترین تحولات در روابط دو کشور در یک سال گذشته دانست.
    نمینی میانجی گفت: نیوزیلند همواره از حل موضوع هسته ای از طریق دیپلماتیک حمایت فعال کرده و 'موری مک کال' شخصا برای ریاست جلسه 20 جولای 2015 شورای امنیت در مورد برجام به نیویورک سفر کرد.
    وی گفت: این جلسه منجر به تایید برجام و صدور قطعنامه 2231 به اتفاق آرا شد که قطعنامه ای بی سابقه و منحصر بفرد بود، به گونه ای که برای نخستین بار در تاریخ سازمان ملل شاهد لغو یکجا و فوری تمامی قطعنامه های تحریمی آن شورا علیه یک کشور طی یک نشست کوتاه بودیم.
    روابط دیپلماتیک ایران و نیوزیلند سال 1353 برقرار شد و نیوزیلند نخستین سفارت خود در خاورمیانه را سال 1975 در تهران افتتاح کرد.
    سفارت کشورمان در ولینگتون نیز سال 1367 تاسیس شد. روابط ایران و نیوزیلند همواره دوستانه بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو