عصر بازار

نظر کارشناسان درباره عقب‌نشینی نسبی قیمت ارز

اوپک و سیف بر نرخ دلار تاثیر گذاشتند

عصر اعتبار- امروز نرخ دلار با کاهش ۱۴۰ تومانی به درحالی به ۳۸۶۰ تومان رسید که کارشناسان این تغییر را اثر سخنان سیف و توافق اخیر اوپک دانستند.

اوپک و سیف بر نرخ دلار تاثیر گذاشتند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، نرخ ارز که در روزهای گذشته روند صعودی داشت و به مرز 4000 تومان نزدیک شده بود امروز با کاهش 140 تومانی به 3860 تومان رسید.

    برخی کارشناسان این کاهش محسوس را تحت تاثیر اظهارات اخیر سیف، رییس کل بانک مرکزی و  توافق روز گذشته اوپک می‌دانند. دراین راستا کمیل طیبی  اقتصادان در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: معمولا بازار ارز تحت تاثیر جو روانی  قرار دارد و جو روانی روزهای گذشته نیز به سمت افزایش نرخ ارز حرکت کرده بود.

    وی افزود: همانطور که ولی الله سیف  نیز مطرح کرده بود شرایط انتظاری در بازار ارز خود را نشان داده و نقش خود را ایفا کرده ولی موضع‌گیری سیف در این زمینه بازار را به سمت بازگشت شرایط تعادلی هدایت کرد. از سوی دیگر روز گذشته برای صادرات نفتی ایران توفیقی نیز حاصل شد واین علامت را داد که در آینده منابع ارزی بیشتری در اختیار خواهیم داشت.   این در حالی است که در روزهای گذشته بازار ارز ایران تحت تاثیر این جو روانی بود که منابع ارزی کمتری در آینده خواهیم داشت.

    عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان ادامه داد:  انتخابات آمریکا، محدویت در منابع ارزی حاصل از صادرات بخش غیر نفتی،   زمزمه‌های یکسان‌سازی نرخ ارز از مواردی بود که منجر به شکل گیری شرایط انتظاری  و ایجاد محدودیت در منابع ارزی بود که اکنون این شرایط تغییر کرده است.

    طیبی ادامه داد: فکر می‌کنم اکنون با ایستادن ارز در 3860تومان به نقطه تعادلی نزدیک شده‌ایم و این رقم می‌تواند برای مدتی با ثبات باشد.

    او  در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی می‌کند این روند در آینده  چه مسیری بگیرد؟ گفت: به هر حال ممکن است در آینده نیز رفت و برگشت‌های وجود داشته باشد ولی به نظر من در نقطه تعادلی به ثبات خواهد رسید.

    او افزود: یکی از موضوعاتی که احتمالا در آینده بر نرخ ارز تاثیر خواهد گذاشت تلاش دولت برای نزدیک کردن دو نرخ مبادله‌ای و آزاد در بازار است.

    او با بیان اینکه با واقعی شدن نرخ ارز های مهم به توسعه صادرات کمک می‌کند گفت:‌ این امر به تامین منابع ریالی کمک خواهد کرد واز طرفی وقتی نرخ سرکوب شده‌ای  برای دلار در نظر گرفته می‌شود  کالاهای ما برای طرف خارجی گران محسوب می‌شود و این در استقبال طرف خارجی برای خرید محصولات ایرانی اشکال ایجاد می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو