عصر بازار

گسترش همکاری های اقتصادی و فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان

عصر اعتبار- محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفت که توافقهای بسیار خوبی در سفر جاریش به جمهوری آذربایجان از جمله در زمینه حل سریع مسائل بانکی بین دو کشور و چگونگی تامین مالی طرح ساخت پل ریلی بین رشت و آستارای این جمهوری به دست آمده است.

گسترش همکاری های اقتصادی و فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان امروز (پنجشنبه) در باره نتایج سفر دو روزه خود به این جمهوری گفت: یکی از این توافقها درباره حل هر چه سریعتر مسائل بانکی میان دو کشور است.

    واعظی افزود: همچنین با توجه به اینکه حجم گردش تجاری دو کشور از اجلاس قبلی این کمیسیون تا حال، 75 درصد افزایش یافته است، توافق کردیم برای افزایش بیش از پیش حجم گردش تجاری، فهرست کالاهای صادراتی ایران را به جمهوری آذربایجان و از جمهوری آذربایجان را به ایران با هم تبادل کنیم.
    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: در باره آغاز ساخت کارخانه داروسازی، راه اندازی یک واحد بیمارستان ایران در جمهوری آذربایجان و نیز فعالیت واحد تولیدی مشترک خودروسازی در شهر نفت چالای این کشور نیز مذاکراتی ثمربخش انجام گرفت .
    واعظی در باره ساخت پل ریلی در مرز مشتررک دو کشور و نیز خط ریلی آستارا(ی ایران) و آستارا(جمهوری آذربایجان) گفت: توافق کردیم همه مسایل مربط به این طرح ها ظرف دو ماه آینده حل و فصل شود.
    وی در باره تامین مالی طرح ساخت خط ریلی رشت – آستارا نیز گفت : کمیته ای در این ارتباط تشکیل دادیم و امیدوار هستیم هر چه سریعتر در باره تامین مالی این پروژه گامهای لازم را انجام دهیم.
    واعظی تصریح کرد: طرف آذربایجانی به ایران پیشنهاد مالی در این زمینه ارائه کرده و این گامی بسیار مثبتی است.
    وی ادامه داد: آنچه که توافق شد توافق خوبی است و هم قول قرار گذاشتیم، در این یک ماه آینده معاونان روسای کمیسیون های مشترک همکاری های اقتصادی با هم در تماس باشند که اجلاس پیش روی این کمیسیون را که بخشی آن در باکو و بخشی هم در نخجوان برگزار خواهد شد، اجلاس موفق باشد .
    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران هدف از این سفرش را به جمهوری آذربایجان شرکت در نمایشگاه بین المللی ارتباطات و فناوری اطلاعات «باکو تل» عنوان کرد و گفت: در این نمایشگاه 10 شرکت ایرانی حضور داشتند که فرصتی خوب برای آنها در جهت مذاکره همکاری با شرکتهای جمهوری آذربایجان و کشورهای دیگر بود.
    واعظی درباره روابط جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان در حوزه ارتباطات و مخابرات گفت: در این سفر با حضور مسوولان شرکتهای ایرانی با وزیر ارتباطات این کشور دیدار کردیم، تا بازار جمهوری آذربایجان برای شرکتهای ایرانی و بخش خصوصی ایران بازتر شود و زمینه همکاری در این مورد هم فراهم شد .
    وی افزود: روابط ارتباطی و اینترنتی ایران و جمهوری آذربایجان بطور منظم در حال گسترش است و دو کشور سندی را امضا کردند که در آن ترانزیت داده ها انعکاس یافته و نیز همکاری شرکت های دو کشور را در این حوزه در اولویت قرار داده است.
    واعظی گفت: ما در باره امنیت شبکه توافق کردیم و دو کشور همکاری های پستی خوبی دارند و قرار است در باره تجارت الکترونیکی نیز با هم همکاری کنیم .
    وی تصریح کرد: برای اولین بار است که میان دو کشور در کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی یک زیر کمیته برای ارتباطات و مخابرات تشکیل می دهیم .
    وی گفت: حدود یک چهارم ارتباط ایران با اروپا از طریق جمهوری آذربایجان و نیز بخشی از ارتباط جمهوری آذربایجان و منطقه نخجوان آن با کشورهای دیگر از طریق ایران انجام می گیرد.
    واعظی بحث ماهواره را یکی از محورهای همکاری دو کشور در حوزه ارتباطات عنوان کرد و گفت: امیدواریم همه این مسائل بخوبی به اجلاس پیش رو کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی که در دهه اول دی ماه برگزار خواهد شد، ارائه شود .
    محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در سفر دو روزه خود به جمهوری آذربایجان با رئیس جمهوری و وزیران اقتصاد، ارتباطات، حوادث غیر مترقبه و نیز رئیس راه آهن این کشور دیدار کرد .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو