عصر بازار

در ۸ ماه صورت گرفت

ثبت ۲۵۰ هزار اظهارنامه وارداتی

عصر اعتبار- گمرک ایران با اعلام ثبت ۲۵۰هزار اظهارنامه وارداتی در ۸ ماهه نخست سال جاری، از سهم ۲۲ درصدی کالاهای سرمایه‌ای در واردات خبر داد.

ثبت ۲۵۰ هزار اظهارنامه وارداتی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، گزارش  جزییات واردات کشور در هشت ماهه سال جاری  از سوی گمرک ایران منتشر شده است،  این گزارش بر اساس مدل داده‌های آماری جمع آوری و تجزیه و تحلیل شده که در سالهای گذشته هم بر همان اساس انجام شده بود.

    نگاهی به آمارهای حوزه تجارت در هشت ماهه سال جاری، بیانگر ورود بالغ بر21 میلیون تن کالا با ارزش 27 میلیاردو 383 میلیون دلار  از 82 گمرک بوده است. با توجه به طبقه بندی کالاها بر مبنای کالاهای سرمایه ای، واسطه ای و مصرفی مشاهده میشود در مدت یاد شده962 هزار تن انواع  کالای مصرفی به ارزش 3میلیارد و 137میلیون  دلار از طریق گمرکات سراسر کشور وارد شده که تنها 4 درصد از وزن و 10 درصد از ارزش کل کالاهای ورودی به کالاهای مصرفی اختصاص داشته و سایر کالاها کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه دارو، مواد اولیه واحدهای تولیدی و ماشین الات مورد نیاز بخش صنعت بوده که وارد کشورمان شده است.

    بر این اساس سهم کالاهای واسطه‌ای از نظر وزن  93درصد و از نظر ارزش 63درصد بوده و در مجموع در 8 ماهه سالجاری به میزان   20میلیون و 2 هزار تن کالای واسطه ای به ارزش 17میلیارد و 834میلیون دلار  وارد کشور شده است. همچنین سهم کالاهای سرمایه‌ای در این مدت به  599هزار تن و به ارزش 6میلیارد و 412میلیون   دلار رسیده که در مجموع 3درصد از وزن و 22درصد از ارزش کل واردات کشورمان در 8 ماهه سالجاری به این کالاها اختصاص یافته است.

    سهم کنترلهای فیزیکی از کل واردات
    کنترل فیزیکی کلیه محموله‌های وارداتی به منزله ایجاد توقف های طولانی در ترخیص کالاهای مورد نیاز بخش های حساس و صنعت کشور خواهد بود که با اصول و محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی در تضاد می باشد.
    علیرغم آمارهای موجود، این سازمان به منظور پیشگیری از بروز تخلفات و ورود کالاهای قاچاق ( منظور ورود کالاهایی است که در اسناد ارائه شده به آنها اشاره نشده است) از مبادی رسمی، همانگونه که اشاره گردید با استفاده از سامانه جامع و بهره گیری از کنترل و نظارت های سازمانهای همجوار در قالب پنجره واحد تجارت فرامرزی اقدام به اعمال شاخص های مدیریت ریسک و کنترل کلیه محموله های ورودی با توجه به سطح ریسک شناسایی شده نموده است. ضمن اینکه  هر تخلفی،  قاچاق محسوب نمی شود  و روزانه به طور میانگین در گمرکات سراسر کشور میلیاردها تومان مابه التفاوت و مجازات جریمه  یا اصطلاحا دیسپانس به دلیل تخلفات گمرکی از ذینفعان اخذ می‌گردد. بنابراین   قاچاق از تخلف متمایز بوده و ضمانت اجرای آنها ونحوه رسیدگی وجریمه آنها نیز متفاوت  و مصادیق قاچاق در قانون امور گمرکی به ویژه ماده 113 ونیز ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق احصا شده است ومصادیق تخلفات گمرکی در انواع رویه های گمرکی نیز در قانون امور گمرکی مبحث تخلفات ونیز در سایر مواد ذیل هریک از رویه ها ی گمرکی مشخص شده است. چنانچه در بررسی آمار حاصل از اعمال مدیریت ریسک در 8 ماهه سال جاری مشاهده می شود که از حدود 250 هزار فقره اظهار نامه وارداتی در گمرکات سراسر کشور، بالغ بر 89 هزار فقره با سهم حدود 36 درصد  مورد ارزیابی فیزیکی توسط ارزیابان و دستگاه های ایکس ری قرار گرفته است. استاندارد  جهانی برای کنترل فیزیکی محموله های ورودی کمتر از 10 درصد است . در 81  هزار فقره اظهارنامه  با سهم 32 درصد کلیه اسناد و مدارک  توسط کارشناس  بررسی شده است. 80 هزار فقره اظهارنامه با سهم 32 درصد نیز توسط سامانه جامع امور گمرکی به صورت خودکار کنترل شده است.

    کنترلهای گمرکی در بزرگترین گمرک کشور
    در خصوص بازرسی کامیونهای عبوری از گمرک شهید رجایی گفتنی است،  روزانه به طور میانگین حدود 2200 دستگاه کامیون  از گمرک مذکور تردد می‌نماید. از این تعداد حدود 1200 دستگاه مربوط به رویه واردات و حدود1000 دستگاه دیگر نیز مربوط به رویه ترانزیت (عبوری و داخلی) و کارنه تیر  می‌باشد. ذکر این نکته ضروری است که کامیونهای عبوری ( ترانزیت و کارنه تیر) دارای پلمب از مبداء حرکت (کشور خارجی)  بوده و در زمان ورود به قلمرو گمرکی،  اطلاعات محموله به همراه مشخصات پلمب در سامانه جامع گمرک درج و با بکارگیری جی پی اس(GPS) علاوه بر کنترل کامیون در مسیر تردد و تعیین زمان وصول   به مقصد، با ارسال کلیه اطلاعات ثبت شده اولیه  به گمرک مقصد، امکان کنترل صحت و سلامت پلمب، وزن کانتینر و... میسر می‌گردد.
    در بخش واردات قطعی نیز  برای کنترل و نظارت بر 1200 کامیون خروجی  با بکارگیری روشهای فوق الذکر حدود 30 درصد از محموله ها که 360کانتینر را شامل میشود، به طور کامل  مورد بازرسی فیزیکی توسط ارزیابان قرار گرفته و بالغ بر 25 درصد نیز با استفاده از دو دستگاه ایکس ری با ظرفیت اسمی روزانه 300 دستگاه کامیون، اسکن و با تجهیزات پیشرفته کنترلی مورد بررسی قرار می‌گیرند. در مجموع از تعداد 1200کامیون ترخیص قطعی در بندر شهید رجایی 540 دستگاه کامیون بدون ارزیابی فیزیکی و کنترل از طریق ایکس ری و صرفا پس از کنترل اسناد و مدارک توسط کارشناس، سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی  از این گمرک خارج می شود که بر اساس اسناد موجود در سامانه جامع امور گمرکی تمامی این کالاها شامل کالاهای اساسی، مواد اولیه واحدهای تولیدی و صنعتی و ماشین آلات خطوط  تولید است.

    به گزارش تسنیم، سهم نهایی کالاهای مصرفی از کل واردات همواره بین کارشناسان اقتصادی مورد بحث بوده است، هر چند در آمار ذکر شده از سوی گمرک ایران به سهم 10درصدی کالاهای مصرفی از کل واردات 8 ماهه اشاره شده است اما ذکر این نکته ضروری است که قسمتی از کالاهای واسطه‌ای نیز در نهایت جنبه مصرفی دارند. به عقیده کارشناسان به دلیل شرایط رکودی حاکم بر کشور  در سالهای اخیر، واردات کالای واسطه‌ای و سرمایه‌ای برای توسعه و ارتقا  تولید نتوانسته رشد قابل توجهی داشته باشد. بر اساس آمار منتشر شده از سازمان توسعه تجارت، طی 6 ماهه اول سال 1393 سهم کالاهای سرمایه‌ای از ارزش واردات  18 درصد بوده است، که واردات این نوع کالاها در سال جاری سهم 23 درصدی را در آمارها داشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو