عصر بازار

سرعت رشد قیمتها کند می‌شود

هدیه اوپک به بازار ارز ایران

عصر اعتبار- بازار ارز باید از همین فردا تحت تأثیر پیامد تصمیم اوپک قرار گیرد؛ چراکه افزایش قیمت نفت به مفهوم افزایش درآمد ارزی و به همین نسبت، تقویت توان مداخله دولت در بازار با پمپاژ بیشتر ارز است.

هدیه اوپک به بازار ارز ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، علی میرزاخانی، اقتصاددان در کانال تلگرامی خود با استقبال از توافق امروز اوپک برای کاهش تولید نفت، ابراز امیدواری کرد که آثار این توافق در بازار ارز ایران قابل مشاهده باشد. متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

    با توافق امروز اوپک برای کاهش تولید نفت، قیمت نفت بلافاصله در بازارهای جهانی رو به افزایش گذاشت و بیش از هفت درصد رشد کرد. برآوردهای چند روز اخیر حاکی از آن بود که تمایل عربستان برای معاف‌سازی ایران از کاهش تولید، کمرنگ شده و به همین دلیل قیمت نفت رو به نزول گذاشته بود؛ اما در نشست امروز، وزرای نفت اوپک با همراهی عربستان ضمن اعطای این امتیاز به ایران توافق کردند که تولید اوپک را کاهش دهند که آثار آن بلافاصله در بازار نفت ظاهر شد.

    همانطور که بازار نفت بلافاصله و قبل از اجرای تصمیم اوپک از این توافق متأثر شد، (چون قیمتها در بازار تحت تأثیر انتظارات تعیین می‌شود و از آن جایی که کاهش تولید اوپک، انتظارات بازار را در جهت کاهش عرضه نفت در آینده تغییر می‌دهد، قیمت نفت رو به افزایش گذاشت)، بازار ارز ایران نیز علی‌القاعده باید از همین فردا تحت تأثیر پیامد این تصمیم قرار بگیرد. چرا که افزایش قیمت نفت به مفهوم افزایش درآمد ارزی و به همین نسبت، تقویت توان مداخله دولت در بازار با پمپاژ بیشتر ارز است. به همین دلیل قاعدتا رشد قیمتها باید متوقف یا حداقل سرعت آن کند شود.

    اما باید هشدار داد که سیاستگذاران از تحمیل نرخ‌های غیرواقعی به بازار خودداری کنند تا بازار نیز در مواقع درماندگی سیاستگذار، نرخ‌های خود را با بی‌رحمی به مردم تحمیل نکند. اگر سیاست تعدیل منطقی نرخ ارز با نرخ تورم در دستور کار بود، نرخ ارز در طی زمانی طولانی به حول و حوش نرخی می‌رسید که حالا در زمان فشرده چند روزه به سوی آن قصد جهش دارد.

    تثبیت نرخ اسمی در دوره طولانی همزمان با تورم، از یک سو باعث زجرکش شدن تولید داخلی می‌شود و از سوی دیگر با پروراندن نطفه جهش در دل بازار، وضعیتی شبیه آتش زیر خاکستر بر اقتصاد حاکم می‌کند؛  به گونه‌ای که گویی همه منتظر فرارسیدن لحظه آشفتگی هستند و چنین وضعیتی فقط با فعالیت‌های سفته‌بازانه و غیرمولد سازگار است و باعث فعالیت بلندمدت اقتصادی نمی‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو