عصر بازار

تأثیر توافق اوپک بر بازار

قیمت نفت بیش از ۴ دلار افزایش یافت

عصر اعتبار- با تأثیر توافق شب گذشته اوپک بر بازار، قیمت نفت در بازارهای جهانی حدود ۱۰ درصد افزایش یافت.

قیمت نفت بیش از ۴ دلار افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، یک روز بعد از توافق اوپکی‌ها برای کاهش تولید نفت، وضعیت جدیدی در بازار نفت حاکم است، در حالی که قیمت نفت روز گذشته 46 دلار و 55 سنت بود، امروز با 4 دلار و 9 سنت افزایش، به قیمت 50 دلار و 47 سنت رسیده است.

    روز گذشته کشورهای عضو اوپک در وین اتریش توافق کردند که سقف تولید روزانه را 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند، این پیامی برای بازار بود تا امروز قیمت نفت حدود 10 درصد افزایش یابد.

    اگرچه در این میان برخی معتقد بودند که نیاز به مداخله اوپک برای عرضه و تقاضا نیست و با افزایش تقاضا در سال آینده میزان عرضه و تقاضا متعادل خواهد شد، اما اوپکی‌ها خواستند تا با این تصمیم، سطح زمان متعادل شدن عرضه و تقاضا را نزدیک‌تر کنند.

    قرار است کاهش سقف تولید از اول سال 2017 اجرایی شود، در این میان کشورهای غیراوپک هم 600 هزار بشکه تولید خود را کاهش می‌دهد که سهم روسیه 300 هزار بشکه است.

    در این میان، عربستان هم قرار است تولید خود را حدود 500 بشکه در روز کاهش دهد.

    قیمت نفت وست‌تگزاس آمریکا اگرچه روز گذشته با افزایش همراه بود، اما امروز کاهش 5 سنتی را تجربه کرده و هر بشکه از این نوع نفت به قیمت 49 دلار و 39 سنت در بازارهای جهانی به فروش می‌رود.

    تأثیر توافق اوپک بر سایر محصولات فراوری شده نفتی هم تأثیرگذار بود، به طوری که قیمت بنزین در بازارهای جهانی رشد 11.37 دلاری نفت کوره 79 سنت و گازوئیل 7 دلار با افزایش مواجه شد.

    به گزارش خبرگزاری رویترز افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی نشانه‌هایی از افزایش تورم در آمریکا را نیز خبر می‌دهد که به نوعی حاکی از احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا در آینده نزدیک خواهد بود.

    دونالد ترامپ بعد از انتخاب به ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرده بود که نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

    رویترز می‌نویسد افزایش تورم باید رئیس‌جمهور تازه انتخاب شده آمریکا را به سمتی ببرد تا در سیاست‌های مرتبط با تورم بازنگری کند و محرک‌های مالی جدیدی را وضع کند.

    کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که توافق اوپک، قیمت نفت را به 55 تا 60 دلار خواهد رساند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی