عصر بازار

رد ادعای افزایش نرخ دلاربرای رفع کسری بودجه دولت

عصر اعتبار- مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور برخی ادعاها مبنی بر افزایش نرخ دلار در بازار غیررسمی را برای رفع کسری بودجه دولت رد کرد و گفت: سقف درآمد ارزی دولت در بودجه امسال مشخص است.

رد ادعای افزایش نرخ دلاربرای رفع کسری بودجه دولت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا ، «ایرج ندیمی» افزود: در قانون بودجه امسال حدود 660 هزار میلیارد ریال (66 هزار میلیارد تومان) درآمد حاصل از فروش نفت پیش بینی شده که نشان می دهد دولت عدد ریالی برای این درآمد تعیین کرده است.
    وی افزود: در لایحه برنامه پنجساله ششم توسعه نیز پیش بینی شده است دولت می تواند حداکثر سالی 800 هزار میلیارد ریال (80 هزار میلیارد تومان) درآمد از محل فروش نفت و دلار داشته باشد.
    این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: با این تفاسیر دولت به جای پیش بینی قیمت فروش هر بشکه نفت و یا ارزش هر دلار، سقف مجموع درآمدهای ارزی خود را تعیین کرده است و از این رو نمی توان افزایش قیمت دلار در بازار آزاد را به دولت نسبت داد.
    ندیمی در پاسخ به اینکه با توجه به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی اگر پیش بینی درآمد ارزی دولت محقق نشود، چگونه کسری ها جبران می شود، گفت: مصارف دولت تنها در صورتی انجام می شود که منابع تامین شده باشد و اینگونه نیست بدون تحقق درآمدها هزینه ای انجام شود.
    مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: با این اوصاف اگر درآمدی محقق نشود، هزینه ای نیز انجام نخواهد شد که دولت در پایان سال با کسری مواجه شود.
    ندیمی یادآور شد مجلس نهم در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1395 ، پیش بینی درآمدی دولت را بیش از 540 هزارمیلیارد ریال(54 هزار میلیارد تومان) افزایش داد در حالی که امکان تحقق آن وجود ندارد.

    دلایل افزایش قیمت ارز در بازار
    مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: قیمت ارز در بازار آزاد بیش از آنکه به دولت بازگردد، تابع عرضه و تقاضا در بازار است زیرا بانک مرکزی ارز مورد نیاز بخش های مختلف را تامین می کند و اینگونه نیست که دلار در بازار پمپاژ کند.
    وی با یادآوری اینکه برای نخستین بار نیست که بازار آزاد نوسان های مقطعی ارز را تجربه می کند، گفت: این نوسان ها بیش از هر چیز به تعاملات بین المللی بویژه تغییرات نرخ ارزهای مرجع در بازارهای جهانی پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نیز در پیش بودن انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایران مرتبط است.
    ندیمی رکود در دیگر بازارهای سرمایه از جمله بورس و مسکن و همچنین کاهش نرخ سود در شبکه بانکی را از عوامل سرازیری بخشی از نقدینگی به سمت بازار ارز عنوان کرد.
    نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از آنجا که در این نوسان ها برخی هم به دنبال مطامع خود هستند و سعی می کنند از آب گل آلود ماهی بگیرند، بخشی از این نوسان ها تصنعی است.
    ندیمی یادآور شد: در بحران ارزی سال 1391 بخشی از فعالان بازار ارز، سرمایه های خود را در این بخش حبس کردند و در تلاش هستند با دامن زدن به نوسان های ارزی و افزایش نرخ دلار، سودهایی را نصیب خود کنند.
    مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: نوسان در بازار ارز پدیده ای چند وجهی است که در کنار مناسبات سیاسی و بین المللی، باید موضوعاتی چون کاهش نرخ سود و واردات و صادرات را نیز در آن لحاظ کرد.
    نرخ ارزهای عمده از جمله دلار در هفته های اخیر رشد جهشی در بازار آزاد تهران داشته است ، به گونه ای که ارزش آن به بالای 39 هزار ریال در روز سه شنبه رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو