عصر بازار

با اشاره به موفقیت اخیر در اوپک و بازار جهانی نفت؛

بزودی شاهد تاثیر توافق اوپک در اقتصاد ایران خواهیم بود

عصر اعتبار- یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: با توافق اوپک دولت می‌تواند بودجه بیشتری برای ساخت‌وساز و عمران و آبادانی کشور اختصاص دهد و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد بهبود وضعیت کسب و کار، رشد و توسعه کشور خواهیم بود.

بزودی شاهد تاثیر توافق اوپک در اقتصاد ایران خواهیم بود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، جلال میرزایی  با اشاره به موفقیت اخیر ایران در اوپک و بازار جهانی نفت اظهار کرد: براساس توافق مقدماتی هفتم مهر ماه الجزیره، قرار بود تولیدات اوپک به 32 میلیون و پانصد بشکه محدود شود. در جلسه روز چهارشنبه وین اعضا توانستند قدمی اساسی  برای اجرایی کردن این توافق بردارند.

    وی ادامه داد: البته این توافق دو شرط دارد که هر کدام در ادامه دیگری قرار می‌گیرند؛ اول آن‌که اگر کشورهای عضو اوپک روزانه 300هزار بشکه از تولیدات نفت‌شان را کاهش دهند، این توافق اجرایی نیست؛ اصل این شرط برای این است که سایر کشورهای غیر اوپک را وادار کند تا به سمت تنظیم بازار حرکت کنند، این حرکت باعث می‌شود تا قیمت‌ها هماهنگ افزایش پیدا کند. در این میان نباید فراموش کرد که کشورهای غیر عضو، مثل روسیه هم از کاهش قیمت آسیب های جدی می بینند.

    وی افزود: نکته دوم  به زمان اجرایی شدن توافق یعنی از اول سال 2017 باز می‌گردد؛ بنابراین باید پیش‌بینی کرد که در سال آینده میلادی موجی برای افزایش قیمت نفت وارد بازار جهانی خواهد شد. حالا ما باید منتظر باشیم تا ببینیم که کشورهای غیر عضو اوپک هم که گفته‌اند مقدار نفت خود را کاهش می‌دهند چگونه اقدام می‌کنند.

    نماینده ایلام و عضو کمیسیون انرژی با اشاره به عملکرد عربستان در توافق اوپک نیز گفت: نکته جالب توجه در توافق اوپک در وین به موضع عربستان باز می‌گردد . نماینده عربستان پیش از آغاز اجلاس اوپک اعلام کرد که اگر ایران تولید نفت خود را تا اندازه پیش از تحریم ها تثبیت کند برای ما قابل قبول است. اتفاقا این همان نکته‌ای بود که جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن بوده است.

    وی تصریح کرد: واقعیت آن است که اگر ایران و عربستان نتوانند در برخی از حوزه ها مانند حوزه نفتی اوپک با یکدیگر همکاری کنند هر دو دچار خسارت های زیادی می‌شوند. موضع‌گیری عربستان می‌تواند گام مهمی برای اصلاح روابطش با جمهوری اسلامی ایران باشد.

    وی یادآور شد: ما باید به خاطر داشته باشیم که در ابتدای دهه 70 هم توافق بر سر قیمت نفت بود که راه را برای ارتباط میان دو کشور فراهم کرد. به هر حال شرایط منطقه ایجاب می کند که با مذاکرات جدی راه برای حل و فصل اختلافات و مناضعات منطقه ای باز شود.

    این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان  با بیان این‌که «بزودی تاثیر توافق اوپک در اقتصاد ایران نمایان خواهد شد»، گفت: موفقیت ایران در اوپک در آینده در اقتصاد کشورمان تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. افزایش قیمت‌ها دست دولت را برای اختصاص بودجه های عمرانی باز می‌کند. در ادامه اگر پروژه‌های عمرانی فعال شوند، به افزایش و گشایش فضای کسب و کار، اشتغال و رشد و توسعه امیدوار خواهیم شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو