عصر بازار

یک کارشناس مطرح کرد

پیش‌بینی رشد قیمت مسکن با رونق

عصر اعتبار- یک کارشناس ضمن پیش‌بینی رونق بخش مسکن در بهار سال آینده گفت: ذات رونق مسکن با افزایش قیمت همراه است و این هزینه را برای بالا بردن اشتغال کشور باید پرداخت کنیم.

پیش‌بینی رشد قیمت مسکن با رونق
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بیت الله ستاریان اظهار کرد: قیمت مسکن در سال آینده حتما بالا خواهد رفت؛ چرا که فروش نفت به عنوان عامل مستقیم تاثیرگذار بر بخش مسکن افزایش یافته است. در حال حاضر فروش نفت به حدود 3 میلیون بشکه در روز رسیده که درآمدهای دولت زیاد شده و حتما سر از بخش مسکن در خواهد آورد.

    وی افزود: برای افزایش تولید و فروش مسکن باید رشد قیمت را به جان خرید؛ زیرا این هزینه‌ای است که باید برای رونق اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بخش مسکن پرداخت شود. تجربه هم نشان داده مسکن در دوره رکود، ثبات قیمت را حفظ می کند و در دوره رونق یکدفعه با جهش مواجه می‌شود.

    این کارشناس اقتصاد مسکن تصریح کرد: به دلیل این‌که بازدهی سرمایه گذاری در بخش مسکن درازمدت است و در دوره دو الی سه ساله جواب می‌دهد، سرمایه گذاران معمولا این پروسه زمانی را در نظر می‌گیرند. به همین دلیل سال قبل پس از امضای برجام حالت روانی در بخش مسکن ایجاد شد که جذب سرمایه در این بخش بالا رفت. به تبع این مساله شد در فروردین ماه سرمایه گذاری وسیعی  در بخش ساخت و ساز انجام شد اما این فضا به مرور در اواسط سال جاری فروکش کرد.

    به گفته ستاریان، افزایش 7 درصدی قیمت مسکن در آبان ماه نسبت به مدت مشابه  سال قبل نیز به دلیل امیدواری به سال آینده است هرچند معمولا در این بازده زمانی شاهد افزایش قیمت و معاملات هستیم؛ همان‌طور که دیدیم تعداد معاملات 21 درصد نسبت به مهرماه و 4 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

    این کارشناس اقتصاد مسکن تاکید کرد: تا زمانی که برنامه‌های اقتصادی به طور کامل روشن نشود نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آینده بازار مسکن داشت اما رشد اقتصادی 5.4 درصدی امیدوارکننده که امسال نسبت به سال قبل داشتیم احتمالا با اتفاقات خوبی برای اوایل سال آینده در بخش مسکن همراه خواهد شد و شاید در بهار سال آینده شاهد افزایش معاملات و قیمت مسکن باشیم.

    ستاریان درخصوص علت کاهش 20 درصدی پروانه‌های ساختمانی در بهار سال جاری نسبت به بهار سال 1394 گفت: درست است که ساخت و ساز در بهار کاهش یافت اما احتمالا در زمستان این روند افزایشی خواهد بود؛ چرا که سازندگان حرفه‌ای به دقت شرایط را رصد می‌کنند و از سوی دیگر مردم نیز تحرک بیشتری برای ساخت و خرید  مسکن از خود نشان می‌دهند.

    وی با بیان این‌که خصوصیت بخش مسکن در ایران متفاوت با کشورهای توسعه‌یافته است گفت: با توجه به این‌که اقتصاد مسکن ارتباط چندانی با خارج از کشور ندارد و ارتباط آن محدود است و از سوی دیگر به درآمدهای نفتی اتکا دارد نوسانات آن نیز تحت تاثیر درآمدهای نفتی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی