عصر بازار

معاون ارزی بانک مرکزی:

توافق اوپک، از اثرات هیجانی افزایش نرخ دلار می کاهد

عصر اعتبار- معاون ارزی بانک مرکزی با اعلام اینکه نتایج اولیه توافق اوپک بر بازار مشهود است، اطمینان داد که طبق تجارب سه سال گذشته و با پشت سر گذاشتن تقاضای فصلی، نرخ برابری ارزهای عمده در برابر ریال کاهش یابد.

توافق اوپک، از اثرات هیجانی افزایش نرخ دلار می کاهد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، روند افزایشی نرخ دلار از نیمه دوم امسال آغاز شد و از اواسط آبان ماه شتاب گرفت به گونه ای که در هفته ای که گذشت( هفته دوم آذر) با وجود نیمه تعطیل بودن بازارها، قیمت دلار در بازار آزاد به نزدیک 4 هزار تومان رسید.

    پس از بروز این رشد جهشی نرخ در بازار، ولی اله سیف رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی اعلام کرد که این افزایش، پایدار نیست و بیشتر ناشی از تلفیق شوک انتظاری با تقاضای فصلی ارزها در پایان سال میلادی است.
    با وجود این افزایش، توافق دهم آذرماه وزیران نفت و انرژی اوپک در وین برای کاهش 1.2 میلیون بشکه ای از تولید روزانه خود، سبب تقویت قیمت جهانی ارز شد.
    با توجه به اینکه ایران در توافق اوپک مستثنی شده و حتی می تواند سقف تولید خود را 90 هزار بشکه در روز افزایش دهد، ناظران بازار پول و ارز امیدوارند از این رهگذر درآمد ارزی کشور بهبود یابد و در سایه آن نرخ ارزهای عمده جهانی نیز در برابر ریال تعدیل شود.
    به همین خاطر بازار ارز آزاد در روز پنجشنبه گذشته وضعیت آرامی داشت و قیمت دلار به محدوده 38 هزار ریال بازگشت که بخشی از آن را علاوه بر تعطیلات آخر هفته بازار، با توافق اوپک مرتبط می دانند.
    در این رابطه 'غلامعلی کامیاب' معاون ارزی بانک مرکزی گفت: نگاهی به روند تغییرات نرخ ارز در سه سال گذشته نشان می دهد که به طور معمول با افزایش نرخ ها در فصل پاییز مواجه بوده ایم.
    وی افزود: این افزایش ناشی از عواملی چون تقاضای ارز مسافرتی و زیارتی، افزایش تقاضا برای خرید و سفارش کالای خارجی و تسویه حساب شرکت ها به دلیل پایان سال میلادی بوده است.
    کامیاب تاکید کرد: مطالعات نشان می دهد پس از خروج بازار از تقاضای فصلی و آغاز سال نو و نیز تقویت ارز توسط صادرکنندگان غیرنفتی، نرخ ارزها روند نزولی طی می کند.
    معاون ارزی بانک مرکزی افزود: فعالان بازار این واقعیت را در یافته اند که نرخ های بالای ارز در چند روز گذشته متناسب با بنیان های اقتصاد کشور نیست و نمی تواند ادامه داشته باشد.
    وی یادآور شد: یکی از آثار مهم خروج تسویه مبادلات تجاری از سیستم بانکی در گذشته، این بود که استفاده از براوات و اعتبارات اسنادی که مهمترین ابزار بانک هابه شمار می رود، در بانکها مقدور نشد و به صرافی ها منتقل شد در حالی که کار صرافی تسویه حساب تجاری نیست نتیجه آنکه بخش قابل توجهی از معاملات ارزی به سوی صرافی ها انتقال یافت.
    ** انتظار داریم نرخ ارز نزولی شود
    معاون ارزی بانک مرکزی در ادامه به توافق اوپک اشاره کرد و با یادآوری کاهش نرخ دلار در بازار آزاد در روز پنج شنبه (11 آذر) نسبت به روزهای کاری هفته گذشته اظهار داشت: ما انتظار این تغییر را با توجه به الگوی سال های قبل داشتیم.
    وی تاکید کرد: افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی به دنبال توافق اوپک در کنار معاف بودن ایران از کاهش سقف تولید، انتظار افزایش درآمد ارزی کشور را ایجاد کرد که بر بازار موثر بود.
    کامیاب افزود: تصمیم اوپک مبنی بر کاهش سطح تولید روزانه اثر خود را بر بازار گذاشت و قیمت نفت حدود 9 درصد رشد کرد و به حدود 53 دلار در هر بشکه رسید.
    کامیاب تاکید کرد: اگر اعضای اوپک سقف های تعیین شده را رعایت و غیراوپکی ها نیز همراهی کنند، انتظار این است که در نیمه نخست سال 2017 میلادی قیمت هربشکه نفت برنت از مرز 60 دلار نیز عبور کند.
    وی افزود: این در شرایطی خواهد بود که نه تنها تولید نفت ایران کاهش نمی یابد بلکه افزایش هم خواهد داشت که به معنی افزایش درآمد ارزی کشور است.
    معاون ارزی بانک مرکزی تاکید کرد: افزایش درآمد ارزی کشور به معنی افزایش عرضه ارزها در بازار است و از این رو بانک مرکزی راحت تر و قوی تر می تواند بازار را مدیریت کند.
    کامیاب گفت: انتظار داریم با ادامه این وضعیت ، هیجانی که این روزها بازار را فراگرفته و بیشتر ناشی از شرایط فصلی است، مهار شود و بازار را آرام کند کما اینکه بازار دیروز از آرامش بیشتری برخوردار بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو