عصر بازار

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران:

افزایش نرخ دلار خواسته دولت نیست

عصر اعتبار- رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه دولت همواره با تزریق دلار به بازار مانع افزایش قیمت آن شده است،گفت: اگرچه نرخ دلار واقعی نیست و باید بیشتر باشد اما نمی‌توان گفت که دولت عامدا خواسته تا قیمت آن افزایش یابد.

افزایش نرخ دلار خواسته دولت نیست
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، سید‌رضی حاج آقا میری  در مورد افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر، گفت: طبق یک سنت قدیمی دولت همواره با ورود ارز به بازار در مقاطعی از زمان که قیمت دلار در حال افزایش بوده، مانع افزایش قیمت آن شده است.

    رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، افزود: بنابراین در این مقطع زمانی هم که افزایش قیمت دلار را شاهد هستیم نمی‌توان گفت که دولت عامدا خواسته که قیمت دلار افزایش یابد، چرا که همواره دیده شده که حتی وقتی نیاز به کاهش قیمت دلار بوده، دولت با تزریق دلار‌های نفتی به بازار مانع افزایش قیمت شده است.

    وی بیان داشت: ادعای دولت مبنی بر کنترل شناور نرخ ارز هم با توجه به اینکه دولت همواره مانع از افزایش قیمت دلار بوده، منطبق با واقعیت نیست.

    آقا میری با اشاره به تک نرخی کردن ارز گفت: اگر دولت قرار باشد نرخی که برای ارز تک نرخی تعیین می‌کند پایین تر از نرخ بازار آزاد و به نرخ ارز مبادله‌ای نزدیک‌تر باشد قطعا صادرات کاهش می‌یابد و به نفع رشد اقتصادی کشور نیست.

    رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران با تأکید بر اینکه قیمت فعلی دلار واقعی نیست و می‌تواند بیشتر باشد، گفت: برای رشد صادرات و رشد اقتصادی، عاقلانه است که دولت اجازه دهد که قیمت دلار به تدریج جایگاه طبیعی خود را بیایبد.

    وی با بیان اینکه کاهش ارز پولی ملی ما برخلاف تصور بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان اشکالی ندارد، گفت: اتفاقا این موضوع به توسعه و رشد اقتصادی بیشتر کمک می‌کند.

    حاج آقا میری با بیان اینکه کشورهایی مانند چین که در اقتصاد دنیا مطرح‌اند برای رشد صادرات و اقتصاد ارزش پول ملی خود را در مقابل دلار کاهش داده‌اند، گفت: کشورهایی که تمایل به مطرح شدن اقتصاد چین در دنیا را ندارند همواره تلاش می‌کنند تا این کشور ارزش یوان را در مقابل دلار افزایش دهد اما، چین همواره با این کار مخالفت کرده و حتی ارزش آن را کمتر هم می‌کند.

    رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه صادرات ما کمتر شامل کالاهای فرآوری شده است، افزایش قیمت دلار منجر به افزایش قیمت تمام شده کالاها نمی‌شود، اظهار داشت: این محاسبه و رویکرد نسبت به نرخ ارز درست نیست.

    وی افزود: نرخ ارز تابعی از متغییر نرخ تورم  است و هرگاه نرخ تورم افزایش یابد نرخ ارز هم افزایش می‌یابد، بنابراین  ارز عاملی برای افزایش نرخ تورم نیست.

    حاج‌آقا میری تصریح کرد: وقتی نرخ تورم کنترل شود که الان هم شده است، دیگر نباید نگران بود که افزایش نرخ ارز موجب افزایش نرخ تورم شود.

    رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران تصریح کرد: افزایش نرخ ارز باعث کنترل واردات می‌شود و بدین ترتیب تولید ملی توسعه می‌یابد و واردات هم رقابتی می‌شود.

    وی افزود: همچنین آن مقدار ارزی که در تولید ملی به عنوان سرمایه‌های اصلی تولید ملی مثل ماشین آلات صنعتی و ... بکار می‌رود اثر چندان تعیین کننده‌ای در نرخ تمام شده کالای نهایی ندارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو